Långvarit seg häst

ProximaCentauri

Trådstartare
Hej alla fina Bukefaloser!

Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag beskriver symtomen så vill jag nämna att veterinär har kollat på honom osv men vi aldrig fått något explicit svar. De verkar tycka att allt är bra.

Hästen som jag äger är en 7-årig svensk varmblodsvalack. Ända sedan jag köpte honom för snart 3 år sedan har han varit väldigt seg. I början trodde vi mest att de berodde på att han var (och delvis fortfarande är) väldigt ranghög och därför inte alltid vill göra så som man själv vill :) Det lossnade dock mer och mer med tiden. Och att tillägga så är han alltid väldigt pigg när man rider ut med andra samt när han släpps tillsammans med andra hästar.

När han väl hade börjat komma igång i början och vi hade börjat få stil på honom så blev han dock rejält halt. Vi åkte in till klinik och de ville i princip hänga upp honom i en vagga - i princip hela kroppen röntgades men man hittade aldrig någonting. Lång rehabiliteringsperiod följde och tillslut var han bra igen.

Sedan dess har vi kommit igång igen och han började på senare tid bli väldigt fin (lite ups and downs med humöret men det kan man ju förvänta sig kanske att det inte är en helt rak väg). Så fick han nyligen ett extremfall av kolik - veterinär tillkallades och det löste sig som tur var. Nu har det dock en vecka sedan anfallet och han är fortfarande väldigt seg. Ingen feber i övrigt och en veterinär var ute igen och tyckte inte han verkade ha ont. Vi tog även blodprov och hans värden var superfina. Dock tycker jag nu, efter denna veckas vila att han pyttelite taktar konstigt i ena varvet när man longerar i traven. Han har även svårare att komma igång i traven i ena varvet och galoppen i motsatt varv.

Jag testade att känna på hans rygg - och följer man sista revbenet upp och trycker några centimeter från ryggraden så reagerar han lite (inte extremt, men börjar succesivt svanka ryggen). Testade även att trycka där bäckenet 'sticker ut' (det sticker inte ut, men ni förstår kanske vart jag menar?), liksom trycker ovanpå och neråt och då reagerade han på vänster sida något men inget på höger.

Börjat fundera på om han är dubbelsidigt halt? Eller kanske halt högre upp i ett bakben?

Vi har testat olika sadlar och köpt två väldigt fina equipe som han trivs bra i (han står i princip still om han tycker en sadel är oskön).

Vad tror ni? Behöver alla tips jag kan få och gärna dels sätt för att undersöka var roten till problemet kan vara samt vad man kan göra för att rehabilitera det.

Många tack på förhand!
 
@ProximaCentauri som jag tolkar ditt första inlägg så blev hästen initialt genomgången från topp till tå inkl röntgen som inte visade ngt, men var ändå så ofräsch i kroppen att lång rehab följde ?
Vad var diagnosen som föranledde den rehaben?

Det låter tyvärr som du behöver utreda hästen på klinik nu igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 322
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp