Måla på plast - vilken färg?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
 
Inte svar på din fråga, men vi har stora fina stickers på våra resväskor. Syns på långt håll. Och ett "bälte" runtom, i klar färg (fast det lossnar ibland under resans gång...).
 
Akryl fäster på det mesta, pennor är kanon om man ska göra lite mer detaljerat. Posca som redan har tagits upp är akrylbaserade, så de har ungefär samma beteende som traditionell akrylfärg fast i ett mer lätthanterligt format. Det finns andra märken, men Posca är nog ett av de som är lättast att få tag i.

Färg i tub och skumpensel på schablon funkar också men kan bli lite svårare. När jag har jobbat med schablon har jag upplevt att man måste vara försiktig med både mängden färg på "dutten" och hur hårt man trycker för att det ska bli bra, så väljer du den vägen så rekommenderar jag att du provkladdar några gånger först för att få in snitsen.

Det här brukar stå på pennorna, men jag väljer att nämna det ändå för eventuella andra intresserade: för att aktivera akrylpennor så måste man först skaka dem ett antal gånger, och sedan "pumpa" igång färgen genom att trycka spetsen hårt mot ett ark papper tills det kommer ett jämnt flöde. Första gången jag skulle testa den här typen av penna trodde jag att det var fel på den för jag hade inte läst på innan. :o
 
Nu har jag målat min resväska, tänkte visa hur det blev. Jag är inte så konstnärligt lagd så jag är nöjd med resultatet.
IMG_5987.jpeg
 

Liknande trådar

Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Septicemia
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
726
Senast: Caoimhe
·
Fritid På lördag behöver jag smala band - typ sådana som skogsbolagen märker ut hyggen med. Ca en tum breda och i klara färger. Gärna i...
Svar
4
· Visningar
580
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp