Vilken häst ska jag välja?!?!?

cello

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp!
Jag ska köpa häst och har nu två som jag verkligen tycker om. De är helt olika och jag har så förbannat svårt att bestämma vilken jag ska välja (eller vilken jag ska välja bort :( )

Jag rider akademiskt och letar efter en kraftig häst av storlek D-ponny/cob, så långt passar båda.

Häst 1:
Kallblodstravare, 10 år, sto.
Mycket bra fysiska förutsättningar för den typen av ridning, väldigt lätt för samling. Kort och kompakt.
Otrooligt mycket energi, dock inte på ett hetsigt sätt, men hon vill springa! Mycket trevligt temperament, vaken och lyhörd.
Gått med föl ett par år och är inte musklad/i kondition.

Häst 2:
Irl import, 11 år, valack.
Helt ok exteriör och överlinje, bra rygg.
Väl grundriden, stadig.
Trevligt temperament, inte för pigg och inte lat. Kanske något mindre lyhörd än kallblodet. (Han är lyhörd, bara att kallblodet är VÄLDIGT lyhört).
Han är i full kondition.

Kallblodstjejen är helt bedårande och henne har jag väl mer spontant blivit kär i.
Man kan väl säga att jag vill två saker. Å ena sidan vill jag ha en häst som passar akademiskt och som jag kan komma långt med. Å andra sidan vill jag ha en häst att ha roligt med, hoppa, göra lite av varje, en häst som alla kan rida.
Kallblodstjejen kan nog BLI en häst som alla kan rida, men det kommer dröja. Det blir ju lite mer av ett projekt med henne.
Valacken kan jag komma igång med när han kommer, men han kanske inte har lika bra fysiska förutsättningar för utveckling. Min andra häst som jag har nu är också en travare (fast varmblod) och det finns en viss längtan inom mig efter en häst som inte har svårt för galopp osv. Dock vet jag inte om kallblodet HAR svårt för galoppen, eftersom hon inte är särskilt mycket riden de senaste åren.

Ååhhh, vad svårt det här är! Jag begär inte att ni ska säga hur JAG borde göra, utan vill helt enkelt bara höra hur NI hade tänkt.
Hjälp, tack! :)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Jag hade valt valacken, helt enkelt för att det känns mer som att jag vet vad jag får. Hästen är i kondition och jag hade kunnat testa det jag ville, t ex hur den fungerar på en uteritt i alla gångarter och känna efter att vi passar ihop ridmässigt.
För min del hade jag backat på stoet pga att hon trots att hon inte är igång har så mycket energi. Jag hade varit rädd att jag inte kunnat hantera henne i full kondition.

Men jag är en fegis ridmässigt och vill ha en lugn stabil individ. Tror att jag tänkt lite likadant även om jag blivit kär i stoet för att jag blivit räddare med åren och inte vill vara nervös att rida min egen häst. Men hade jag varit lite tuffare hade det nog varit annorlunda;)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Man kan inte köpa sig till framgång inom AR. Flashiga rörelser eller piff och puff är liksom inte grejen, det är hur långt man kan ta sig utifrån ekipaget, hur mycket man utvecklas.

Jag skulle mao inte välja häst utifrån att den ska vara bra på DET, utan tvärtom se till överlag vad man vill kunna göra med den. Jag skulle nog ärligt talat välja irländska importen, så du inte råkar bli lite väl ivrig med allt annat man vill göra som kanske måste ta tid. Man vet ju inte i förväg, kan vara jättelång tid det rör sig om...
Inte för att jag har något emot kallblod. Jag älskar kallblod. Men för många kan dom nog bli lite väl "speciella" eller svåra i längden. Gäller att vara tillräckligt ödmjuk och kunna vara glad för det man har. Är du t ex redan lite frustrerad över hästar som inte har bra galopp från början, så kan man kanske räkna med många års jobb för att få fram en bra stadig galopp på denna också.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Du har fått bra svar, men jag håller nog med och slår ett slag för valacken. Du vet hur den hästen är när den är i full kondition, du kan testa allt för vad det är och inte spekulera i hur bra det kan bli.

Jag har ridit många kallblodstravare och haft en egen. De är ofta väldigt speciella, ganska hårda i huvudet men samtidigt känsliga. Vill du ha en häst som alla kan rida är det nog inte rätt häst. Min var gudasnäll och skulle aldrig gjort en fluga förnär, men hon var ändock väldigt het och hade antagligen skrämt livet ur en ovan. Andra jag haft att göra med har varit ganska hårda mentalt, oregerliga i fel händer. Visst finns det dom som är hel annorlunda, vi hade tex en på min första ridskola som var stallets snällaste häst. Men inte är det ju majoriteten av dem...
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Tack för svaren. Det känns väldigt bra att få höra vad folk som inte sett hästarna eller känner mig tycker. Faktiskt! :)

Jag menar nog inte riktigt att jag vill ha en häst som kan gå långt, utan snarare en som har lätt för samling istället för att behöva samling. Flashiga gångarter osv bryr jag mig inte om.

Kan tillägga att valacken är dubbelt så dyr, men det kanske säger sig självt. Försöker dock att inte tänka väga in det i mitt beslut allt för mycket!
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Om dy har möjlighet till att ta mycket hjälp av en bra tränare om det skulle bli någon fundering/problem i ridningen, och tycka att det känns kul med lite utmaning hade jag nog tagit kallblodet, iochmed att du verkar ha fallit för den hästen och de annars itne är så olika. Iom att den inte kostar lika mycket har du mer ekonomiskt utrymme för eventuell utrustning OCH ännu mer träning! Min tränare sa att man alltid oavsett utbildningsnivå på häst, en "lära-känna-period" där man ändå kommer behöva träna mycket. Så om man inte har brottom ut på tävling och är beredd på att utbilda och ha lite jobb framför sig och tar hjälp så är det nog inge problem om hästen är trevlig i hantering och sånt.

jag tycker väl valacken verkar ett mer säkert kort om du vill ha en häst som flera kan rida ex. familj eller vänner. Men när jag provred så kände jag att jag inte ville ha en "klar" häst, att det känns roligare att se massa utveckling av också små saker. :) inge lätt val, i slutändan måste man tycka om hästen ialalfall :)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Utan att veta mer om valacken än det som framgår här hade jag alla dagar i veckan valt stoet. Speciellt om det AR som jag var intresserad av.
Jag älskar irländska hästar så det är inte det men dom är ofta framtagna för en helt annan typ av ridning. Plus att man, som det ser ut idag måste vara lite eftertänksam mot importer (som jag skrev innan det framgår ju inte så mycket om den här).
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Jag hade tänkt på samma sätt som du :)

Gå på magkänslan och vad som känns bäst. En häst är ju en långsiktig investering, kamrat och hobby så jag hade heller köpt den som känns mest rätt känslomässigt och låtit det ta den tid det tar. Köpte själv en ettåring för 2 år sedan bara för att jag föll för henne och just alla framsteg och hennes utveckling är fantastiskt att se :love:
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Alla gånger en häst som man har mer "känsla" för. Dvs jag hade valt stoet. Men samtidigt är det en nackdel att hon inte är igång, det är en hel del jobb att sätta igång och det är lättare att veta att en häst är "fräsch" som är igång.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Eftersom jag älskar irländarna och bara vill ha valacker är valet enkelt för mig.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Ja, det är verkligen motiverande att utveckla och utbilda en häst. Det lutar faktiskt åt kallblodet. Jag tänker nu att hon nog är den som har bäst förutsättningar att uppfylla alla mina önskemål. Efter en del jobb såklart. Men jag har inte bestämt helt än... Valacken är ju på vissa sätt ett säkrare kort.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Hej!

Jag gillar kallblod och ston så ur den synvinkeln hade jag tagit stoet. Däremot har jag de senaste åren sett alldeles för många "hästen har vilat pga ..." som sen kommit hem och visat sig ha nån skada som inte märks förrän man rider lite mer ordentligt. Och när det visar sig är det ju självklart alldeles för sent att lämna tillbaka, eftersom man fäst sig så mycket vid hästen.

Så det är värt att tänka på.

/Lavinia
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Jag personligen hade nog letat lite vidare om jag var såpass osäker på båda.
Det finns helt säkert bra kallblods ston som är bra musklade och i kondition också!;)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Ja så kan man ju också se det! Jag har tänkt att jag vill ha båda lika mycket... Grejen är att jag har letat häst länge nu och jag börjar bli rätt trött på det. Trött på alla knepiga oseriösa hästägare, och hästar som inte alls motsvarar förväntningarna. :(
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Jag hade tagit stoet alla gånger. Jag har bara goda erfarenheter av kallblodstravare men de är mycket häst och passar inte alla.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Det är inte aktuellt då att ta stoet på foder? Då ser du lite mer om hur hon funkar när hon är igång.

Annars hade jag med förnuftet letat annan häst som man klickar med på samma vis. Många vilade hästar har skador som inte märks förrän de är igång. Sen om hjärtat och förnuftet är likvärdigt låter vi vara osagt ;) Men ska man lyssna på hjärtat i en osäker fråga bör man, enligt mina egna erfarenheter, ha mkt pengar i sin buffert samt kunna bli av med dem utan att man gråter blod i flera år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp