Vilka Skydd till Nya Hästen? Hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolo19
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 851
L

lolo19

Hejsan!

Fick hem Min Foderhäst i går :) :love:
Han är förstås helt underbar=) En varmblodsvalack på 1,63, han är tio år gammal.
När man rider så "kliver" han gärna på sin egna hov fram, alltså han "stryker" mot det andra benet, främst långt ner, mot hoven. Han trampar sig nästan.. *försöker förklara*
Så ägaren rådde mig att ev ha ngra slags skydd fram när jag rider.

Nu är det ju bara så att jag är uuusel :o på skydd! Så jag skulle verkligen uppskatta om ngn här kunde ge sig på ett tips om vilka slags skygg som jag bör använda!

Tar tacksamt emot alla svar!! :bump:

MVH
Lollo

Sv: Vilka Skydd till Nya Hästen? Hjälp!

Jag skulle använda antingen vanliga damasker eller vanliga senskydd. Fast på din beskrivning låter det lite som om han nästan kliver sig i trakterna då kanske du skulle behöva ett par boots.

Det finns en stor djugel av benskydd så vilken prisklass hade du tänkt lägga dig i? Så blir det lättare för oss att rekomendera olika märken på skydd.

Tycker det låter som om du behöver boots till din häst.

Hej!

Tack för ditt svar!

Jaa jag vet ju inte riktigt vad de brukar kosta.. :o

Men kanske.. inte över 500? Eller är det för snålt?? Men nåt sånt iaf :smirk:

Boots, damasker lr senskydd alltså.

Vart brukar folk köpa sin skydd, på närmaste hästsport butik bara?

Tack igen!

Okej tack för ditt svar!

Då ska jag kolla runt lite efter Boots.

Något ställe du vet är bra att köpa från?

Tack igen! :bow:

jag skulle nog satsa på ett par senskydd och boots.
det finns överallt ju, men om du inte är ute efter nåt speciellt märke eller så kan du ju köpa i närmaste hästaffär. se till så att passformen är bra och att de är lagom stora bara!

Okej tack för ditt svar!:bow:

Ska kolla upp senskydd och så boots då.

Jaa vi har iaf två hästaffärer i "min" vääldigt stora stad.. :angel:

Tack igen :bow:

MVH
Lollo

500 spänn får du ju ett par bra skydd för.
Jag tror det är ganska vanligt för travare, att stryka sig på det viset du berättar, alltså långt ner mot hoven om jag fattade det rätt? Min gjorde det, och det var flera hästar i stallet han kom ifrån som också gjorde det.

Det finns iaf speciella travskydd som skyddar mot såna strykningar. Kostar från 585 på Börjes.

6146.jpg

Fast gamascher har man på bakbenen och inte frambenen. Det var väl på fram som den här hästen trampade sig, jag tycker det låter som att den behöver boots som flera redan skrivit. Det finns ävne skydd som är kombinerade benskydd och boots. Används ofta på westernhästar och en del som tävlar fälttävlan oxå tror jag. Om jag inte minns fel så har hööks en hyffsat billig kopia på dem.

Hej

Jaa precis så som du beskriver stryker han sig!

De skydden på bilden verkar ju toppen :idea:

Ska kolla på Börjes!

Tack för super bra svar!! :bow: :bow: :bow:

om han nästan kliver på sig skulle jag rekommendera att rida med boots fram och ett par vanliga benskydd som skyddar insidan av benen.:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 899
Senast: Karminnie
·
L
Träning Hejsan! Jaa på lördag kommer han, min häst. En varmblodsvalack på 10 år som har haft lite otur i livet med skador. Detta (hovspricka)...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: lolo19
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka