Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 198
  • Visningar Visningar 130 906
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*knapp*

Om man vill ha en "rolig färg" dvs inte brun, fux eller svart utan gärna isabell, skäck eller annan "annorlunda" och vill vara helt säker på att det blir så, vilken färg måste en hingst tillsammans med detta sto ha då? (Shettisar :love:)

Sto= Rödskäck
U: Rödskäck
E: Fux

(sen fortsätter det med fux om jag inte minns fel)

(Detta sto fick 09 en svart unge, tillsammans med svart hingst som hade svart rakt igenom)

HMMM jag har fundert över en grej.. Ska betäcka mina tanket med en skäck hingst som är momozygot.. så jag kommer bara få skäck föl.. Men om vi säger så här

hingsten e homozygor för skäck
å om mamman varit homozygot för en annan färg
vad hade hänt då? hur hade de då blivit

tex om stoet e homozygot isabell eller nått??

Om man parar en homozygot skäck och en blåögd gräddvit får man en isabell skäck eller gulbrun/gulsvart skäck

Parar man en homozygot brun men en homozygot cremello (dubbelgul fux) så får man en gulbrun :D

Hmm, förstår inte riktigt hur du menar?

Skäckgenen och genen (generna) som ger isabell ligger inte på samma locus (ställe), alltså kan en och samma häst vara homozygot både för t.ex. skäck, gulanlag, svart pigment, auguti (det som gör hästar med svart pigment bruna) och lämar då alltid avkommor som är brunskäckar med minst ett gulanlag (= gulbrunskäckar eller perlinoskäckar)

Om hingsten är homozygot skäck och stoet t.ex homozygot brun kommer alla deras avkommor bli brunskäckar, förutsatt att de inte har några andra "utspädningsgener".

Om hingsten är homzygot skäck och stoet "homozygot isabell" (Vilket inte exsisterar, eftersom en fux med 2 gulanlag blir cremello) kommer alla deras avkommor bli skäckar med gulanlag.
Vilken färg i botten beror på vad hingsten har för färg "under" skäckfärgen. Är han rödskäck (= fux i grunden) blir alla avkommor isabellskäckar, medans om han är brun- eller svartskäck kan det bli både isabell-, gulbrun- och gulsvartskäck. (Förutsatt att han inte är homozygot för svart pigment och att stoet inte är homozygot för aguti).

*knapp*

Om man vill ha en "rolig färg" dvs inte brun, fux eller svart utan gärna isabell, skäck eller annan "annorlunda" och vill vara helt säker på att det blir så, vilken färg måste en hingst tillsammans med detta sto ha då? (Shettisar :love:)

Sto= Rödskäck
U: Rödskäck
E: Fux

(sen fortsätter det med fux om jag inte minns fel)

(Detta sto fick 09 en svart unge, tillsammans med svart hingst som hade svart rakt igenom)
Eftersom stoet är skäck så har du 50% chans på skäck oavsett vad det är för grundfärg på fölet.
Vill du ha en isabell måste du använda en hingst som har gulanlaget, är hingsten isabell är det 50% chans att avkomman får gulanlaget och i så fall blir isabell. Det kan även bli en isabellskäck om båda anlagen nedärvs.
Vill du ha annan grundfärg än fux behöver du använda hingst som har annan färg än fux. Vill du ha fux - använd fuxhingst så blir det alltid fux.

*kl*

Slänger in en fråga som jag hoppas någon kan lägga någon minut på att svara på:

Om hingsten är brunskimmel och stoet är svartbrunt, vad kan man vänta då?

50 % chans för skimmel (brun eller svart?) och 50 % brunt, eller?

Båda föräldrarna kan ha dolda anlag för fux och då kan du även få fux och fux som skimlar av.

Eftersom jag har noll koll så vet jag inte om det går att svara på detta menmen.. :p

Min häst är flugskimmel m grå man.

Hon är
e.fux
ee.fux
eu.fux
u.brun? (vet ej men tror på brun)
ue.brun
uu. ?

Var mormor skimmel?
Om mormor var brun, hur kommer det sig då att min blev skimmel?
Nu fattas det en hel del färger i hästens stam men de flesta verkar ha varit bruna eller fuxar.

Sen om man bara ser från hennes sida (om det går?) vilka färganlag skulle hon skeppa vidare till sina avkommor?
Om man betäcker med fux - blir fölet fux då?
Om man betäcker med brun - hur blir det då?
:)

Ah hon var skimmel :)

Hade bara fått för mig om att jag var säker på att hon var brun. :p
Färgen stod inte på blup sidan, men jag hittade den sen..

Hej :) Jag har ett sto jag planerar att betäcka i år och vill gärna att hennes föl ska få samma färg som henne, dvs svart.
hon är efter Veronas bo-gi
e. fux
eu. fux
ee. brun
eee. svart

och efter level brook magic moon (samma som klooster's Eltino är undan)

u. svart
ue.svart
mormor vet jag inte men vilka färger kan hingsten vara om jag vill få ett svart föl? :P Hon har redan haft 3 föl i holland varav två är efter Orchis D'Avaranches och båda är bruna :)

De hingstarna jag just nu har i tankarna som alternativ att betäcka med är Top Nordpol,Jarno,Top Nonstop, Orchis D'Avaranches, E.G Pauli mm. :)

Störst chans på ett svart föl får du med en svart hingst. Betäcker du med en fux/isabell är det 50% risk att det blir fuxfärg i botten eftersom din häst har en fuxförälder.

kl

Om man betäcker ett skimmelsto med en homozygot skäckhingst så får man ett skäckföl?
Men fölet kan fortfarande bli skimmel?

är det rätt tänkt?

Men om man betäcker ett fux sto med en homozygot skäckhingst (ex. svart) så får man ett skäckföl. Kan fölet isf ha både röd eller svart grundfärg?

en fråga till :o

Om man av två skimmlar får ett föl som är fux har båda föräldrar fux genen då?

Det stämmer, fölet kommer bli skäck men kan skimla av.

Fölet kan få både svart, röd och brun grundfärg.

Stämmer igen, alla som har fått fuxavkommor bär på en fuxgen! :)

Men om jag isf har ett skimmel sto med en fux gen och väljer att betäcka henne med en fux, hur stor är chansen att få ett fux föl respektive ett skimmel föl.

Om jag väljer en hingst som är svart, brun eller isabell hur stor chans är det då att få ett färgat föl?

Men om jag isf har ett skimmel sto med en fux gen och väljer att betäcka henne med en fux, hur stor är chansen att få ett fux föl respektive ett skimmel föl.

Om jag väljer en hingst som är svart, brun eller isabell hur stor chans är det då att få ett färgat föl?
Se skimmelfärgen som ett "mönster" som ligger uppepå en grundfärg.
Då måste du veta om stoet har ett eller två fuxanlag - föddes hon som fux har hon två. Och i så fall kommer fölet garanterat födas som fux. Sen är det oftast 50% chans att skimmelfärgen nedärvs resp inte.

"knapplån"

Jag har inte begripit hur man räknar ut färger... vill gärna ha hjälp.
Vad kan det bli för färg av detta?

Pappa: brun stickelhårig
farfar: skimmel (grå)
farmor: skimmel (brungrå)
Mamma: mörk fux
morfar: mörk fux
mormor: ingen uppgift

Kan man lista ut det på detta eller vad behövs mer för info?

Hon är född fux men är numera skimmel.

Verkar som om det är svårt att "bli av med" skimmelfärgen. :p

det finns även risk att hon är homozygot skimmel och då blir alla avkommor skimmlar oavsett hingst. Men de kan givetvis ha olika grundfärg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 186
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 077
Senast: doppler
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka