vilka viket gäller

vinkelina

Trådstartare
Håller på med BE men är inte säkert att jag hinner köra upp innan fredag då jag behöver det. Borde dock få dra på B kortet.

Men de jag fundera på är massorna. Visst är det så att släpets totalmassa skall vara mindre än bilens egenmassa? bla.

Men gäller den totalmassa som är skrivet för transporten, säg 2000 kg, eller vad den då väger när den är lastad, tex 750 kg för transport och 600 kg för häst? totalt 1350?

Sv: vilka viket gäller

Menar du totalvikterna?

När du har BE så behöver du ju bara räkna på släpets bruttovikt (tjänstevikt + last). Så om du t ex har en bil som får dra 1600 kg med BE och ett släp som har tjänstevikten 1000 kg, då får du lasta max 600 kg i släpet (om släpets totalvikt tillåter detta). Om du bara har B-kort, så är det ju endast släpets totalvikt som spelar roll, oavsett om det är tomt eller inte.

Eller hur menar du?

Senast ändrad:

BE på gång, men hinner inte få det klart innan jag skall ut och köra.

så jag undrar om släpets totalvikt är 2000kg, men egenvikten är 750 kg och hästen 600 kg = 1350 kg. Får jag då dra detta lagligt på B kortet om bilen får dra 1500?

Eller påverkar släpets totalvikt?

Släpets totalvikt är tjänstevikten + max tillåtna lastvikt, alltså den vikt som står som totalvikt i släpets registreringsbevis. I bilens registreringsbevis står det angivet vilken totalvikt på släp bilen får dra med B respektive BE. Du måste kolla det också, för ibland kan det skilja lite mellan bilens tjänstevikt och max släpvagnsvikt.

Sen spelar det ingen roll om du kör med tomt släp eller har lastat upp till maxvikten. Det är vad som står på registreringsbeviset som gäller.

Tänk också på att de svar du får på Bukefalos är utifrån svenska lagar. Du bor väl i Finland. Å andra sidan, om du är så nära att köra upp för BE så har du väl en teoribok hemma?

så jag undrar om släpets totalvikt är 2000kg, men egenvikten är 750 kg och hästen 600 kg = 1350 kg. Får jag då dra detta lagligt på B kortet om bilen får dra 1500?

Nej, inte enligt de svenska reglerna.

Men om du håller på med BE borde du verkligen ha koll på detta ;)

nej det får du inte, och du har ju skrivit själv varför :p bilen får dra 1500kg, släpet väger 2000kg = 500kr för mycket.
du får nog försöka hyra ett mindre släp tills du ska ut och köra.

jo, vet att det är svenska regler, men de är rätt lika här i finland.

Fast ni skulle veta hur lätt det är att ta BE här. Enda jag behöver göra är att skriva teoridelen (finns inte ens en bok till det) samt visa att jag kan backa med ett släp i 90 graders vinkel och koppla på det så är kortet mitt.

helt OT då jag inte alls har koll på vikterna, men var får man tar på materialet som ska läsas till teoriprovet? och hur mycket ungefär kostar det att ta BE här i Finland? :)

man kan beställa ett häfte från besiktiningen för 10 € där man kan öva på frågorna

totalt blir de ca 150€

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 938
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 876
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv... 2
Svar
28
· Visningar
2 316
Senast: lil-sis
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 917
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka