Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Varför skall ha göra det??? Han lånar ut sitt stall till dom här 10 hästägarna, för en billig peng, han kunde lika gärna bommat igen så står dom där utan stall. Jag tycker han har varit schysst och låter hästägarna få använda hans stall. Hade jag lånat/ eller hyrt blir det väl, så hade jag fått fixat detta själv.

Lånar ut stallet skulle jag inte vilja kalla det då vi inte får göra någonting själva, tex laga trasiga stängselstolp eller trasig tråd utan hans medgivande... Han vill alltid ha protokoll från våra stallmöten så jag anser att han är stallägare med ansvar och inte schysst som "lånar" ut sitt stall. Och han drar in nästan 10 000 kr/mån svart.

Kan tillägga att han satte in en byggfläkt men propparna gick konstant så den plockades snabbt ut.

Sen vill jag tillägga att utan stallplats kommer man aldrig stå utan här där jag bor
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag stod i ett liknande stall när jag var ung.Vi betalade kallhyra och el och fick sköta resten själva.

På vintern när det frös så investerade min familj i en frostvakt som sattes vid vattenpumpen,en byggfläkt som stod på när hästarna var ute,yllefiltar framför dörrarna samt att vi isolerade alla ledningar.

INGEN annan hästägare ville vara med och betala de extra korvörena,men det kvittade mig för mina hästar (och per automatik de andras) hade i alla fall vatten och vi slapp extra arbete med att köra vatten.

Jag tycker att ni kan ta upp frågan bland er om ni vill göra lite egna förbättringar för att hästarna ska kunna vara ute och för att ni ska slippa merjobb.När ni sen har bestämt om ni själva ska finansiera den eller om ni vill ha en högre hyra,så tar ni upp saken med gubben.

Se till att räkna lite på det innan.Ta in några offerter eller kolla vad för material som behövs och vad det kommer att kosta i tex elförbrukning.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Härligt med ett konstruktivt inlägg och en toppen idé :bump::bump::bump:
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Då får du förklarar bättre så man förstår, detta kunde du ha skrivit i ditt första inlägg, inte konstigt det blir sura miner när hälften av fakta kommer fram senare.

Är han så noggrann så får man väl byta stall även om det ligger långt bort eller stå kvar och skifta hästarna ute, 5 på fm och 5 på em.

Om det inte finns någon stallplats där du bor mer än hans stall så skulle jag nog vara ganska så tacksam att man får hyra in sig där då.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Lånar ut gör man väl inte när man tar betalt, vilket faktiskt framgick redan i första inlägget. Sen är det ju så att skulle man fråga en inspektör om detta ok, så kommer det inte att vara det. Är det jätte problem så får man kanske ordna med en budget variant av vintervatten och det brukar sällan kosta massor av kronor.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag tycker att om stallägaren vill ha det isfritt så är det upp till honom att fixa det. Sen om ni tycker det är ok att era hästar står inne så är det ju bra men ja, då tycker jag ni ska få kompensation i form av det pris som uppstiger till den summa ni måste extrautfodra med.

Ute skulle hästarna ha kunnat promenera för att värma sig, inne i ett stall står de på box och det finna inte mkt utrymme att promenera på.

Nu utgår jag ifrån att det inte i erat kontrakt står att ni måste ha hästarna inne om det blir så kallt att stallet fryser.

Som jag såg det så klagade inte TS på att de fick betala för elförbrukningen utan hon poängterade att stallägaren var noga med pengar.


Annars var Zofus tips bra. Fixa så stallet blir frostfritt.
Tyvärr kostar en byggfläkt rätt mkt i ström men kanske värt det ändå?
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

.......................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

fel..........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Det är en rätt stark beskyllning, att anklaga någon för ekonomisk brottslighet på nätet. Helt utan några bevis. Att du inte får kvitto har inte med redovisningen att göra.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Vi sätter på en byggfläkt när hästarna går ut, och ibland annars med om det är riktigt kallt. Den kostar 125 kr/dygn i elförbrukning.Fast det händer att det fryser iallafall. Men nu skenar elpriserna iväg så det kan nog komma att bli ännu dyrare.
Det är ju problem för er med att propparna går. Är det huvudsäkringen som går ?
Om det är andra proppar kanske man kan byta var man tar elen ifrån ?
Man kan ju också prova en byggfläkt som inte är så stor, som drar mindre.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Vad i hela fridens dagar är det för byggfläkt som kostar 125 kr dygnet att driva? Orkan fläkt med thaivärme? Det måste du ha fått om bakfoten.
Vi har en byggfläkt här, en mycket stark sådan också som bl a kan användas att värma upp frusen mark. Men inte sjutton kostar den så mycket per dygn.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

5 kW i en timme kostar omkring 5 kr, om man har billig el. 5 kr X 24 tim= 121 kr
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 465
Senast: Glimra
·
Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp