Vilken är den svaga sidan?

I

Ingalillo

Är väldigt ny på detta område, och skulle behöva lite hjälp. När jag köpte min häst var han fruktansvärt ojämn i sidorna. Men med träning har det blivit bättre. Jag har hela tiden varit helt övertygad om att det är det högra bakbenet som är lite klenare. Han har svårt att gå på en vanlig volt åt höger och bryter gärna ut. Då är det ju höger bakben som träder in under centrum och bär?

Men nu har börjat träna sluta och har, till min stora förvåning, upptäckt att han har lättast för sluta i vänster varv. Stämmer det inte att det i vänster varv är höger bakben som träder in och bär? :confused:

Någon som har en förklaring, och gärna övningar så han blir jämnstark. :confused:

Ett annat problem jag har är att han inte självmant söker sig framåt-neråt. Han är jätteduktig när jag flyttar framdelen, men så fort jag slutar med någon övning tappar han formen. Några bra övningar, från rygg/mark.

Jag vet att det finns många duktiga här, och jag vill gärna lära mig. Hoppas någon kan förklara. Vill även ha tips på böcker. Har köpt Bents bok, och den var ju kanon!

// Ingalill
 
Hmm kan det inte vara så att det också är musklerna på vänstra sidan som gör det svårare i höger böjning (alltså när hästen ska länga å sträcka musklerna)? För isf borde han ju ha lättare i vänster sluta även om det är höger bakben som "jobbar", bara för att det är lättare att sträcka ut hans högra muskler. Eller?
 
Jag tycker att det är ett väldigt förenklat begrepp. Jag säger hellre att hästen har vissa problem i ena varvet medan den kan ha andra problem i det andra. Min häst går rakare och jämnare i vänster varv i skritt och trav men har oerhört svårt för att fatta vänster galopp. I höger varv har hon en tendens att slänga in rumpan och gå i "sluta", tappar lätt balansen inåt medan ytterbogen faller ut. Vilka följdfel detta får törs jag inte gå in på! :o
Alltså. Det finns olika svagheter och problem på olika "sidor".
 
Men i ditt fall, Dreamer, låter det som ett klassiskt fall av "svagare höger bak". Rent av ett typexempel :idea:

I vänster galopp går det inte så bra att fuska med höger bak, särskilt inte i fattningen, alltså tycker hästen att det är jobbigt. I höger sluta däremot är det vänster bak som jobbar och det är lätt, höger bak kan man avlasta. Och i och med att höger bak inte går in under kroppen så hjälper det inte till att lyfta upp diagonalt motstående framben, utan ytterbogen faller ut, så tyngdpunkten kommer ännu längre bort från höger bak, som slatt kan sätta på sig solbrillorna och ta semester :cool:

Det är i såna här frågor som resonemanget om de fyra bakbenen är så fiffigt!

Höger sluta och vänster öppna upplevs som lätt, för där kan höger bak ta semester. Vänster sluta och höger öppna jobbigt. Men när man väl kommer åt dem brukar det vara tvärtom - det som var lätt blir svårt, det som var svårt blir lätt. För om man kommer åt höger bak i vänsterslutan så har vänster bak inte något emot att jobba, och då jobbar båda bakbenen bra. Men i vänster öppna är det svårare att komma åt höger bak, som gärna vill spreta ut och ha rast. Ofta får man mer samling när man jobbar det "svåra" bakbenet!
 
Nja, vet inte om jag håller med dig riktigt, i höger galopp är det ju höger bakben som måste in under hästen och bära, medan vänster bakben mer agerar påskjut. Men galopp är en annan gångart som kräver att hela hästen måste förändra sig, precis som den måste förändra sig när den byter gångart från skritt till trav eller gör en halt. Dessa förändringar (och det är ett otal olika leder och ben och muskelvävnader och faschior och tyngdpunkten och huvudets placering osv osv osv) gör tillsammans att hästen får vissa förutsättningar, varifrån det antingen är lättare eller svårare att utföra en viss rörelse.
(För att inte tala om koordinationsproblemen som kan uppstå - testa att cirkla med foten medsols, rita sen en 6:a i luften med fingret och se sen vilket håll foten snurrar åt.)
Jag tycker barockridningen gör det lite väl enkelt för sig genom att skylla på ett bakben.
Det är inte säkert att det är där problemen börjar, menar jag.
Det som får min häst att lyfta ryggen och vinkla sitt bäcken och komma in under sig är när jag lyckas hitta mittpunkten på hennes rygg och hålla mig stabil över denna punkt och koncentrerar mig på att rida så rakt och liksidigt som jag kan. Öppnor och slutor känns inte relevanta än då jag rider för dåligt för att få till verkligt nyttiga övningar.
 
Tack för alla kloka svar.
Men tycker ni att jag gör fel som försöker jobba med öppna och sluta när jag upplever honom så ojämn :crazy: jag tycker ju att han har blivit lite bättre. Finns det några bra övningar jag kan göra eller något jag ska tänka på för att få honom ännu jämnare?

// Ingalill
 
Nä, om du är duktig på rakriktning eller ridning i allmänhet så är du förmodligen duktig nog att göra korrekta skolor, och då är det ju ingen fara! :)
Faran som jag ser det när man sitter och gör 1000 dåliga öppnor, är att man blir jäkligt bra på att göra dåliga öppnor. För det man tränar på det blir man bra på.
 
Phu, vad hemskt det låter :crazy: Kanske man ska ta upp frimärkslådan? Fast jag har hört instruktörer som säger att det är bättre att ha en dålig strategi än ingen alls.
Men jag tror att jag ska jobba på så här. Hästen har blivit mycket bättre, upplever jag. Ska på kurs i helgen, så då får han kolla om jag har jobbat rätt.
Tack för att ni tog er tid.

// Ingalill
 
Om du inte jobbat din häst från marken be någon att stå med och titta på och be då den personen att speciellt titta på innerbak (i en öppna) går det benet verkligen in under hästen?
Gör den det ja då är det oftast bra. Då får hästen ta mer vikt på det benet och kommer att träna upp det.

Jag har ju börjat jobba min häst från marken och upptäckte till min stora förvåning att det var höger bak som var svagast! Jag har alltid trott att det var vänster, men då är det så att min häst har troligtvis svårare att länga ut höger sida än vänster, vilket leder till att hon i vänster varv blir något stelare.

I öppnan så har hon gjort så att höger bak går in som det ska i första steget sedan så börjar hon lyfta inåt och ser ut som om hon ska sätta det rätt för att i sista sekund sätta det utanför kroppen (inåt sett).
Men efter enormt nogranna öppnor bara två-tre steg i taget så har det rättat sig och nu kan jag även känna när hon gör rätt när jag rider. Om hon inte sätter under sig utan fuskar och sätter utanför känns steget kort om hon gör rätt känns steget längra och mycket smidigare.
 
Kan man inte känna också att, när hästen bär sig korrekt i öppna och sluta, så behöver man inte ha något i tygeln. Man kan helt släppa stödet i handen och hästen går kvar i samma rörelse helt själv, med bibehållen form, ställning/böjning och framåtbjudning.

Jag upplever ofta att när min häst (eller jag) "fuskar/slarvar" så får jag ett motstånd i den diagonala tygeln, beroende på vilket ben som hästen "fuskar/slarvar" med.

mvh Jessica
 
Precis!
Vad skönt att du upptäckt det. Mig tog det alldeles för lång tid för. :crazy:

Så ska det även vara annars. T.ex. på volten.

Så fort en häst får spänningar så kommer den att söka stöd för då är den inte balanserad av sig själv och tar ett femte ben hos oss och det stödet behöver inte alls vara stort.
Sen finns det ju de hästar (de flesta) som har fått lära sig att man ska söka stöd, vilket ju ofta leder till att det säger tack och sedan slipper de balansera upp sig själva.
 
Det där med att hästen tar stöd på yttre tygeln känner jag igen. Jag är medveten att våra rörelser är långt ifrån perfekta, men vi jobbar vidare. Bitvis är hästen den drömhäst jag alltid velat ha. :love:
Det där med att någon annan ska kolla är svårt. Här finns inte någon med kunskap nog att kunna bedöma det. Får säga till instruktörern i helgen att han ska kolla extra noga på bakbenen så att vi gör rätt.
Tack för alla svar.
// Ingalill
 
Även om personen inte har kunskap så kan man själva peka ut just det som man vill att personen ska titta på.

T.ex. jag hade problem med höger öppna. Aminette började att lyfta innerbal för att sätta ned det under sig, men i sista stund satte hon det utanför kroppen på inner sida.

Så då bad jag en tjej, som visserligen kan hästar, men som är ny inom AR att kolla specifikt på det bakbenet. Och efter att hon sagt en gång att nu sätter hon det rätt och nu sätter hon det fel hade jag snappat upp känslan av rätt och fel och kunde sedan klara det själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: mackan
·
Hästvård Spinner vidare på en spattfråga som jag såg. Vet att det är svårt att säga, men ni som har spatthästar, vad utgår ni ifrån? Hur gör ni...
Svar
19
· Visningar
1 947
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Funderar över det där med stark och svag sida kontra lång och kort sida. Har en häst som går lättare i höger varv. Tänker då att det är...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp