vilken färg ?

I

irrelevante

jag är inte alls bra på kattfärger.. så, en kanske lite dum fråga :o
Vad är det för färg på den här katten ?
 
det är nog mer creme-färgat än vitt..
men svartsköldpadda iallafall ?
 
:D Vad söööt!!!!! En sån kisse hade vi på ridskolan när jag var liten.....
 
Om det vita är (som jag tycker) cremefärgat snarare än vitt skulle jag beteckna henne som svartsköldpaddssmoke. Jag har en svartsköldpaddssmoke som vid första anblicken ser ut som en vanlig svartsköldpadda. Hon har däremot dessa "vita" områden som inte är vita utan cremefärgade. Det plus det faktum att hon är ljusare i pälsbotten antyder på att hon är smoke och smoke är hon.

Så min gissning såvida inte det vita verkligen är vitt är att hon är svartsköldpaddssmoke.
 
Jag tycker hon ser lite mörk ut för att vara smoke, men det kan ju vara bilderna... Det ljusa bröstet verkar ju onekligen som en smoke. Kanske vi kan få veta om hon är ljus eller mörk i botten??
 
En smoke kan utan problem vara väldigt mörk. Min smokehona är väldigt mörk och smokekontrasten syns inte på andra ställen än just på de röda områdena som inte är röda utan just cremefärgade. Smokekontrasten syns även när man lyfter på pälsen, men så länge pälsen ligger och man inte ser de större röda områdena syns inte smokeeffekten.

Det skulle vara spännande att få se pälsbottnen på denna katt.
 
Jo, det har du rätt i. Med lite silver blir ju bara botten ljus, och det går inte att ana att det är en smoke annars. Jobbigt det där med silver, man vet inte hur det uttrycker sig... Vad ligger idealet på?? Hittar inte mina silverartiklar nu...

Själv är jag sugen på en blåsmoke, men det kan ju bli svårt, eftersom jag har Korater :D
 
Intressant !

Vi har en katta i vår närhet som definitivt har cremefärgade fläckar istället för röda. Hennes mamma är creme och hon har givit en massa cremefärgade ungar. Även svartpaddor (med ljusa röda fläckar och även med vanliga röda) och även blåa och blåpaddor. Jag skall genast kolla hennes pälsbotten....

En fråga då. Kan en svartpadda ha sitt röda diluterat, dvs creme men inte det svarta. Så att den alltså är svartcreme ? OCh tvärt om, blå men med det röda intakt (odiluterat).
 
Nej, det går inte, dilutionsanlaget påverkar all pigment, både det röda och det svarta.

Men ofta kan svartsköldpaddor se ut att ha lite cremefärgade fält, eftersom det röda sällan blir helt solitt, utan en aning agoutimönstrat.
Om du tänker dig hur en rödagouti ser ut så har de ju mellan de helröda ränderna ljusare partier som kan se en aning cremefärgade ut. Och om svartsköldpaddan är helt utan vitt så brukar ju det röda och svarta var väldigt melerat, så det är sällan det blir såpass stora röda fält att man tydligt kan se agoutimönstret, alltså blir en del fläckar lite ljusare och en del lite rödare.

Speciellt på hakan så är ju alla agouti ljusare, så det kan vara förklaringen till att den här kissen är mer creme än röd på hakan.

Om det är silver eller inte borde kunna avgöras ganska lätt: Kika i hårbotten, är det vitt (alltså riktigt kritvitt) så är det silver, annars troligen inte.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 969
Senast: MJLee
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
562
Senast: Görel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 813
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
701
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp