Vilken är den bredaste sadeln?

Sv: Vilken är den bredaste sadeln?

OM det nu är så det är.......
Jag vet av egen erfarenhet att sadlarna kan individuellt vara mycket olika.
Vi (det är inte jag som rår om hästen) har i alla fall fått fram en Globus Clic med bomvidd 38 för att PROVA.

Men en 38 är alltid en 38. Det är bara om bommen är kass som den utvidgar sig. (eller om det är flexibel bom, men det är det inte i dom sadlarna)

Men om jag vore du hade jag istället kontaktat en Appaloosa återförsäljare och provat en 40/42 från dom.

Jag tror ändå inte att hästen tar skada av att prova en sadel. Då kommer vi ju att se huruvida den passar eller inte. Jag kommer även att mäta graderna på både sadel o häst. Jag tänker inte låta bli vad än du säger... :-)

Dessutom verkar det som om det är oklart hur många grader de olika sadlarna är.
Om en häst med 95 graders vinkel har en 36 som enl uppgift är någonstans mellan 105-125 grader.....
Det lutar åt att 38 är betydligt smalare än 120-125, men för säkerhets skull
så tänker vi prova ändå.

Om den passar eller inte får vi väl se. Det är inte ens säkert att formen på sadelbommen är passande för hennes rygg.....

Jag har inte sagt att du ska låta bli, men om du har svårt att få tag på en Globus ska du väl inte jobba ihjäl dig att hitta en då den antagligen inte passar.

Min häst har 95 grader och 34 är för stort (100/105 grader)... Kan vara så att den andra sadeln hade lite mer stoppning än vad min hade och därflr inte passade.
Men allroundsadeln Loke och hoppsadlarna är smalare i bommen än dressyrsadlarna. Varför vet jag inte, men har märkt det..

Det var inte så svårt att få tag i en, tjejen med hästen kontaktade Granngården som skulle ta hem en sadel i rätt storlek - helt utan köptvång.

Wintec har ju mycket olika utbytbara storlekar.
vi har en ponny på ridskolan, och hon är så jäkla bred så sadeln skulle säkert kunna sättas på en elefant om man så ville!

lägger med en länk där wintec sadlarna finns..
http://www.henrikssonsridsport.se/page51.html

Tyvärr så är Wintec/Bates vidaste koppjärn (vitt) bara 100-105 grader, men annars hade det väl varit idé att prova.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 696
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det... 2
Svar
28
· Visningar
5 041
Senast: Nea_
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka