Vilken av dem?

FruS

Trådstartare
En 06a alltså ett13år gammalt Umesläp med 1500kg totalvikt och 740kg lastvikt eller ett Cheval Liberté touring one 1500kg totalvikt och 760kg lastvikt.
Häst 705kg. Bilen får dra 1500kg.
Vilken skulle ni köpt?
 
Om man överhuvudtaget ska köpa en Cheval Liberté, så ska man köpa den ny och inte begagnad.
Det är lågpris släpar och kvalité och hållbarhet är inte direkt det bästa.
 
Intressant tanke, Ume är ju inte helt felfria heller som folk vill påskina, Cheval har sina brister också men jag är sådan att jag tycker man själv måste skaffa sig en uppfattning. Har ett Cheval släp som är 7 år, rullar för fullt inga problem och hästarna åker bra. Vi åker många mil om året pga av tävlande travhästar. Men visst de har fått mycket skit men jag inte se vad problemet är? Vårat ser ut som nytt.
 
Intressant tanke, Ume är ju inte helt felfria heller som folk vill påskina, Cheval har sina brister också men jag är sådan att jag tycker man själv måste skaffa sig en uppfattning. Har ett Cheval släp som är 7 år, rullar för fullt inga problem och hästarna åker bra. Vi åker många mil om året pga av tävlande travhästar. Men visst de har fått mycket skit men jag inte se vad problemet är? Vårat ser ut som nytt.

Inget är felfritt. Men jag väljer den lösningen som har nackdelar jag kan leva med.
 
En 06a alltså ett13år gammalt Umesläp med 1500kg totalvikt och 740kg lastvikt eller ett Cheval Liberté touring one 1500kg totalvikt och 760kg lastvikt.
Häst 705kg. Bilen får dra 1500kg.
Vilken skulle ni köpt?
Det beror ju på hur välservade de är också. Bromsar behöver ses över bland annat. De ska ha papper på det helst.
 
Min sambo som är utbildad inom och jobbar med fordonskonstruktion totalsågar flera märken av hästtransporter, bland annat CL pga hur dom blandar material i skruvar/balkar mm. Extremt stor risk för att det bildas galvaniska element som snabbt kan ge stora rostproblem. Väldigt vanligt med att det verkar läcka in vatten i vissa modeller också. De dyrare varianterna verkar dock vara ihopsatta med bättre passform på delarna så kan man förvara ett sånt släp inomhus är det säkert helt ok för pengarna. Fördel att de går att få tag i med kombiramp.

Ume har haft problem med gångjärnen på ramperna och materialutmattning på frambommarna på vissa årsmodeller (men jag har inte koll på vilka) men det är kända specifika problem som är rätt lätta att åtgärda. Annars verkar Ume vara bra släp som man så klart måste underhålla och byta slitdelar på. Min extremt kräsna gammelhäst åker dessutom bra i Umesläp så jag skulle också välja ett sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 021
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: angelo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp