Bukefalos 28 år!

Hur ska man bedöma hur mycket en spatthäst tål?

Tokmaja

Trådstartare
Spinner vidare på en spattfråga som jag såg.
Vet att det är svårt att säga, men ni som har spatthästar, vad utgår ni ifrån? Hur gör ni bedömningen att er häst mäktar med det ni begär?
(under förutsättningen att de har en utläkt spatt)
Har ett äldre ponnysto, pigg och glad och älskar att ridas.
Hon har krånglat lite i just dressyren tills vi fick reda på att hon hade spatt. (vi visste inte detta när vi köpte henne och efter eftersökning så visar det sig att hon haft det i väldigt många år)
Det som vi blev oroliga för först var att hon, efter ca 5 min uppvärmning börjar halta, rejält, på ett bakben.
Det håller i sig typ ett varv på ridbanan sedan slutar det och hon går bättre och bättre under hela passet.
Dock så har hon svårt att fatta just höger galopp, och nu förstår vi ju att hon har svårt att sätta under sig just det bakbenet.
Hon har lättare att göra sidvärtsrörelser åt vänster osv.
Men det förklarades ju snabbt när vi fick reda på spatten.

MEN, nu när vi har detta konstaterat och dottern vill börja tävla så är ju givetvis inte vår ponny en lämplig kandidat så nu är frågan. Vad sjutton ska vi göra med henne och i det kommer ju frågan, vad klarar hon av att göra?
På sista tider har hältan även kommit tillbaka, fast inte lika stark, lite längre in i passet, och det känns ju inte alls bra.
Ponnyn är 20+ men älskar att ridas, hon springer på transporten och hon står först vid grinden när det är dags för en tur.
Hon hoppar (vi hoppar inga högre höjder med henne) men med glädje.
Ponnyn älskar sin matte och jag vet att hon säkert gör många saker bara för att hon är så gudomligt snäll.

Hur gör man en bedömning för vad hon klarar av?
Hur gör ni den bedömningen?
 
@Tokmaja säger att den bedömningen ang hur ont/mindre ont hästen har/dess fortsatta funktions/användningsnivå /livskvalitet etc gör ni i samarbete med en veterinär.

"tråkigt svar" men seriöst : så är det .
 
Min första häst som hade spatt , lade på grund av den tyngden fram och fick förslitningsinflammationer i flera framleder. De återkom efter konvalescens precis innan hon var redo att börja galopperas. Hon klarade således inte att ridas i alla gångarter.
 
Hej!
Min spatthäst rids ca 5 dagar/vecka, varierande gångarter och underlag. Hon hoppas (gör underverk för hennes stela ben), både terräng och banhoppning. Vi rider dressyr och WE. Efter att i flera år inte vågat rida bestämde jag mig helt enkelt för att se var gränsen går. Trots en hel jaktsäsong förra året (1 jakt/helg i 6 veckor) har jag ännu inte hittat hennes gräns.

Men det beror ju helt på häst och spatt också. Jag har regelbunden kontakt med både veterinär och hästfysioterapeut så vi snabbt ska kunna märka problem.

/L
 
@Tokmaja säger att den bedömningen ang hur ont/mindre ont hästen har/dess fortsatta funktions/användningsnivå /livskvalitet etc gör ni i samarbete med en veterinär.

"tråkigt svar" men seriöst : så är det .
Självklart så är det så. Ponnyn i fråga har haft fång i över 10 år som vi vet om i alla fall, antagligen betydligt längre.
Samtidigt som tankarna har varit att åka till veterinär har funnits så tänker jag ändå att det måste även vara svårt för dem att avgöra hur mycket just vår ponny tål.
Undrar just därför hur andra gör den egna bedömningen, den innan det är rent självklart och man står med en trasig häst och inser att det inte funkade.
Men självklart är veterinär den som ytterst kan se hur djupa skadorna är.
Ponnyn i fråga har använts hela sitt liv för fullt i övrigt.
 
Hej!
Min spatthäst rids ca 5 dagar/vecka, varierande gångarter och underlag. Hon hoppas (gör underverk för hennes stela ben), både terräng och banhoppning. Vi rider dressyr och WE. Efter att i flera år inte vågat rida bestämde jag mig helt enkelt för att se var gränsen går. Trots en hel jaktsäsong förra året (1 jakt/helg i 6 veckor) har jag ännu inte hittat hennes gräns.

Men det beror ju helt på häst och spatt också. Jag har regelbunden kontakt med både veterinär och hästfysioterapeut så vi snabbt ska kunna märka problem.

/L
Hur tänker du att du ska se hennes gräns?
Självklart så förstår jag att du inte tänker rida henne halt men vad förväntar du dig få för respons av hästen när det blir för mycket liksom?
 
Självklart så är det så. Ponnyn i fråga har haft fång i över 10 år som vi vet om i alla fall, antagligen betydligt längre.
Samtidigt som tankarna har varit att åka till veterinär har funnits så tänker jag ändå att det måste även vara svårt för dem att avgöra hur mycket just vår ponny tål..

Nä jag förstår inte det alls faktiskt ?
Det är inte svårt för en veterinär att bedöma hästens allmäntillstånd rent medicinsk .

"Vad er ponny tål" ? Hur menar du då ? Att veterinär inte kan bedöma er hästs allmänstatus ?
 
Nä jag förstår inte det alls faktiskt ?
Det är inte svårt för en veterinär att bedöma hästens allmäntillstånd rent medicinsk .

"Vad er ponny tål" ? Hur menar du då ? Att veterinär inte kan bedöma er hästs allmänstatus ?
Rent medicinskt kan de absolut göra en bedömning men sen är det ju svårt att veta ändå vad varje enskild häst tål efter det.
Att hon har spatt är ju konstaterat sedan länge och uppenbarligen så har veterinär genom åren gjort bedömning att hon fixar det (hoppas jag) och jämför jag med vad tidigare ägare säger så har hon inte blivit sämre.
 
Rent medicinskt kan de absolut göra en bedömning men sen är det ju svårt att veta ändå vad varje enskild häst tål efter det.
Att hon har spatt är ju konstaterat sedan länge och uppenbarligen så har veterinär genom åren gjort bedömning att hon fixar det (hoppas jag) och jämför jag med vad tidigare ägare säger så har hon inte blivit sämre.

Men hur tänker du då att någon annan ska kunna bedöma ?
 
Det låter vettigt att åka till veterinär och be dem om hjälp med den bedömningen.
Nu när det dessutom ändrat karaktär sas och hälta uppstår även senare under pass tycker jag det är klokt med ny bedömning från vet.
 
Jag vill också skriva att som ägare, måste man lära sig vad/hur mycket/länge osv. Man måste lära sig att se hur mycket hästen klarar, samtidigt måste man kunna träna på och sakta men säkert öka kraven. Fast för en spatthäst kanske man bör ge mer tid vid de olika momenten, ffa i uppvärmningen.
 
Självklart så är det så. Ponnyn i fråga har haft fång i över 10 år som vi vet om i alla fall, antagligen betydligt längre.
Samtidigt som tankarna har varit att åka till veterinär har funnits så tänker jag ändå att det måste även vara svårt för dem att avgöra hur mycket just vår ponny tål.
Undrar just därför hur andra gör den egna bedömningen, den innan det är rent självklart och man står med en trasig häst och inser att det inte funkade.
Men självklart är veterinär den som ytterst kan se hur djupa skadorna är.
Ponnyn i fråga har använts hela sitt liv för fullt i övrigt.

Vad menar du med "haft fång i över 10 år"? Fång är ju inget som är kroniskt. Menar du att den hade det för över 10 år sedan?
Och vad gäller hältan så skulle jag absolut kolla upp den hos veterinär, speciellt med tanke på att den ändrat karaktär. Du kan ju faktiskt inte ens vara helt säker på att den är relaterad till spatten.
 
Spinner vidare på en spattfråga som jag såg.
Vet att det är svårt att säga, men ni som har spatthästar, vad utgår ni ifrån? Hur gör ni bedömningen att er häst mäktar med det ni begär?
(under förutsättningen att de har en utläkt spatt)
Har ett äldre ponnysto, pigg och glad och älskar att ridas.
Hon har krånglat lite i just dressyren tills vi fick reda på att hon hade spatt. (vi visste inte detta när vi köpte henne och efter eftersökning så visar det sig att hon haft det i väldigt många år)
Det som vi blev oroliga för först var att hon, efter ca 5 min uppvärmning börjar halta, rejält, på ett bakben.
Det håller i sig typ ett varv på ridbanan sedan slutar det och hon går bättre och bättre under hela passet.
Dock så har hon svårt att fatta just höger galopp, och nu förstår vi ju att hon har svårt att sätta under sig just det bakbenet.
Hon har lättare att göra sidvärtsrörelser åt vänster osv.
Men det förklarades ju snabbt när vi fick reda på spatten.

MEN, nu när vi har detta konstaterat och dottern vill börja tävla så är ju givetvis inte vår ponny en lämplig kandidat så nu är frågan. Vad sjutton ska vi göra med henne och i det kommer ju frågan, vad klarar hon av att göra?
På sista tider har hältan även kommit tillbaka, fast inte lika stark, lite längre in i passet, och det känns ju inte alls bra.
Ponnyn är 20+ men älskar att ridas, hon springer på transporten och hon står först vid grinden när det är dags för en tur.
Hon hoppar (vi hoppar inga högre höjder med henne) men med glädje.
Ponnyn älskar sin matte och jag vet att hon säkert gör många saker bara för att hon är så gudomligt snäll.

Hur gör man en bedömning för vad hon klarar av?
Hur gör ni den bedömningen?
 
Vad menar du med "haft fång i över 10 år"? Fång är ju inget som är kroniskt. Menar du att den hade det för över 10 år sedan?
Och vad gäller hältan så skulle jag absolut kolla upp den hos veterinär, speciellt med tanke på att den ändrat karaktär. Du kan ju faktiskt inte ens vara helt säker på att den är relaterad till spatten.
Haha, oj då, menar spatt, var lite lätt trött igår. Hon har inte haft fång öht.

Har inte sagt att veterinär inte besökts eller ska besökas, men jag tror att man måste lära sig begränsningar även som ägare utöver det.
 
Jag vill också skriva att som ägare, måste man lära sig vad/hur mycket/länge osv. Man måste lära sig att se hur mycket hästen klarar, samtidigt måste man kunna träna på och sakta men säkert öka kraven. Fast för en spatthäst kanske man bör ge mer tid vid de olika momenten, ffa i uppvärmningen.
Det är precis det jag menar. Och just hur man märker hur mycket hästen klarar av.
 
Min spatthäst hade lindrig spatt i mellersta glidleden.Tävlade MVS A dressyr och 1,20 hoppning regelbundet,reds oftast 5-6 dagar i veckan.
 
Hej!

Eftersom hon regelbundet kollas av hästfysioterapeut/djursjukvårdare, samt att hon är väldigt bra på att själv säga vad som är för mycket lär jag märka det. Hon är en mycket bestämd dam, det råder ingen tvekan om när man går för långt - vad det än handlar om...

Blir hon halt (vilket inte hänt ännu) vet jag det definitivt.

/Lavinia, som har en mycket gladare häst nu när matte inte bara mesrider.

Hur tänker du att du ska se hennes gräns?
Självklart så förstår jag att du inte tänker rida henne halt men vad förväntar du dig få för respons av hästen när det blir för mycket liksom?
 
Fast om hästen redan nu är halt och som jag förstått kommer även längre in i passet så handlar det ju om att se hur stor belastning den klarar av utan att bli halt av ridningen. Dvs du borde prata med en veterinär och tillsammans fundera på om ni ska testa att tex bara rida rakt fram, inte hoppa den någonting eller på annat sätt trappa ner träningen för att se om den kan ridas på ett sätt där den inte blir halt av arbetet. Rörelse är väl generellt bra för en spatthäst men blir den halt ska den inte ridas med nuvarande belastning.
Spatten kan ju också ha förvärrats/förändrats och man kanske måste förhålla sig på ett annat sätt nu än när hästen var 10 år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 293
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 971
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp