Inackorderingar och inridning?

Tack igen för alla svar! :)

Har försökt räkna ut någorlunda korrekt vad priserna blir med moms, och då blir det ca 2.200kr för inackordering och 2.700kr för inridning/grundutbildning. Och om jag räknar rätt på min "lön" så kommer dom 3500kr hamna på ungefär 2450kr efter skatt. Det kan jag absolut leva med tills vidare, så länge jag får in över tusenlappen.

Nja, det här stämmer ju inte riktigt.

På det du sedan tar ut ur firman måste du betala motsvarande arbetsgivaravgift, det är inte riktigt samma när det gäller uttag från enskild firma. Det är ju inte så att du kan behålla det som blir över efter att du betalt utgifter (strö, foder etc). Lite beroende på hur det bokas och bolagsform, ska ju resultatet skattas också. Sedan ska du betala inkomstskatt.

Ansvarsförsäkring kan vara rätt dyrt, beroende på verksamhet. Sedan måste det ju till en företagsförsäkring också. Och du ska själv vara försäkrad för att skydda om det händer dig något (du kan ju bli skyldig att hålla hästarna trots att du inte kan sköta dem - d v s du måste ta in en anställd).

2200 kr inkl. moms är 1760 kr exkl. moms, jag kommer inte rikgit ihåg vad du skrev att du ville ta ut för inackorderingarna (25 % påslag eller 20 % för att få fram momsen om den är inräknad i totalen).
 
@Akiraphoto skatt och sociala avgifter är på ca 40% i enskild firma. Så från dina inkomster får du dra av: moms , fasta avgifter (t.ex. försäkringar), rörliga avgifter, skatt och sociala avgifter. Det du får kvar är dina egna pengar. Bra att du är så noggrann i dina efterforskningar innan du drar igång något, det är många som bara startar utan att ha någon koll. Skatteverket har kostnadsfria informationsträffar om man vill starta eget kolla om det finns något i närheten av dig: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/informationstraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html
 
Som övriga påpekat: När du har enskild firma ska du, förutom moms, betala in både skatt och arbetsgivaravgifter etc, dvs inkomstskatt + de kostnader som din arbetsgivare betalar "för dig" när du får lön. Resten är din vinst/lön - det som blir kvar.

Ska du driva verksamheten som företag så bör du också tänka lite på konkurrens på marknaden, att inte prisdumpa. Jag har inte benkoll på lagstiftningen kring konkurrens, förutom att det t.ex. inte är tillåtet att i handeln ha rea i princip hela tiden (en större inredningskedja har fått på nosen för det, bl.a.). Men vad jag fått veta är det något som en bör ha lite koll på. Vad som är prisdumpning beror förstås på marknadspriset för det man erbjuder, och det påverkas ju i vissa fall av ort osv.

Ansvarsförsäkring, rättsskydd och en hel del annat - många bolag har väldigt bra "försäkringspaket" för olika bolagsformer och de behövs absolut. Även "det vanliga" såsom försäkring av företagets egendom osv. Prislappen diffar säkert för olika verksamheter, jag har bara lite koll på branschen som jag själv ska igång i förr eller senare. Men försäkring är som sagt guld om/när de väl kommer till användning..ansvarsförsäkringen täcker oftast - åtminstone i "min bransch" - rätt rejält höga belopp.
Du bör också räkna med kostnaden för bokföringsprogram osv. Ska du inte ha ett A.B. behöver du strikt sett inte ha en revisor - det räcker med någon med "lägre utbildning" på området.. Men att ta hjälp av nån med den del av bokföring, bokslut, deklaration osv som du inte har koll på själv, kan absolut vara bra så att det blir rätt. Också en kostnad som bör räknas med. När du fått koll kan du säkert ta över åtminstone en del av det själv.

Även Almi har starta eget-träffar/kurser, förutom de som Skatteverket har. Finns säkert en del annat sådant också - lite olika beroende på var man bor.
 
Det är betydligt bättre att gå någon av kurserna som föreslagits än att snacka med en kompis. (Självklart kan du göra det också, men inte i stället för.)

Sen undrar jag lite om hästförsäljning; du skriver att du räknar med att sälja x antal hästar per år. Det kan du inte räkna med, sälja häst är inte alltid det lättaste. Plus att hästar har en förmåga att skada sig, och då kan du inte sälja förrän den blivit frisk. Att räkna med att kunna utbilda och sälja med vinst är minst sagt vanskligt.
 
Visste inte om att man behövde betala arbetsgivaravgift för att ha eget. Trodde det bara var om man hade någon anställd. 2200kr hade jag tänkt för inackordering, då räknar jag 1700kr i rena utgifter utgifter (mat, strö, slitage, boxhyra)

@nickan1 , tack! Jag försöker i alla fall så gott jag kan att läsa på och förstå.

När jag kollar runt så verkar priserna ligga runt det jag begär, även om mitt pris ligger i nederkant. För som jag sagt förut, jag tycker inte jag kan ta lika mycket betalt som någon som har jobbat med detta i flera år och har massa meriter och referenser.

@yennork Som jag sagt flera gånger så kommer jag självklart att gå kurser och prata med alla ställen som kan behöva pratas med. Hade jag tänkt skita i allt det och sköta allt svart så hade jag ju inte skrivit här och bett om råd. Och så har jag inte skrivit någonstans att jag räknar med att sälja, eller få in några hästar alls. Men jag skulle villja köpa och sälja några hästar per år. Desto fler desto bättre om det funkar, men jag har ju inte tänkt köpa en en hel flock och hoppas på det bästa. Det vore ju halvt efterblivet.
 
Har du tänkt på vilka signaler det ger till kunderna när du erbjuder inridning/utbildning till ett så otroligt dumpat pris, när du själv inte har meriter att rida på? Personligen hade jag sett det som ett varningstecken för att det skulle vara en helt okunnig amatör som ville tjäna en minimal summa.
Bara en till tanke i situationen. Gör man ett bra jobb ska man kunna ta skäligt betalt för det också, allt annat är skumt. "Verkar det för bra för att vara sant, så är det det" Gäller även för inridning/utbildning.
 
"Gå under konkurrentens pris ska du göra när du vill meddela att du är sämre på allt utom priset"

Tyvärr ofta en sanning. Man får vad man betalar för.
 
Oj, ligger jag verkligen så lågt i pris? :/ Okej då, skulle 3200kr kännas rimligare/seriösare? Eller är det fortfarande för lågt? Då blir det ju 1000kr för träningen i alla fall, plus 500kr för skötseln.

@Lovisaleonora , Tack så mycket för länkarna! Dom var superbra och lätta att fatta :D

Det verkar ju minst sagt vara väldigt mycket arbete och en del knöl med detta. Speciellt med tanke på att jag inte vet hur marknaden skulle "ta emot" mig och allt runtom. Inte för att jag direkt har något emot det, så länge det inte blir pannkaka av allt. Skulle det gå att göra detta, men utan att ha ett företag? Om jag bara tar in kanske två hästar (till en början) för inridnings/grundutbildning? Tills jag vet att det finns kunder, och att jag då drar igång verksamhet på riktigt. Utan att ha några inackorderingar alls. Eller kan det bli tokigt då skattemässigt, eller med försäkringar/trovärdighet osv?

Jag har ett jättebra utgångsläge nu i och med att jag ska bo vid stallet. Stall och markägaren är så otroligt tillmötesgående och vill verkligen att jag har hästar där så stallet och att marken används. Detta är ju det jag vill göra också, jag vill inte jobba i kassa, som telefonförsäljare eller något annat. Hästar är det jag vill jobba med, men på mina egna villkor (till största del i alla fall). Nu när jag läser och får in inkomst på det viset så vore det ju ypperligt om jag kunde börja ge mig in i marknaden i alla fall, att försöka doppa tårna lite och se hur det känns.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Bee
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 447
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp