Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Men varför har du bestämt dig för ett märke och en bomvidd? Min har tex lite för smal sadel på stallgången för att den ska ligga bra när han rör sig.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har absolut inte bestämt mig för ett specifikt märke. Att jag letar efter en Prestige-sadel beror helt enkelt på att jag inte vet vilka andra märken som skulle kunna passa. I andra trådar här på Buke där andra med hästar med liknande rygg blivit rekommenderade Jaguar, Harry Dabbs, Prestige och Amerigo då de är korta, lite svängda-svängda, passar överbyggda hästar osv. Jaguar och Harry Dabbs finns inte i tillräckligt vid bomvidd, Amerigo passar inte min plånbok. Även Stübben och Zaldi nämns ibland så även dessa är intressanta, men eftersom Prestigen ser bekvämare ut att rida i än många av Stübbens och Zaldis modeller så är det den jag letar efter främst. Jag kommer få anpassa mig lite efter vad som passar hästen, men försöker ju hitta något jag gillar också. Vill gärna ha förslag på andra märken/modeller som skulle kunna passa, just för att bredda utbudet.

Ang bomvidden så är jag "låst", jag vill helt enkelt ha den bomvidd som passar hästen bäst. Att jag letar efter en 37:a i prestige beror på att jag provat 36, som var för smal, samt att hästen är mätt till att 37 borde vara lagom. Jag vill inte köpa en för smal sadel, precis som att jag inte köper för små skor. Funkar den lösningen för er så är det bra, men jag vill inte rida med en för smal sadel.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Fast hela poängen är ju att min häst helt enkelt inte ser likadan ut på gången som under ridning. Och då åker skiten bak :D Skiljer det inte mellan modeller oxå? För mig är det åtm skitsvårt att känna skillnad (se skillnad gör jag inte öht) om jag inte provar några liknande sadlar på löpande band. Och sedan testar utvalda modeller hemma lite mera. Har du testat Lippo? Bla det fick min prova, han ser inte alls likadan ut som din det lilla jag kan se (och allt åker bak, inte fram) men flera av märkena du räknar upp red jag också i.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Min häst har liknande sadelläge och sadlar som passat är Jaguar och zaldi llavineras och Royal. Nu har vi dock en Farmland master med rundbossor och jordstroppar som sitter så långt fram det går. Det funkade inte med svängd gjord och inte med svanskappa men denna sadlen ligger kvar:).
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Ja, att ryggen är så olika i stallgången och under ridning är problematiskt! Prestige Hippos följde ryggen rätt bra i stallet, men vid ridningen blev den på tok för svängd. Jo, självklart skiljer det mellan olika modeller, Hippos är den meste svängda, men den rakaste Prestigen är vad jag förstått inte ens i närheten av t.ex. Albion ;) Har inte provat Lippo, trodde de var lika som pessoa IOM att det är samma tillverkare, men ska kolla upp hur de är :)

Aldente: Jaguar blir nog för smalt för min pålle, har är drygt 100 grader. Ska leta efter de Zaldi modellerna då! Har inte riktigt fått kläm på vilka av deras sadlar som är raka och vilka som är svängda :p Har aldrig hört talas om Farmland! Vilken prisklass ligger de i?
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Provade denna idag:
image_zps9c7d7343.jpg

Måste ha bestämt mig för om jag vill behålla den eller inte till ikväll... Några spontana synpunkter? Självklart svårt att se från en bild, men något kanske går att se. Är själv lite tveksam, tycker den känns ngt smal :/ Min erfarenhet av hoppsadlar är minimal så tycker det är mycket svårare att se och känna hur dessa ligger än dressyrsadlar :p
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

utifrån bara den bilden har jag en känsla av att den kommer bli för svängd när hästen arbetas, även om det ser ganska bra ut på stallgången.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Longera hästen med låg inspänning och sadel så man får ett hum om hur ryggen blir när den arbetar. Ev så blir sadeln för smal och glappar eller så ligger den bra. Ser ok ut på gången i alla fall.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Tack båda två för svar :) Precis som ni båda säger så blev den för svängd vid ridning och glappade samt gled fram, så den åkte tillbaka till sin ägare.

Funderar på om jag kanske börjat i fel ände? Letat efter en svängd sadel pga hur han ser ut i stallgången, kanske bättre att försöka hitta en ganska rak sadel med rundbossor? Typ Globus Crincle? De är ju generösa i bomvidderna också vilket är ett plus! Någon som vet andra sadlar som är ganska raka i formen men ändå korta och har rundbossa? Prestige bör ju ha nån rakare modell, Leonardo kanske? Finns en sådan till salu i rätt storlek, värt att skicka efter och prova?
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Prestiges dressyrsadlar passar sällan hästar som din, det är stora djupa sadlar och du behöver nog en flatare variant för att sitta bra.

Har du provat Crown/ideal (Jessica eller Arwen)? Kanske lite för raka men kan gå att justera med stoppning. Islandssadlar tex Santa Cruz Hekla och Globus Gloi (kan bli för rak).
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

I och med att din häst är så överbyggd är det inte en nackdel att ha en sadel med rundbossor, och hellre en sadel som släpper lite tidigt än som är för rak på stallgången - sadeln måste erbjuda hästen ett bekvämt utgångsläge även i stillastående och skritt, utan risk för att ett par för raka kilbossor trycker ner i länden och hämmar hästen från att våga höja ryggen...

Sadelläget och bogarna inbjuder nog sadlarna till att kana framåt i rörelse, om sadeln är det minsta för smal. Drar gjorden sadeln framåt också? Spänn gärna gjorden ordentligt INNAN du fotar.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Jag som älskar djupa dressyrsadlar! Har funderat på Crown, men inte fått kläm på vilken modell jag bör prova. Det är Jessica eller Arwen som är intressanta då? Islandsadlar har jag dragit mig lite för att prova, de är ju så himla flata med små benstöd :crazy:

Caballus: Kilbossor är inget att tänka på, det har jag insett :) Det var därför jag funderade på en sadel med rakare paneler men med rundbossor så att han inte får punkttryck i länden. Har hellre en sadel som släpper ngt tidigt än en som trycker, precis som du säger, men denna släppte 10-15cm för tidigt! Han sköt upp den i varje steg, den sköts ned igen av mitt säte, den blev som en studsboll mellan oss, inte det bästa för stackars ryggen :(

Han har en välvd bröstkorg som är optimal för sadlarna att glida på ;) Sadelgjorden drar fram sadeln rejält! Har inte hittat någon ordentligt svängd dressyrgjord, men en h-gjord fungerar väldigt bra! Än så länge har jag ju inte vart med om att nån sadel INTE glider fram, men då har jag ju inte heller hittat någon som ligger optimalt. Tror att h-gjorden är en väldigt bra lösning, även om den inte är så vackert :angel:.


Vad tror ni om en Dominus dressyr med haflingerbom? Hittade en sådan begagnad :) Dessa ska ju passa lite svängda ryggar? Har haft hemma en xw och provat innan, men den var för smal, annars tyckte jag att det låg helt ok.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
851
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jeps
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Sebastian
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 694
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp