Vilken färg har mitt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dokkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 11 801
Sv: vilken blivande färg?

fia0 skrev:
Mitt silverföl ser helt annorlunda ut....
1Vindfaxi2jun-06.jpg

På vilket sätt då? Menar du att din inte har så tydligt randiga fötter? Några smala streck tycker jag mig iallfall se. För övrigt tycker jag nog att de är väldigt lika, så där lite diffust beige-sand färgade, med vita ögonfransar och öron bräm. Men ditt föl kan inte vara nyfödd på bilden. Den ser ut att vara nån månad gammal?

ge

swebec skrev:
På vilket sätt då? Menar du att din inte har så tydligt randiga fötter? Några smala streck tycker jag mig iallfall se. För övrigt tycker jag nog att de är väldigt lika, så där lite diffust beige-sand färgade, med vita ögonfransar och öron bräm. Men ditt föl kan inte vara nyfödd på bilden. Den ser ut att vara nån månad gammal?

ge

Mitt i prick, nästan. 3 veckor gammal på fotot. Det är nog mest färgen jag tänkte på, men det kanske bara är inbillning. Jag tyckte ditt föl var mer sandfärgat och mit mer stålgrått:smirk: Men jag har inte sett många silverföl. Kanske det ena blir mörkare i grundfärgen:confused:

Sv: Vilken färg har mitt föl?

Har ingen koll alls på färgerna isabell, palomino och cremello. Vad gäller för vilken färg.

Måste även tala om att den lilla blivit mörk runt ögonen och på snoppen...dom var aldeles rosa då han föddes.

kram

Jag tycker det ser ut som en ljusfux. De är rosa runt ögonen samt på könsorganen när de föds, men det försvinner efter någon vecka.
Nu är ju detta ett russ, så jag vet att färgerna heter lite olika för varje ras.

vårt föl > nyfött
fol06.JPG

efter 2 dagar
prins1.JPG

efter 1 vecka
prinsjuni.JPG

Detta är en isabell
douglas%202.JPG

rockbitz skrev:
Han var beige ljus då han föddes men han börjar "gulna" lite. Iofs är han bara en vecka snart. Har ett vanligt öga och ett blått. Har en helbror till honom som är sabino.....finns en tråd om honom och hans färg. Dom är efter Vitluvens Curbitz RP 119 båda två.

www.fotogalleriet.se/pic3054851 klicka vidare för fler bilder.

www.fotogalleriet.se/pic2853738 Klicka vidare här med. detta är två åringen..

Mamma www.fotogalleriet.se/pic3055242

Pappa http://www.asrp.nu/rp119.html

Kram sara

OHH vad vacker!! GIIIIVE MEEEEE!!!:love: :love:

ser ut som en liten isabell...

rockbitz skrev:
Har ingen koll alls på färgerna isabell, palomino och cremello. Vad gäller för vilken färg.

Måste även tala om att den lilla blivit mörk runt ögonen och på snoppen...dom var aldeles rosa då han föddes.

kram
Isabell och palomino är samma sak, men palomino är den engelska benämningen. Här i Sveirge heter det isabell. Cremmello är den engelska benämningen på en pärlvit/gulvit (häst med dubbla gulanlag).
Om du går in på tråden "Avla på Cremello", så hittar du där flera förslag på olika hemsidor som du kan gå in på och läsa om dessa färger.
Lycka till med din fölunge!
R

fia0 skrev:
Mitt i prick, nästan. 3 veckor gammal på fotot. Det är nog mest färgen jag tänkte på, men det kanske bara är inbillning. Jag tyckte ditt föl var mer sandfärgat och mit mer stålgrått:smirk: Men jag har inte sett många silverföl. Kanske det ena blir mörkare i grundfärgen:confused:

De kan se lite olika ut. Här är en bild på stoets halvbror. Hans födelsefärg går inte att beskriva, han hade en "gråblårosa" ton - något i stil med färgen som ditt föl har på nosen. Ett annat syskon var beige/sandfärgad, och stoet själv såg ut som en fux. Hade hon inte haft svarta eye-liner hade jag absolut sagt fux!

silver.jpg

ge

Vill bara tala om att ajg sammanfogat två "vilken färg har mitt föl"-trådar och kommer fortsätta lägga alla sådana frågor i samam tråd...

aha....ameo.
därför jag inte förstod direkt vad som hänt....smart

kram

Sv: Vilken färg?

Först tyckte jag fux, men efter att ha kollat mer på benen så verkar de ju bli mörka, så kanske brun??

Men jag är ju inte bra på detta så jag kan ju vara helt ute och cykla :o

Fölungen har samma underbara färg som pappa dvs silvermusblack:love: om den har gulanlag kan man ev se när den blir äldre på att den får ljusare bruna ögon annars får ev avkommer visa om den har det gula eller inte

Dom som äger fölet tycker fux och jag tycker brun. Så det är lite klurigt.

Är det ingen mer som har något att säja?

SkorpSmulan skrev:
Vilken färg kommer detta föl att få? Mamman syns lite på bilderna och pappan är fux.
Eftersom fölungen är röd i manen så blir det en fux. Hade den tänkt vara brun så hade man sett att den är svart i manen.

Åkej, nu ser jag att det har blivit ihopslaget. Fast det där fölet är inte mitt. Om man ska vara lite petig angående rubriken på tråden..

Angående färgen, han är ju mörk i svansen och mörk på benen, blir det ändå en fux? Mitt eget föl är så tydligt fux motför den som jag visa här.

Senast ändrad:

anonym 2 skrev:
Fölungen har samma underbara färg som pappa dvs silvermusblack:love: om den har gulanlag kan man ev se när den blir äldre på att den får ljusare bruna ögon annars får ev avkommer visa om den har det gula eller inte

pratade med ägaren till hingsten igår och hon sa också att hon trodde hon skulle bli silvermusblack:d Han hade fått ett föl med nästaan samma färg som henne och han hade blivit silvermusblack men man vet ju aldrig:angel:

Varför tror du att hon blir silvermusblack då?

Hon är helt klart silver färgad och blackanlaget visar hon genom sin fina ål somm går ner i svansen och genom hennes ansikte som är en nyjans mörkare.

swebec skrev:
silversto.jpg

Silversvart sto med nyfött silversvart föl efter svart hingst

silversvart.jpg

Observera den svarta eye-linern runt ögonen. Det var aldrig någon tvekan om hennes färg, men tack vare eye-linern kunde man direkt räkna bort fuxfärgen.

silverhovar-1.jpg

Ovanstående föls fötter vid 2 månaders ålder

silverben.jpg

Alla 4 fötterna vid samma tillfälle.

Min erfarenhet är att några av ränderna på ett silverföls fötter alltid är spetsigare nertill, som istappar ungefär. Medan vanliga ränder brukar vara lika breda upptill som nertill. Kanske inget att förlita sig på till 100%, men de 15-20 silverföl jag har sett har samtliga sett ut så. Jag har inte heller sett en vanlig randig hov med såna ränder.

Inte vad jag kan minnas iallafall....

ge

Jag har tittat ordentligt på hennes hovar nu, lyckades dock ej få någon bild men jag tycker att hennes ränder ser ut som dem på dina bilder. RÄnderna är liksom spetsiga.

Fölet jag la in är brun. Var och tittade på h*n idag och h*n har blivit svart i manen nu också.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 369
Senast: Habina
·
Islandshäst Mitt musblacka sto Kveikja har en svart prick -en "mouche"- på sin högra kind, strax under ögat. Jag har inte tidigare tänkt så mycket...
Svar
13
· Visningar
3 461
Senast: BiMi
·
O
Avel hej nu kommer en sådan färg fråga igen. men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först...
Svar
16
· Visningar
1 684
Senast: Thesen
·
J
Islandshäst Hoppas att denna tråd hamnar rätt, tänkte att det är ju delvis om avel också är det islandshästar: Islandshästavel :idea: 2006 fick...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Lockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025