Vilka tyglar föredrar ni?

Piccadilly

Trådstartare
Vävribb, flätade, gummi, invävt gummi, med eller utan "stopp-pluppar", eller helt i läder? Olika för hopp och dressyr? Vad föredrar ni, och varför?

Sv: Vilka tyglar föredrar ni?

Föredrar olika på olika hästar. Men favoriten är smala, släta lädertyglar :D

Smala gummityglar. De ger bra grepp och är lagom mycket att hålla i. Gillar dock inte de tjocka varianterna som finns, där det knappt går att stänga handen.

väl inridna gummityglar :bump: absolut nödvändigt i terrängen och hoppningen.
i dressyr rider jag på stolptyglar i läder, är den variant på lädertyglar jag gillar bäst

Tunna i gummiväv eller smala i läder men UTAN stoppar! Absolut inte flätade i alla fall!

Men det beror på hästen också.

Helflätade lädertyglar eller värrib med invävt gummi (utan stoppar!!).
Kan även ha smala lädertyglar med gummi på insidan.

I dressyren vill jag ha smala tyglar. Vävribb med stoppar, släta i läder eller kantflätade i läder, spelar ingen roll, så länge de är smala.
I hoppningen rider jag just nu på pelham, så där vill jag ha en bredare bridongtygel och en smalare stångtygel. Helst någon sorts tygel med stoppar, både till stången och bridongen.
Skulle jag ridit på ett tränsbett så skulle jag nog vilja ha läder med stoppar, normalbrett.
Gillar inte några former av gummityglar eller med gummivävtrådar i. Blir så stelt och jobbigt att hålla i...

Jag föredrar väl inridna vävribbtyglar.
Och jag måste ha sånna där små "ploppar" på för annars har jag svårt för att veta om dom är lika långa.:crazy:

lånar

måste bara fråga varför man använder gummityglar???

Smala lädertyglar med stoppar, lättare att veta om man har jämna tyglar då + att det är snyggt med läder.

helt i läder, inte för smala. skönast heltenkelt. fast kan bli lite halt om det är blött väder :crazy:

Skulle du frågat för två tre veckorsen skulle jag sagt knatflätade tyglar men så köpte jag nytt träns och fick släta på köpet gud va DOM mar behagliga, men gillar ändå kantflätade dom glider inte lika mycket.
Sen i hoppning och uteritt blir det tyg med gummi inflätat :love:

Har tre favoriter jag inte kan välja bort någon från...:D

- Släta lädertyglar
- Kantflätade lädertyglar
- Tunna gummityglar utan stoppar

Vid skogsridning och hoppning använder jag smala gummityglar... Välldigt bra att hålla i och man får bra grepp.

Vid dressyr ridning har jag kantflätade lädertyglar... Tycker dom är jätte sköna att rida med... Tyvärr har själva flätningen töjt sig på mina tyglar så det blir till att köpa nya...

Gummityglar med "stoppar" på.
Inte såna med en massa "pluppar" på.

Himla bra grepp om man har en busig häst.

Smala välanvädna lädertyglar och kanflätade läder tyglar :love:

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
886
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan... 2
Svar
30
· Visningar
2 029
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka