Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Nu har jag hittat ännu mer om dominantsvart (ED-genen) på nätet.

Enligt en amerikansk undersökning (Castle & Singleton 1960) gav 5.063
parningar svartXsvart hos shetlandsponnyer 13 % bruna avkomlingar. Frekvensen ED måste alltså vara ganska hög inom denna ras.

Enligt en norsk undersökning (Tuff 1933) på dölehästar gav 347 parningar svartXsvart 8,4% bruna avkomlingar.

http://iloapp.ruvisson.se/blog/blog?ShowFile&doc=1216398890.pdf

Texten i länken innehåller väl i stort sett mer faktafel än korrekt fakta, så den skulle jag inte ta in så mycket info ifrån. ;)

För övrigt tolkar även jag "nästan svart" som mörkbrun (antingen är ju en häst svart, eller så är den det inte). Och dominantsvart existerar i alla fall inte på islandshästar eller shettisar, där är det klart fastställt att två svarta föräldrar inte kan få annat än en svart eller fuxfärgad avkomma. :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Det känns ju lite fel om man har en gen benämnd "dominantsvart" som ger mörkbrun ;).

Det känns mest som man har undersökt vad ögat ser och inte verkliga gener, då alla undersökningar är tämligen gamla. Men jag antar det finns gener som påverkar exempelvis nyanser av färgen.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jo precis, känns ju så. Gener som påverkar nyanser finns det ju absolut, dock har man väl inte riktigt lyckats få fram tillräckligt om dem för att veta hur de ärvs ner.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vi är några som inte riktigt kan bestämma oss hur detta föl kommer att bli som vuxen. Vissa av oss säger skimmel, andra säger brun. Motiveringen att fölet blir skimmel är att pappan är skimmel samt att hon har mer och mer stickelhår i ansiktet, på benen och kroppen.
Motiveringen att hon blir brun är att hon föddes med "dassig" färg på benen, alltså inte sån mättad färg som framtida skimlar har.

Vad tror ni?

Liten med mamma
31374936.jpg


Tre veckor
31374965.jpg


Tre månader
31374937.jpg


Fem månader (nästan)
31631341.jpg


Nu (det snöar)
31944800.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vi är några som inte riktigt kan bestämma oss hur detta föl kommer att bli som vuxen. Vissa av oss säger skimmel, andra säger brun. Motiveringen att fölet blir skimmel är att pappan är skimmel samt att hon har mer och mer stickelhår i ansiktet, på benen och kroppen.
Motiveringen att hon blir brun är att hon föddes med "dassig" färg på benen, alltså inte sån mättad färg som framtida skimlar har.

Vad tror ni?
....

Vanligen skimlar de först där huden är som tunnast och hårrötterna ligger ytligt. Som i den tunna huden vid ögonen. vissa skimlar dessutom också med början i virvlar på hals och huvud.

Eftersom den där hästen verkar vara brun runt ögonen så tvivlar jag på att den bleker av.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kan hon bli stickelhårig? Med tanke på alla vita hår hon har över hela kroppen? Hon har också en vit fläck under magen men det kanske är en vanlig bukfläck?
31944807.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Lånar en knapp

Funderar på hur avkomman blir.

Jag har ett svart sto med stor bläs och ett vitt ben.

e. svart med lite vita tecken alternativt väldigt mörk svettfux. (Svårt att se, endast bilder av dålig kvalitet)
ee. Brun, stj, 2 vita ben
eu. svart med bläs, 4 vita ben

u.fux med bläs och två vita ben.
ue. fux med bläs.
uu. skimmel, vet ej grundfärgen men jag gissar på fux ;)

Fadershingsten är svettfux med stj och 4 vita ben.

e. Gulbrun m. stj
ee. svart alt. svartbrun m. stj
eu. gulbrun m. stj

u. fux, stj, 3 vita ben
ue. mörk isabell, stj, vitt på fyra ben
uu. mörkbrun

Känns som stor sannolikhet för fux. Kan det bli svart?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

**KL**
Min 10:a har registrerats som mörk gulbrun. Jag väntade länge för att edt skulle bli tydligare. Efter att ha vänt och vridit på henne en bunke gånger, jämfört med morsan kom id-kontrollanten fram till att hon var mörk gulbrun, nästan inga virvlar, stjärn, nosbläs vita kotor båda bak med många prickar i. Hon fick massor av beröm för hur väl hon skötte sig. Det var första gången utanför boxen ensam och hon stod som ett ljus och det var bara att putta runt på henne så att hon kunde ses i alla vinklar.
/U
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Om ditt sto är svart kan inte hennes pappa vara fux.
Eftersom ditt stos mamma är fux så hade pappan varit det måste ditt sto också varit det, annars stämmer inte härstamningen.
Fux + Fux = 100% fux.

Du bör ha störst chans på fux, skimmel och gulanlagen är uteslutna eftersom föräldrar djuren inte har dom.
Jag har ingen riktigt bra koll på hur svart förärver sig men om ditt sto är äkta svart (dvs inte väldigt mörkt brun) så borde chansen finnas.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Håller med om att pappan måste ha varit svart. Tror också att du har rätt god chans på fux. Svart finns det också chans på, efter som mamman har minst en svartgen som kan ärvas ned. Eftersom pappan har en hel del brunt i sin stam är det ganska sannorlikt att han bär på en gen för brunt. Gör han det kan även din avkomma bli brun. Alltså, fux (troligast), svart eller brun. Inga andra färger.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vad kan det bli om nr 1

Mamma: Brun
Pappa: fux
Farfar:fux
Farmor: Brun
Morfar: fux
Mormor: Brun

Och vad kan det bli om nr 2

Mamma: brun
Pappa:svart
Farfar:svart
Farmor:mörkbrun
Morfar:fux
Mormor:brun

:D
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Om ditt sto är svart kan inte hennes pappa vara fux.
Eftersom ditt stos mamma är fux så hade pappan varit det måste ditt sto också varit det, annars stämmer inte härstamningen.
Fux + Fux = 100% fux.
Var läser du att stoets pappa är fux? Det är FÖLETS pappa som är fux, stoets far är svart...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Var läser du att stoets pappa är fux? Det är FÖLETS pappa som är fux, stoets far är svart...

Utklippt från inlägget där hon skriver att hennes svarta sto är:


e. svart med lite vita tecken alternativt väldigt mörk svettfux. (Svårt att se, endast bilder av dålig kvalitet)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vad kan det bli om nr 1

Mamma: Brun
Pappa: fux
Farfar:fux
Farmor: Brun
Morfar: fux
Mormor: Brun

Om mamman inte har någon fux-gen blir det brunt. Annars blir det brunt eller fux.

Och vad kan det bli om nr 2

Mamma: brun
Pappa:svart
Farfar:svart
Farmor:mörkbrun
Morfar:fux
Mormor:brun

Finns väl en lite chans på fux, om både mamman och pappan bär på en dold fux-gen. Har mamman dubbla brun-gener kan det inte bli svart. Brun känns troligast, hygglig chans på svart, och en liten chans på fux.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ser att jag var lite snabb. Var morfar fux, så har mamman inte dubbla brungener. Så det kan du glömma ...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

jag får nog en mörkbrunt föl med tecken nånstans! Bamora är mörk apelkastad brun, Krack C är vanlig brun, bamoras mamma står som mörkbrun men på de kort jag har på henne är hon svart (mkt söt för övrigt!), gribaldi svart. Connaisseur mörk brun, Con Amore är mörk brun, Connaisseurs mamma, donna clara är mörkbrun, donnerhall är fux. Så har jag otur får jag en fux, utan tecken, då det är ont om tecken på connaisseurs sida samt på krack c sida. Men jag har tur kan jag få en svart med bläs o 4 vita ;) men det är väl typ 95% chans att jag får en mörkbrun med tecken som jag skrev överst! Vilket jag givetvis blir glad över! Skulle vilja betäcka Bamora med en skimmel bara för att jag är sååå kär i skimmlar! Men de e ont om bra skimmelhingstar!

Bamoras mamma samora

31953841.jpg

31953842.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Utklippt från inlägget där hon skriver att hennes svarta sto är:


e. svart med lite vita tecken alternativt väldigt mörk svettfux. (Svårt att se, endast bilder av dålig kvalitet)

Precis, skaparen av inlägget skrev ju så att man fick uppfattningen av att pappan till stoet ser ut att vara svart eller väldigt mörk fux, så jag ville då klargöra att han inte kan vara fux utan är isf svart.. :idea:

(eller möjligen mörkt brun eftersom många mörkbruna ser svarta ut, speciellt på kort..)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Delvis KL

Tack alla som svarat!

Då är det som jag trodde m.a.o. ;)
Jag tar gärna en fuxfölis men kanske ännu hellre en svart.
Mitt sto är svart, utan tvivel.
Hennes pappa är det mest sannolikt också efter vad jag förstår. Jag har dock endast sett ett par bilder men de är gamla och av dålig kvalitet på sommaren i stark sol (= kanske lite blekt + starkt ljus) vilket har gjort det svårt att se.

Brun lär han ju inte vara, då borde ju inte mitt sto kunna vara svart ;)

Mvh JV
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 730
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 065
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 293
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp