Vilken bruksras?

Vindöld

Trådstartare
Halloj!


Jag har tidigare varit en s.k snooper, men nu så var det dags att ta tag i att skaffa ett eget konto och be om er expertis och erfarenheter. Jag är ute efter en brukshund, och bruksras och har lyckats sålla bort bland de bruksraser som inte är av intresse och har nu en kort lista på de jag funderar på och undrar lite kring vad ni har för erfarenhet av dem, framförallt arbetsmässigt.

Det jag sysslar med är då bruks, framförallt spår, och är det jag kommer ägna min tid till. Jag har gärna pälsvård då jag är utbildad hundfrisör och vill kunna lägga några timmar på detta, och då även kunna ställa ut. Fysiskt så sysslar jag med löpning och cyklar och hunden kommer få dra mig när åldern är inne.

Raserna jag kikar på är främst dessa;


Briard
Bouvier (båda varianterna)
Tervueren
Australian Shepherd


Så, hur upplever ni dessa till sättet i arbete? Vet att det finns mentala brister, men där kan jag göra egen research, tänker framförallt på om någon av dem är extra lämpad för det jag nämnt? Eller om ni har egna förslag, men pälsvård är ett krav, samt att de ska vara väl utvärderade som helhet!
 
Kruxet med "brukshund" och "pälsvård" är väl att de som är mest avlade för arbete, och som därmed också är sundast och trevligast, sällan behöver så mycket pälsvård. De som kräver mycket pälsvård är oftast de rent utställningsavlade och de brukar inte ha sådär jättemycket att komma med när det gäller annat än att vara tjusiga att titta på.

Aussie kan du stryka på en gång just pga det. Rasen är väldigt uppdelad de som är bra arbetshundar är det sällan speciellt mycket päls på. Om du väldigt gärna vill pyssla med päls, kan det inte vara ett alternativ att skaffa sig en arbetshund och en mindre pälshund?
 
Halloj!


Jag har tidigare varit en s.k snooper, men nu så var det dags att ta tag i att skaffa ett eget konto och be om er expertis och erfarenheter. Jag är ute efter en brukshund, och bruksras och har lyckats sålla bort bland de bruksraser som inte är av intresse och har nu en kort lista på de jag funderar på och undrar lite kring vad ni har för erfarenhet av dem, framförallt arbetsmässigt.

Det jag sysslar med är då bruks, framförallt spår, och är det jag kommer ägna min tid till. Jag har gärna pälsvård då jag är utbildad hundfrisör och vill kunna lägga några timmar på detta, och då även kunna ställa ut. Fysiskt så sysslar jag med löpning och cyklar och hunden kommer få dra mig när åldern är inne.

Raserna jag kikar på är främst dessa;


Briard
Bouvier (båda varianterna)
Tervueren
Australian Shepherd


Så, hur upplever ni dessa till sättet i arbete? Vet att det finns mentala brister, men där kan jag göra egen research, tänker framförallt på om någon av dem är extra lämpad för det jag nämnt? Eller om ni har egna förslag, men pälsvård är ett krav, samt att de ska vara väl utvärderade som helhet!

Jag har träffat några Rysk Svart Terrier som varit trevliga och gjort fina MH/MT. Tror inte de är särskilt uppdelade heller men däremot har ju många som tränar och tävlar inte hunden i full utställningspäls hela tiden. Hur viktigt är utställning vs bruks? Nöjer du dig med att ställa ut någon gång ibland eller satsar du på att bli champion och bli placerad i stora ringen?
Det går ju att ställa ut en bruksaussie och kanske till och med vinna ett cert om du har tur och får en fin hund men några stora framgångar kommer du inte göra om du inte har ett pälsmonster.
 
Tack för era svar!

Tyvärr är det inte aktuellt att skaffa två hundar, jag har inte heller det intresset att dela upp det på det viset, därför jag kollat på bruksraserna som har päls som behöver skötas om!

Jag har kikat på även Rysk svart Terrier, men valde bort dem framförallt då jag uppfattat rasen som otroligt liten och inte så aktiv i sin avel att det verkar svårt att få tag på en. Kanske kan man hitta en om man även letar utomlands dock antar jag! Ska iallafall ha dem i åtanke med.

Att trimma är inga problem, så riesen är också ett alternativ, har dock inte träffat så många, så har ingen större uppfattning om dem egentligen.
 
Mig veterligen finns det en del trevliga, arbetsvilliga bouviers fortfarande och jag tror inte att rasen är särskilt uppdelad, men kan ha fel. Många år sen jag kikade åt det hållet. Riesen som redan föreslagits är ju också ett gott alternativ! Har träffat en hel del och tycker de verkar vara trevliga. Tuffa, men trevliga.
 
Vad vill du ha för slags brukshund förutom pälsen? Mycket förighet, mycket självständighet? Hård i skallen eller åt det mjukare hållet? Vall- eller vaktursprung? Jag tänker mig att hundarna på din lista är ganska olika sinsemellan. Skickliga spårhundar finns det i alla möjliga (bruks)raser. :)
 
Vill du ha en "mjuk" brukshund som går att ställa ut utan problem så slår jag ett slag för Terven. Att se upp för där är den mentala biten! Satsa på en uppfödare som är aktiv med MH.
Vilken tävlings-gren som helst passar en Terv, dom är väldigt flexibla - bara dom får ett jobb öht, det är viktigt att mentalt stimulera dom! Mer viktigt än den fysiska delen.
Dom är inte så sjukdomsdrabbade, förvånandsvärt frisk ras! Läs på klubbsidan om aktuella statusar (jag hade Terv i 20 år, men den sista dog för 14 år sedan så jag är inte påläst).
Pälsmässigt så är det endast borstning och ev. klippa under tassarna, så den är ingen riktigt pälsvårdshud. Men när dom fäller ullen, 2 gg/år, så lovar jag att du får borsta tills du är nöjd... ;)

Grönisarna har mycket stora problem mentalt och Lakkarna är svåra att hitta.
Mallarna är mycket mera "brukshund" än Terven, så din idé om Terv tycker jag är lysande :up:
 
Tack för era svar!

Tyvärr är det inte aktuellt att skaffa två hundar, jag har inte heller det intresset att dela upp det på det viset, därför jag kollat på bruksraserna som har päls som behöver skötas om!

Jag har kikat på även Rysk svart Terrier, men valde bort dem framförallt då jag uppfattat rasen som otroligt liten och inte så aktiv i sin avel att det verkar svårt att få tag på en. Kanske kan man hitta en om man även letar utomlands dock antar jag! Ska iallafall ha dem i åtanke med.

Att trimma är inga problem, så riesen är också ett alternativ, har dock inte träffat så många, så har ingen större uppfattning om dem egentligen.
Tänk på att hundarna i andra länder kan ha annat temperament än de svenska. Jag har en vän som fick hem sin ryska svarta terrier hane från Ryssland för kanske 2 år sedan, och hon beskriver den som att den är annorlunda från de svenska (jag har inga tidigare erfarenheter av rasen, så jag kan inte säga huruvida det stämmer eller inte). Det är en stor hund med mycket skärpa och ganska reaktionssnabb när han väl agerar - allt från när han plötsligt sätter stopp för hundarna som springer omkring och leker, eller när han plötsligt sätter sig i armen efter att vännen testade att försöka "busa upp honom" för att få mer energi/fokus i lydnadsträningen. Han har stenkoll på läget alltid, och man vill inte precis vara inbrottstjuv i det huset. Om hon går iväg med de andra hundarna ut på betena, så stannar han hemma runt huset och stallet och håller koll på läget. Vi pratade om vargar någon gång, och min vän tvekade inte alls när hon sa att hennes hund skulle döda en eventuell varg som kom in till henne.
 
Tänk på att hundarna i andra länder kan ha annat temperament än de svenska. Jag har en vän som fick hem sin ryska svarta terrier hane från Ryssland för kanske 2 år sedan, och hon beskriver den som att den är annorlunda från de svenska (jag har inga tidigare erfarenheter av rasen, så jag kan inte säga huruvida det stämmer eller inte). Det är en stor hund med mycket skärpa och ganska reaktionssnabb när han väl agerar - allt från när han plötsligt sätter stopp för hundarna som springer omkring och leker, eller när han plötsligt sätter sig i armen efter att vännen testade att försöka "busa upp honom" för att få mer energi/fokus i lydnadsträningen. Han har stenkoll på läget alltid, och man vill inte precis vara inbrottstjuv i det huset. Om hon går iväg med de andra hundarna ut på betena, så stannar han hemma runt huset och stallet och håller koll på läget. Vi pratade om vargar någon gång, och min vän tvekade inte alls när hon sa att hennes hund skulle döda en eventuell varg som kom in till henne.
Min ryska kollega säger samma. I Ryssland har man dom för att vakta sitt hem och gård, mycket skärpa och reservation. Hon upplever inte alls de svenskfödda på samma sätt och de jag träffat samt kollat MH och MT på har varit riktigt trevliga brukshundar, så pass att jag blev överraskad.
 
Halloj!


Jag har tidigare varit en s.k snooper, men nu så var det dags att ta tag i att skaffa ett eget konto och be om er expertis och erfarenheter. Jag är ute efter en brukshund, och bruksras och har lyckats sålla bort bland de bruksraser som inte är av intresse och har nu en kort lista på de jag funderar på och undrar lite kring vad ni har för erfarenhet av dem, framförallt arbetsmässigt.

Det jag sysslar med är då bruks, framförallt spår, och är det jag kommer ägna min tid till. Jag har gärna pälsvård då jag är utbildad hundfrisör och vill kunna lägga några timmar på detta, och då även kunna ställa ut. Fysiskt så sysslar jag med löpning och cyklar och hunden kommer få dra mig när åldern är inne.

Raserna jag kikar på är främst dessa;


Briard
Bouvier (båda varianterna)
Tervueren
Australian Shepherd


Så, hur upplever ni dessa till sättet i arbete? Vet att det finns mentala brister, men där kan jag göra egen research, tänker framförallt på om någon av dem är extra lämpad för det jag nämnt? Eller om ni har egna förslag, men pälsvård är ett krav, samt att de ska vara väl utvärderade som helhet!

Min förra hund var terv och en riktig "en på miljonen"-hund. Han var min brors från början och han sysslade med oerhört mycket spår innan jag tog över honom. Jag var väl egentligen inte så fruktansvärt hundintresserad när jag hade honom så jag tror att han hade en del outnyttjad potential. Så här i efterhand kan jag se att han var mycket mer stabil i psyket än vad jag trodde då (alla man mötte pratade ju bara om tervars nervighet, jag känner inte igen det alls) och att han hade extremt stark arbetsvilja.
Vi både sprang och cyklade ihop. Och pälsvården var minst sagt omfattande (att jämföra med min Mini American Shepherd nu som jag ägnar en tiondel så mycket tid åt rent pälsvårdsmässigt).
Jag vill gärna ha terv någon gång i framtiden igen.
 
Vad vill du ha för slags brukshund förutom pälsen? Mycket förighet, mycket självständighet? Hård i skallen eller åt det mjukare hållet? Vall- eller vaktursprung? Jag tänker mig att hundarna på din lista är ganska olika sinsemellan. Skickliga spårhundar finns det i alla möjliga (bruks)raser. :)
Jag tänker mig en åt det mer självständiga hållet, och helst mer hård. Självklart ingen som enkelt bygger på sig negativa minnesbilder enkelt. Och helst inte "agera först, tänk sen" 😅

Finns självklart bra spårhundar, även inom annat än brukshundarna! Tycker mig bara en en otroligt stor trend om att det bara är skyddet som duger hos alla uppfödare numer, så tänkte att spanar man på något mer specifikt så blir det problemet mindre :D
 
Tänk på att hundarna i andra länder kan ha annat temperament än de svenska. Jag har en vän som fick hem sin ryska svarta terrier hane från Ryssland för kanske 2 år sedan, och hon beskriver den som att den är annorlunda från de svenska (jag har inga tidigare erfarenheter av rasen, så jag kan inte säga huruvida det stämmer eller inte). Det är en stor hund med mycket skärpa och ganska reaktionssnabb när han väl agerar - allt från när han plötsligt sätter stopp för hundarna som springer omkring och leker, eller när han plötsligt sätter sig i armen efter att vännen testade att försöka "busa upp honom" för att få mer energi/fokus i lydnadsträningen. Han har stenkoll på läget alltid, och man vill inte precis vara inbrottstjuv i det huset. Om hon går iväg med de andra hundarna ut på betena, så stannar han hemma runt huset och stallet och håller koll på läget. Vi pratade om vargar någon gång, och min vän tvekade inte alls när hon sa att hennes hund skulle döda en eventuell varg som kom in till henne.
Åh, tack! Det är ju bra att ha koll på, och låter väldigt logiskt ändå med de reaktionerna. Så har verkligen inte de svenska jag träffat varit, de har nästan varit mer loja än den Grand Danois jag växte upp med 😆
 
Om TS är intresserad av att kolla vidare på Ryssarna kan jag tipsa om en uppfödare.
Aktiv, både som uppfödare och med sina hundar. Mentalbeskrivare och mentaltestdomare sedan typ århundrade 😁 så det mentala är viktigt för henne förstås!
Du får jättegärna tipsa! jag skickar dig ett PM :)
 
Tycker att du bör spana in riesenschnauzern. En stor, robust och mycket arbetsglad ras (om man väljer från rätt linjer förstås). Riesen är dock ganska "hård" i huvudet vilket man behöver ta i beaktan men eftersom du inte ska sikta på SM i lydnad så tycker jag att riesen är ett alternativ
 
Jag tänker mig en åt det mer självständiga hållet, och helst mer hård. Självklart ingen som enkelt bygger på sig negativa minnesbilder enkelt. Och helst inte "agera först, tänk sen" 😅

Finns självklart bra spårhundar, även inom annat än brukshundarna! Tycker mig bara en en otroligt stor trend om att det bara är skyddet som duger hos alla uppfödare numer, så tänkte att spanar man på något mer specifikt så blir det problemet mindre :D

Då tycker jag du ska rensa bort terven från listan, och även aussien. Bouvier, riesen eller rysk låter mer som nåt för dig. Hundar med vallbakgrund är ju generellt mycket mjukare och mindre självständiga än de med vaktbakgrund.
 
Tycker det låter som riesen skulle passa bäst. Mycket pälsfixande för den som är intresserad av sånt och samtidigt en personlig och härlig allroundhund som du faktiskt kan komma långt med i brukset.
Rysk terrier har jag bara känt en enda, och hon hade trevliga sidor, men mycket skärpa, mycket snabba reaktioner (och lite svårläst under allt hår), och ganska självständigt agerande. Arbetsvilja fanns i massor, men gick till slut inte att tävla pga att hon kunde gå på andra hundar.
 
Du kan PMa mig om du har briardfrågor, då jag äger en och har läst på och pratat mycket med briard-sverige innan jag skaffade.. :)

Det är definitivt en ras som passar på det du söker, sålänge du tänker till lite när du väljer kull.

Det är inte en motställning tycker jag inom rasen att vilja gå bra på utställning och träna bruks. Dvs, bra bruks-briarder går även bra på utställning vad jag sett, det är inte som "två läger" där en bra arbetande linje är "för fula" eller dyl. Inte alls.

Jag skulle inte rekommendera bouvier, om du inte är beredd att verkligen göra ett hästjobb och importera. Kollade mycket på den, och aveln i det här landet är dels nästintill helt stillastående, och har stora brister. Inte en ras om du vill ha en arbetande hund här. Det finns en uppfödare som verkar seriös med att få fram bra arbetande hundar, men det är ingen vidare ruljans och jag vet inte hur det går riktigt numera. I holland är det mycket mer motor i dem och de är inte så ovanliga i IPO/KNPV tex, men samtidigt undrar jag ibland hur det blir med sällskapligheten. Jag har även besökt uppfödare där.

BRT är IMO för stora och tunga för att vara "sportiga". Också en ras jag undersökte, men som har bristfällig och sporadisk avel. Då är Riesen ett mycket mer gångbart alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp