Vilken hage skulle du välja?

Cyllene

Trådstartare
Det är som pest eller kolera...

Hage 1.
Fyra griniga ston som inte tycker om henne alls. De jagar henne och låter henne inte äta lunchen så nu har hon börjat hoppa ut ur hagen. (Uppförsbacke och staket på 1,10 - stor skaderisk.) Hon har gått här tidigare men är tillbaks nu efter lång konvalescens och det är ett nytt sto i gruppen.

Hage 2.
Fyra glada, busiga våldsamma valacker som har skitkul men ofta är skadade. De kommer definitivt att försöka betäcka henne när hon brunstar. Hon är mycket närgången då. Om inte de försöker så backar hon mer eller mindre under dem. :p Här går dock hennes bästa kompis, men de har bara gått själva i en hage innan. Det finns en möjlighet att ställa henne i en sjukhage när hon brunstar som värst.

:confused:

Så vad göra? Så länge det är fruset så går det inte bygga om hagarna så det är bara att välja av ovanstående. Hon skulle nog vara gladast i 2:an om det funkar...

Tacksam för tankar,

C
 
Hur har ni gjort när ni har släppt henne med stona? Kan ju bli lite jobbigt att ha henne med valackarna när hon brunstar, och att stå i en sjukhage kan ju inte va så kul då... Om jag var du så skulle jag helst vilja att hon gick med stona, men då får man ju försöka vänja dem vid varandra på bästa sätt...
 
De är väl ingen svår fråga direkt...
Självklart väljer man hage 2, annars kan/vet/bryr man sig ju inte om hästen... Jag blir nästan irriterad när du skriver en sån enkel sak. :devil:

Du hade ju sjukhage när hon var brunstig! :angel:
 
Usch ja, det var verkligen pest eller kolera.. ingen rolig situation alls, men eftersom hon blir utjagad från hage 1 så skulle jag absolut välja hage 2 tills det går att stängsla om och fördela stona funktionellt!
 
Är det enkelt?

Det är en häst som varit konvalescent 4 månader under 2003. Skadelistan är lång och dyr och hon mår psykiskt dåligt av att vara skadad...

Det är inget enkelt val att släppa ut henne i en hage som är oerhört bråkig, där de kommer in med nya spark och bitskador varje dag.

Det är inget enkelt val att släppa ut ett sto i en hage med fyra valacker som tror att de är hingstar. Skaderisken är stor även där. Jag har inte tid att sitta och titta på dem i hagen dagarna i ända så hon kanske börjar brunsta när inte jag är där. Alla går med broddade framskor. :crazy:

Att hon ska stå i en sjukhage på 3*3 meter ensam varje gång hon brunstar är inte heller så kul.

För guds skull förklara för mig vad som gör valet lätt? :confused:

Jag låter gärna folk tycka åt mig - men då vill jag ha en vettig motivering! :devil:
 
För att hon inte skulle utsättas för hela gruppen direkt släppte jag henne ensam med det nya stoet en halv dag så att de kunde bekanta sig utan de andra tre tjurtanterna (som hon känt i flera år).

Det gick åt skogen direkt. Min tjej springer glatt ut i hagen överlycklig - men tji fick hon. Den andra lilla ormen jagar henne runt hagen (den är stor som tur är) i 45 min. Min tar dock inte särskilt illa upp utan är glad att få springa. :smirk:

Sen när de andra tre kom ut hälsade de på henne och det verkade lugnt. Men det var det alltså inte. Lunchen fodras i hagen i många högar långt ifrån varandra, men de ser till att hon inte får stå still och äta. Plus att de trycker upp henne i hagens övre hörn och då hoppar hon över.

Jag kanske gjorde en miss när jag släppte ut henne på det här sättet. :confused:

Hon är yngst, så hon ska väl vara låg i rang men det här är jobbigt. Imorse ville hon visst inte gå ut och nu när jag kom så hade ho som sagt var hopppat ut och gick i fållan innan hagen.
 
Jag hade valt nummer två. Ston brukar kunna få fason på "killarna".

Är Vigga en av de griniga? :D

Immer
 
Nope. Vigga går i sin egen hage med sin egna maffia! Dem beblandar vi oss inte med! :angel:

Hon sparkade skiten ur min lilla när hon var 7 månader gammal. :D Därefter kommer hon inte i närheten av min tjej! ;)
 
Går det inte att ha det nya stoet i valackhagen? Bara av nyfikenhet, går det inte att flytta någon av de andra på något vettigt sätt?
 
Där har du en poäng!

Tyvärr tror jag inte att de andra vill flytta sina hästar för min skull... Det fungerade hyfsat i hagen innan de började terrorisera min. Så det är ju "hennes" fel så att säga.

Elände! :crazy:
 
Nej, jag förstår om de inte vill flytta sina hästar och man vill väl inte röra om för mycket men å andra sidan så vet man ju inte innan man har provat. Tråkigt om man går miste om en lösning.
 
Ingen... :smirk:

Men jag förstår ditt problem om marken är frusen, och det inte går att bygga ny hage.
Men här är faktiskt INTE marken frusen! Jag slog ner stolp senast igår!
Tror snön isolerat så det inte gått tjäle i marken.
Var bor du? Jag bor mitt emellan Falun och Örebro.

Men vore jag i din sits valde jag hage två, den med valackerna. Och ställde henne i sjukhagen vid brunst.
 
attans vilket problem..

vore hemskt jobbigt om de började rida på hennes rygg, hon kan ju både få ryggproblem, och slidproblem..

Finns det ingen extra hage som hon kankse kan gå i tillsammans med ett av stona ett tag och sen så kanske man kan introdusera henne å det andra stoet tillbacka i flocken när de blivigt kommpisar?
 
skulle inte välja någon av alernativen :crazy:
Men om du nu måste välja så skulle jag välja nr2,
och ställa henne i en ensam hage om det blir problem när
hon brunstar. :smirk:
 
Jag tycker inget av alternativen är bra. Går verkligen valackägrna med på att ni släpper in ett sto där? Det innebär ju en ganska så stor skaderisk om fyra valackar ska slåss om ett stackars sto. Hellre då fyra ston och en valack. Ta ett ordentligt snack med stallägaren om ni inte kan lösa det på något annat sätt.
 
Kan ni inte dela av en hage och fördela om?? :confused:

Du har inga bra alternativ iallafall!!
 
Jag skulle klart välja tvåan. Sen om hon brunstar och dom bestiger henne så kan du kanske sära dom då eller prepparera henne med munkpeppar eller så?
 
Svårt.. Men jag skulle nog välja hage nr 2 där är hon ju välkommen i af.. :D Och du kunde sätta henne i sjukhage under brunst, inte så roligt för henne kanske men vad göra?? :)
 
jag skulle ställa henne i hage nummer två. Den verkar helt klart sundast för henne. Jag personligen anser inte att det är nån katastrof med valacker som betäcker, det är ju oftast värre för valacken än för stoet i så fall - han riskerar med skador, dessutom kan du ju flytta henne när hon är som värst. Vi har blandad hage hos oss och nog fan är märrarna de som är otrevligast, fy för den lede för suramärrar :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 033
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp