Vilken är rätt häst?

Martina_m

Trådstartare
(gamla tråden togs bort, så skriver igen - ska försöka att inte få den annonsliknande, vilket den andra tråden tydligen var :confused:)

Så, ni som svarat, svara gärna igen! :bump:

Är ute efter en häst och jag vet ganska exakt hur min drömhäst ska vara. Men, har fastnat för en ridskolehäst på min gamla ridskola, som egentligen inte alls stämmer in på min"drömhäst". Men jag kan inte sluta tänka på henne, i ena stunden tycker jag att hon hade kunnat vara perfekt häst för mig, och i andra stunden är jag jätteosäker på det. Jag är väldigt kluven helt enkelt.

Jag vill börja tävla, men denna lilla häst kanske inte kan hävda sig så som jag önskar. Även att jag kanske bara är intresserad av lättare klasser, till att börja med iaf...

Rent ekonomisk har jag inte möjlighet att skaffa min "drömhäst" idag, men förmodligen kommer ridskolehästen att vara ganska mycket billigare och därmed kanske min dröm om att vara hästägare kunna inträffa tidigare.

Jag är rädd att jag kommer ångra mig, om jag köper ridskolehästen, att jag faktiskt ville ha en mer tävlingshäst och en som ser ut som jag önskar (storlek, ålder, gång mm). Men tror oxå att jag skulle kunna få hur kul som helst med ridskolehästen och lära mig massor och jag gillar henne verkligen!

Så, min fråga. Ska jag ens fundera på ridskolehästen? Eller ska jag leta efter min sk "drömhäst"?

Sv: Vilken är rätt häst?

Oj, svårt val..

Du vill tävla och ridskolehästen kanske inte passar som tävlinghäst? Då skulle jag fundera på att fortsätta leta.
Dock har jag en häst på ridskolan som jag bestämt mig för att jag ska köpa när han blir till salu trots att jag är intresserad av tävling och vill tävla och denna häst flippar ur på tävlingar totalt, men det har klickat mellan oss och han passar mig perfekt.. ;)

Vad säger magkänslan? Är ridskolehästen din drömhäst? Fundera, känn efter.. Vilken häst sitter du på när du blundar? Ridskolehästen eller någon annan?

Lycka till! :D

Jobbigt dilemma.

Vet du att ridskolehästen inte kommer att kunna prestera något på tävlingsbanan, eller har du helt enkelt ambitioner att nå höga klasser? En dyr häst behöver ju inte automatiskt betyda placeringar på tävlingsbanan - det viktigaste är ju att du funkar med hästen och att du har roligt. Jag vet en hel del som har hästar med "kapacitet för svår hoppning" som ändå ser sig slagna av en mer lättriden gammal ridskolehäst i de lätta klasserna.

Jag vet hur svårt det är - sitter själv i samma sits. Hade en bild av vilken häst jag skulle köpa nästa år. Och nu har helt plötsligt en helt annan häst (äldre, mindre utbildad) dykt upp och sätter griller i huvudet på mig. Gissa om jag sitter och spaltar för- och nackdelar i huvudet...

Svarar båda.

Grejen är, att ridskolehästen skulle kunna vara min drömhäst, om hon var yngre (hon är typ 15),om hon var större (hon är ca 155) och om hon hade bättre steg (hon är ganska ponnyaktig).

Men hon är sådär mjuk och fin att rida, känslig men ändå inte för mkt. Pigg och framåt. Hon är väldigt stoig, vilket jag inte har något mot alls :D! (jag älskar ston :love:) Hon kan få för sig att inte gå fram, utan bara stampa på stället, men alla kan vi ha dåliga dagar ;)! Hon är trygg och säker att sitta på. Hon är en klippa i hoppningen (vilket jag uppskattar då jag kan vara lite feg), även om det kanske kan gå lite snabbt ibland. Har aldrig ridit ut på henne, men har svårt att tro att hon skulle sticka iväg, känns som hon använder sin energi på bättre grejer, även att hon kan bli het (typ vid hoppningen).

I boxen är hon ganska tjurig, sparkar vid sadling och är allmänt reserverad på något vis. Men tror att de kan försvinna efter en tid som privathäst och kanske sadeln inte ligger så bra nu, kanske behov av massör/equiterapeaut? Men när jag envisades med att kela med henne efter ett ridpass tyckte hon till slut det var riktigt skönt och fanns inte en hint till tjurighet. Så, det tror jag inte ska bli några jätteproblem.

Tänker man på tävlingsbiten, så har jag typ aldrig tävlat (bara några få klubbtävlingar, pga att min förra häst var lite för krävande). Men är väldigt sugen på att börja. Så känns som nästan vilken häst som helst skulle klara de nivåerna som jag kommer börja på. Men vill ju ändå komma framåt! Jag vill ju kunna tävla LA dressyr och lättaste klassen i hoppning :o. Men när jag väl är där, kanske jag vill tävla ännu högre?! Och det är då jag skulle behöva en tävlingshäst.
Ridskolehästen är inte helt körd på en tävling (och jag vet inte hur hon beter sig), men hon har inget direkt snyggt steg och sånt.

Svårt val.
När jag hade sålt min förra häst och skulle köpa en ny ville jag egentligen köpt en ridskolehäst som jag red en gång i veckan. Det är en jättemysig liten häst, mjuk, villig att arbeta, helt underbar. Men jag köpte inte henne av olika anledningar utan jag köpte en annan. Denna häst har jag nu haft i fem år och trivs verkligen mkt bra med henne. På vintrarna rider jag kvar på ridskolan oftast på den hästen jag nyss beskrev. Det är inte ofta jag fäster mig vid hästar men denna har verkligen en speciell plats hos mig. Jag gråter nästan varje vår när jag inte ska få träffa henne på flera månader (rider bara där när det är mitt i vintern annars rider jag privatlektion på egen häst på annat ställe). Om jag hade fått köpa henne imorgon hade jag gjort det.
Men det är så jag känner det. Jag är inte så tävlingsinriktad. Detta är dessutom en ponny, en arab. Jag får alltså bara tävla bland stora hästar i så fall. Jag är mest intresserad av dressyr och där kan hon visserligen en hel del.

Det jag menar egentligen är nog att om du verkligen är fäst vid hästen och det betyder mest så tycker jag att du ska köpa den.
Men om du är mer inriktad på att komma någonstans med din ridning och det är viktigare så ska du kanske leta efter en annan.

Det jag menar egentligen är nog att om du verkligen är fäst vid hästen och det betyder mest så tycker jag att du ska köpa den.
Men om du är mer inriktad på att komma någonstans med din ridning och det är viktigare så ska du kanske leta efter en annan.

Jag tycker det är jätteviktigt att man tycker om sin häst, absolut viktigast för mig! Men jag vill ju även utveckla min ridning (vilket jag säkert kommer göra även med ridskolehästen) men vet inte hur mycket jag kommer kunna utvecklas som tävlingsryttare.

Och ska jag vara riktigt ärlig, tror jag att jag kommer tycka om min kommande häst, vilken det än blir. För det är en "bästa kompis" jag söker, men som jag även kan ha "nytta" av, eller vad man ska säga.

Jag hade köpte en annan häst. Jag tog en häst på foder för drygt två år sedan som hade väldigt begränsade möjligheter vad det gäller tävling. Då trodde jag inte att jag skulle vilja tävla så det spelade ingen roll. Men efter något år ångrade jag mej. Jag hade inte pengarna att köpa en färdig tävlingshäst men istället kunde jag se till att en annan dröm gick i uppfyllelse, jag köpte ett föl! Visst det tar tid innan man kommer till tävlingsbanorna men gud så kul det är! Sen har jag möjlighet att rida hur mycket jag vill på andra hästar medans hon lägger sin energi på att växa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 507
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka