Vilken Amerigomodell är detta?

Leeelot

Trådstartare
Har hemma en Amerigodressyrsadel på prov. Någon som vet vad det kan vara för modell:
18XL211190511
___________________
DTAW 4 +2
Om någon vet vilken det är: finns det isf någon modell som bör passa samma häst om ovanstående passar, men som är mer uppdraget bakvalv på, alltså djupare säte?
 
Har hemma en Amerigodressyrsadel på prov. Någon som vet vad det kan vara för modell:
18XL211190511
___________________
DTAW 4 +2
Om någon vet vilken det är: finns det isf någon modell som bör passa samma häst om ovanstående passar, men som är mer uppdraget bakvalv på, alltså djupare säte?
Är det en hoppsadel du har? @Fiorano brukar ha koll. Skulle gissa på en t-bom i 18 tum med extra stora kåpor, bossa 4 och medium mot vid bom...
 
Svarar mig själv :p tänkte inte på att kolla deras hemsida.... Det står att sedan 2009 så är det koder som betyder modellen. Så sadeln är tillverkad i maj 2011, o DTAW betyder Alto Dressage SW. Det är alltså en Alto. Enligt en modellbeskrivning jag hittade, så står så här: "Varning: sadeln ger ibland en stor rörlighet som hästen inte reder ut o får träningsvärk om man inte går mycket försiktigt fram.När man börjar rida i denna sadel, krävs ett par månaders uppbyggnadsarbete för att kroppen ska anpassa sig"

Hästen funkar bra i den (provat några gånger), dock är den lite för flatback för ryttaren, samt knästöden inte är riktigt rätt. :(
 
T är benämningen på Altobommen, finns även i en hoppmodell, men den heter bara T och inte Alto. SW är väl den mer framskurna kåpan, så kan vara därför skänkeln inte hamnar helt rätt mot stöden. Sen är den där varningstexten lite tramsig faktiskt. Alla hästar som gått med sadel som inte passar och sen får en som sitter korrekt blir trött av att kunna arbeta obehindrat. Alto är en ganska speciell sadel som har blivit "räddningen" för många hästar som varit svåra att hitta sadel till. Är troligen därför varningstexten kommit till.
 
T är benämningen på Altobommen, finns även i en hoppmodell, men den heter bara T och inte Alto. SW är väl den mer framskurna kåpan, så kan vara därför skänkeln inte hamnar helt rätt mot stöden. Sen är den där varningstexten lite tramsig faktiskt. Alla hästar som gått med sadel som inte passar och sen får en som sitter korrekt blir trött av att kunna arbeta obehindrat. Alto är en ganska speciell sadel som har blivit "räddningen" för många hästar som varit svåra att hitta sadel till. Är troligen därför varningstexten kommit till.
Ok....Ryttaren (min dotter) är lång, över 180 cm...så framskuren kåpa (fast den ser inte direkt framskuren ut) borde vara ganska rätt (?) Men det hon tycker är mest fel, är flatbacken...Hon vill ha mer uppdragen bak.... Nu är sadeln dessutom fel färg (den är brun, ska vara svart).... Sadelletandet fortsätter..... Provade en Bates Innova Extended, som iof hade fel koppjärn i, o hästen gillade den inte alls, o inte vi heller.... Har du något förslag på vad vi kunde prova? Vill helst ha korta, ganska stora eller utbytbara utanpåliggande knästöd, o högre sadelvalv bak. Funderade på Kentaur....modellerna Elektra o Ithaka Ap.
Hästen har rak rygg, inte mycket manke, något överbyggd.
 
@leelot Den enda jag kan komma på just nu är Prestige D1. Passar lite samma rygglinje, har högt placerade knästöd men är djupare och mer klassisk dressyrsadel än Alton.
 
@leelot Den enda jag kan komma på just nu är Prestige D1. Passar lite samma rygglinje, har högt placerade knästöd men är djupare och mer klassisk dressyrsadel än Alton.
Hmm, trodde de passar mer svängda ryggar....I vilket fall är de för dyra:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Blossom
·
Utrustning Nån som har koll på skillnaden på en vanlig Amerigo DJ och DJ Largo ?? Nån som rider i nån utav dessa modellerna idag ?? Jag har en...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp