Vilken ålder?

R

rickardsson

Jag ska köpa häst men vet inte vilken ålder som är bäst :S vi tänkte på kanse en 8,åring. jag vill bara tävla hoppning lite då och då i lite högre höjder, och bus rider väldigt ofta med andra kopmpisar och hästar :D rida lektion 1-3 gånger i veckan. vad är bäst för ålder då?:D
 
Sv: Vilken ålder?

Det beror väl på din kunskap, inte hur gammal hästen är. Vad menar du med busrider? Om det är en "skogshäst" du vill ha, så köp en sån helt enkelt :D
 
Sv: Vilken ålder?

ne jag vill helst ha en allruond häst. ;) Tac så mycket för att du svarar :D
 
Sv: Vilken ålder?

Beror ju på vad du har för kunskaper, förstahäst? ridit många privathästar? varit medryttare? osv..
Tycker 8 år låter lite väl ungt om det blir mkt busridning, beror ju också helt på vad du menar med "busridning", mycket busridning som jag tänker det skulle lättare förstöra en pålle som inte verkligen hade grndutbildningen fäst. 12 årsåldern kanske?
 
Sv: Vilken ålder?

Jag tycker att du skall skaffa dig en läromästare på 12-15 år. Någon som tycker det är kul att få komma ut mycket i skogen, men som ändå har några år kvar att ge på banan.

Malin
 
Sv: Vilken ålder?

9-11 år, kanske?
Kolla på olika hästar och se vad som passar bäst.
 
Tack!

Tack för alla svar :D jag har nu bestämt mig att jag ska ha en 8-11 åring efter som att jag vill tävla mycket ganska mycket, Därför vill jag inte ha en så gammal häst. För nu när jag går över till stor häst så vill jag ha den i många år och inte som min c-ponny som jag bara hade i 2 år :( :( men tack så mycket för all hjälp :D:bump:
 
Sv: Vilken ålder?

Jag vill inte vara otrevlig på något vis men det jag kan läsa ut av det du skriver känns det inte så väl genomtänkt. Jag kan ju säga så pass mycket att jag skulle inte sälja en häst till dig, oavsett ålder.*Sorry*
 
Sv: Vilken ålder?

Hur kan du säga så efter att ha läst 2 inlägg? Det är helt omöljigt att läsa av någon på internet vare sig de skriver mycket eller lite.
Hur vet du vad hon kan? Hon kan mycket väl ha haft häst förut och ha hästkunniga i sin närhet! Busridning behöver inte alltid vara detsamma som flängridning utan istället att bara ha kul med sin häst utan några krav.

Tycker att det var ett mycket onödigt inlägg.
 
Sv: Vilken ålder?

Jag måste säga att jag håller med.
I min värld går inte busridning ihop med "mycket tävling". Självklart kan man ut å rida med sina kompisar och ha kul med hästen, men om man som TS vill tävla på en högre nivå (efter vad jag kunde utläsa av första inlägget) Så gäller träning hela tiden. Även när man är ute i skog och mark och har kul...
 
Sv: Vilken ålder?

Nej det håller jag helt med om men efter vad jag har förstått är detta en ung person och hon kan mycket väl tycka att 110-120 är på hög nivå.
 
Sv: Vilken ålder?

Jag säger just att min åsikt baseras på de inlägg som skrivits och jag står för vartenda ord. Ska man köpa häst, framförallt vid övergång från ponny till stor häst så ska man tänka igenom det hela riktigt ordentligt och lägga "buset" åt sidan. :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 031
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp