Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

A

Anne

Hej

Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut.
Men vilka siffror från analysen ska jag använda?

När jag ska fylla i mina värden från analysen i programmet står det per kg foder.
Men när när jag ska fylla i rutan torrsubstans och tittar i foderstaten så har jag inga siffror under per kg foder utan det står 85% i raden per kg torrsubstans ska jag använda den och alla andra värden från per kg foder eller ska jag hålla mig till per kg torrsubstans raden :confused::confused::confused:

Finns det ngn som man kan kontakta och få hjälp eller som kan räkna ut en foderstat till mig,en oberoende då som inte rekommenderar sitt egna foder/mineraler.eller någon här som kan PMa mig.Jag har läst och läst är helt snurrig nu av allt....
Och vad man ska ge för tillägg om det behövs.
Pratade med krafft och de rekommenderade självklart kraffts vita mineraler till mig.

Min värden ser ut så här. Bra eller dåligt?? tycker det är lite mycket socker men jag har å andra sidan aldrig sett en foderanalys..

Per kg foder Per kg ts
torrsubstans ...... 85%
Energi 8,1Mj 9,5Mj
Råprot 68g 80g
Smältbart rp 37g 44g
Ca 2,9g 3,4g
P 1,5g 1,8g
Mg 0,9g 1,1g
K 9,8g 11,5
Na <0,4g <0,5
Svavel 0,9g 11,1g
NDF 516g 607g vet inte vad detta är?
Socker 136g 160g trodde socker var energi?


Till B-ponny som rids i skogen 4-5 d/v ca 1-2 tim blandad ridning nu på vintern lite lugnare mest skritt och trav. hopplektion 2-4 ggr/m. 9år

lättfödd korsning russ/arab får idag 5kg hö och 1 kg morötter.Står på halm äter kanske av det men tycker inte det försvinner så jättemycket.
Har bara haft henne 6 mån och detta är vår första häst.
Jag skulle vilja få till mer muskler hon ser lite tunn ut,och så få bort magen.Vet inte om hon är tjock,bukig eller inte kan hålla upp magen pga för lite muskler eller om vinterpälsen luras lite.
Det finns en B-ponny till i stallet men hon har inte alls denna magen.hon är dock klippt,de tränas lika nu men min ponny har innan hon kom till mig inte gjort så mycket.

Tacksam för hjälp,vill ju göra rätt....


.
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

Du ska räkna på:
Torrsubstans 85%
Energi: 9,5 mj/kg ts
Smrpr: 44g/kg ts
Ca: 3,4g/kg ts
P: 1,8g/kg ts
Mg: 1,1g/kg ts

Sockret vet jag inte, vi får hoppas att någon annan svarar.

Man räknar foderstat efter hästens vikt (sedan får man förstås justera efter hästens verkliga behov, inte alla hästar är tabellhästar).
Om du vill att din häst ska sätta muskler behöver den oftast mer protein. Halm innehåller mest energi. Alltså kan det vara vettigt att ge mer hö.
Dock är kvoten av smrp/mj ganska låg i ditt hö, så det kan ev behövas någon annan proteinkälla. Det beror mångt och mycket på ponnyn.

Jag kan tyvärr inte ge så mycket råd då jag har glömt bort mycket om foder, kan med nöd och näppe räkna ut min egen hästs foderstat. ;)

Jag känner inte till någon "fristående" foderrådgivare men du kan ju kanske leta bland bukefalos länkar? :)
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

I Nutrina lägger man in värdena som är för per kg foder. Du anger TS halten som du har.
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

Men i det gamla hippocampus räknade man på ts va? Eller är jag ute och cyklar nu? :D
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

tyckte väl att det såg konstigt ut för jag använde de andra siffrorna :)
då försöker jag igen med rätt siffror denna gång.

Sedan är det väl bara att prova sig fram och när alla -eller+ försvinner så har jag en bra foderstat, eller?
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

Är det Nutrina du har ? Det har staplar som man läser av.Kan inte påminna mig om + och - men det varnar ju om ngt är för lågt eller högt.
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

Nu har jag full kolla på vad min häst ska ha,det tog bara 3 dagar =)
med + och - menar jag kommentarerna som kommer upp om man har för mycket eller för lite av ngt.
Men nu har jag fattat staplarna och kan även räkna ut med papper och penna! och det stämmer ganska bra med programmet.
Hoppas hästen väger det som jag tror,har inte vägt utan bara mätt och räknat därifrån...
Nu ska jag räka ut vad de andra 2 hästarna i stallet ska ha..
 
Sv: Vilka siffror i foderanalysen ska jag använda??

Du ska räkna på:
Torrsubstans 85%
Energi: 9,5 mj/kg ts
Smrpr: 44g/kg ts
Ca: 3,4g/kg ts
P: 1,8g/kg ts
Mg: 1,1g/kg ts

Sockret vet jag inte, vi får hoppas att någon annan svarar.

Man räknar foderstat efter hästens vikt (sedan får man förstås justera efter hästens verkliga behov, inte alla hästar är tabellhästar).
Om du vill att din häst ska sätta muskler behöver den oftast mer protein. Halm innehåller mest energi. Alltså kan det vara vettigt att ge mer hö.
Dock är kvoten av smrp/mj ganska låg i ditt hö, så det kan ev behövas någon annan proteinkälla. Det beror mångt och mycket på ponnyn.

Jag kan tyvärr inte ge så mycket råd då jag har glömt bort mycket om foder, kan med nöd och näppe räkna ut min egen hästs foderstat. ;)

Jag känner inte till någon "fristående" foderrådgivare men du kan ju kanske leta bland bukefalos länkar? :)

Fel det ska vara per kg foder. Det lägre värdet omprogrammet frågar efter per kg foder
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har nyss fått analysen på hösilaget, men hur jag än räknar så fattas något eller det är för mycket av något. Någon här som är bra på...
Svar
1
· Visningar
705
Foder & Strö Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat...
Svar
4
· Visningar
849
Senast: ameo
·
G
Foder & Strö Jag har för första gången gjort en höanalys, detta på 2011 års skörd. Saken är den att jag inte vet hur jag ska hantera siffrorna och...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: gusfri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp