Vilken halvblods hingst får bästa stoet i år ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tiga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 787
T

tiga

Jag och säkert många med mig är väldigt noga med stoets betydelse för prestationsavel. Skulle vara väldigt roligt om någon här visste något om vad olika hingstar har fått för kvalité på ston i år. (Då menar jag presterande ston i sporten.)

Sv: Vilken halvblods hingst får bästa stoet i år ?

Eftersom allt är passé kan jag ju berätta vad His Highness hade för ston förra året:

1. Vinnare av 3-årstest och dubbeldiplom.

2. Tyskt superstammat sto som såldes för en miljon som unghäst innan skada.

3. Tyskt statspremiesto som lämnat godkänd hingst i Tyskland.

4. Svenskt sto från oerhört starkt möderne, lämnat godkända hingstar i Sverige.

5. Treåstestvinnare, gångartsdilpom

6. Svenskt sto som lämnat godkänd hingst.

7. Syster till godkända hingstar och unghäst-VM-deltagare.

8. Syster till godkända hingstar.

9. Ston som lämnat finalister i Breeders-final.

mfl.

Så jag kunde inte vara annat än nöjd. Inte så konstigt att fölungarna som fötts i år är fantastiska! :)

Roligast är att flera av dessa valde Herzensdieb nu när vi förlorade Highness!

Så jag är mer än nöjd med stona mina hingstar fått hittills!

Vad gäller årets bästa 3-årsston så vet jag att två av hoppstona som gick finalen på Strömsholm ska betäckas med Contendro, ett ev med Burggraf och ett annat ev m Calido.

Eftersom allt är passé kan jag ju berätta vad His Highness hade för ston förra året:

1. Vinnare av 3-årstest och dubbeldiplom.

2. Tyskt superstammat sto som såldes för en miljon som unghäst innan skada.

3. Tyskt statspremiesto som lämnat godkänd hingst i Tyskland.

4. Svenskt sto från oerhört starkt möderne, lämnat godkända hingstar i Sverige.

5. Treåstestvinnare, gångartsdilpom

6. Svenskt sto som lämnat godkänd hingst.

7. Syster till godkända hingstar och unghäst-VM-deltagare.

8. Syster till godkända hingstar.

9. Ston som lämnat finalister i Breeders-final.

mfl.

Så jag kunde inte vara annat än nöjd. Inte så konstigt att fölungarna som fötts i år är fantastiska! :)

Roligast är att flera av dessa valde Herzensdieb nu när vi förlorade Highness!

Så jag är mer än nöjd med stona mina hingstar fått hittills!

Då blir man ju nyfiken på fölen,hur blev dom?
Det får kanske höstens föl bedömningar utvisa.Roligt att du behållit dina kunder ,trots det tragiken med HH!!!

Jag avslöja att det bästa hoppstoet gått till Radiator,liksom förra året.(Calido har fått 85% svårklass ston samt många fina avelsston.)

/b

Då blir man ju nyfiken på fölen,hur blev dom?
Det får kanske höstens föl bedömningar utvisa.Roligt att du behållit dina kunder ,trots det tragiken med HH!!!

Jag avslöja att det bästa hoppstoet gått till Radiator,liksom förra året.(Calido har fått 85% svårklass ston samt många fina avelsston.)

/b
Fel,näst bästa stoet har gått till Radiator,06 no 1.

/b

Kan ju bara säga att förra året fick Quite Easy äran på min bekannts sto som gått VM, (Fälttävlan), och det väntas ploppa ut snart.:bump:

Tror inte att de betäcker om iår. Stoet är 21 i år tror jag. Synd. Gör de det ska jag rapportera.

Tyvärr så pluppade det ju inte ut föl ur alla, dräktigheterna är långa. Två kastade tvillingar i våras, sto nr 2 och nr 4. Båda ultraljudade flera gånger, så det var sorgliga veterinärmissar...

Jag har bara sett en på kort än så länge, en fuxhingst undan sto nr 3. Övriga är utspridda över landet men jag ska försöka åka och kolla på dem. Alla är dock jättenöjda, men det är bara ett stoföl.

Kul att Radiator får så mycket bra ston. Jag har fortf inte sett några avkommor till honom. Får väl ta och kolla runt i närheten, jag vet ju var en del finns!

Senast ändrad:

Tyvärr så pluppade det ju inte ut föl ur alla, dräktigheterna är långa. Två kastade tvillingar i våras, sto nr 2 och nr 4. Båda ultraljudade flera gånger, så det var sorgliga veterinärmissar...

Jag har bara sett en på kort än så länge, en fuxhingst undan sto nr 3. Övriga är utspridda över landet men jag ska försöka åka och kolla på dem. Alla är dock jättenöjda, men det är bara ett stoföl.

Kul att Radiator får så mycket bra ston. Jag har fortf inte sett några avkommor till honom. Får väl ta och kolla runt i närheten, jag vet ju var en del finns!

Det är ju helt oacceptabelt att missa tvillingdräktighet trots upprepade UL!!

Du får gärna pm:a fölbilder när du har tid.

Vilken dressyrhingst fick bästa gångarts stoet,vet att Amber betäcks om med DP,men för övrigt ngn som vet??

/b

Spännande med Amber och DP igen, ska bli intressant. Hur många föl har hon fått totalt. Jag har bara träffat Member som föl och sett A Dandy Man från läktaren. Hade varit spännande om det fanns fler föl att hålla ögonen öppna efter.
U

Spännande med Amber och DP igen, ska bli intressant. Hur många föl har hon fått totalt. Jag har bara träffat Member som föl och sett A Dandy Man från läktaren. Hade varit spännande om det fanns fler föl att hålla ögonen öppna efter.
U

Vet inte ,men skall kolla upp saken.(Roligt att ADM blev godkänd!!)

Westfalen har en förteckning över de högst rankade stona och med vilka hingstar dessa är betäckta.Borde vara ngt för ASVH att ta efter.

/b

Mynta är betäckt med Corlensky G.

Vet inte ,men skall kolla upp saken.(Roligt att ADM blev godkänd!!)

Westfalen har en förteckning över de högst rankade stona och med vilka hingstar dessa är betäckta.Borde vara ngt för ASVH att ta efter.

/b

Ja men det hade ju varit intressant, och mycket bra marknadsföring av de utvalda hingstarna :).
U

Ja men det hade ju varit intressant, och mycket bra marknadsföring av de utvalda hingstarna :).
U
Framförallt borde det ge relativt snabb och nyttig info i hur både hingstar och ston nedärver sig.
Även ett ypperligt tillfälle för uppfödaren att marknadsföra kommande föl/avkomma(Tror även att det kunde tillföra Bluppen en hel del....)Skulle tro att uppfödare i allmänhet skulle ha stort utbyte av sådan info i avelsarbetet.Fogar även detta till punkter att diskutera med ASVH/HHF.

/b

Jag har egentligen lite svårt att följa tankarna i den här tråden.

TS verkar att med presterande ston avse ston i tävling....medan senare i tråden menas med "bästa sto" det sto som vunnit Hornsundspokalen.. och där handlar det inte om tävling....om jag nuinte förstått det hela fel....

Jag håller med om att det skulle vara mycket intressant att se till vilka hingstar de mest framstående avelsstona gått till d v s vilka hingstar de uppfödare som vet med sig att de har ston som är oerhört värdefulla i aveln valt.
Likaså vilka val som gjorts för de mest framstående stona i finalerna i Kungakannan respektive Hornsundspokalen...

Vad gäller hingstvalet för de ston som presterat bäst i tävlingssammanhang är naturligtvis detta också intressant framförallt om det som i fallet Amber rör sig om ston som även är dokumenterat framgångsrika i aveln.

Är det någon som vet vad den ranking ni syftar på i Tyskland grundar sig på???
Tävlingsmeriter??
Avelsmeriter??
Blup-baserat??

Helt olika saker och synsätt men ingen grupp är ointressant...

Det var väl jag som styrde in det på 3-årsstona då det var där jag visste vart de gick.

Inte för att de visat något på de riktiga tävlingsbanorna, men nog har de presterat bra resultat! ;) Det var ju ett stort gäng av 3-åringarna som testades i år så det är ju iaf Sveriges bästa i åldersgruppen. Bättre kan de ju inte bli. Går väl inte riktigt att jämföra med ston som bara verkar i aveln.

Som du säger så är det väl intressant ur alla aspekter vilka hingstar som får vilka ston!

Håller absolut med Dig....

Jag kan nog egentligen tycka att dessa ston är intressantare att följa eftersom deras "prestationer" ännu inte färgats så mycket av ryttarens kvailiteter utan fortfarande är mer "rena".

Dessutom vägs exteriören in på ett helt annat sätt i deras "prestationer", vilket i mina ögon är klart intressant ur avelssynpunkt.

Vet att Malin Bayard har haft två av sina sto till Carressini i år!

Vad kul! Den hingsten gillar jag!

Kompisen har betäckt sitt sto med honom och var konstaterad dräktigt i förra veckan..*peppar peppar* Hoppas hon håller sig nu.. Min förra är också betäckt med honom men där var ultraljudet lite diffust om det är en cysta eller foster så hon ska tillbaka imorgon, kan tyvärr också var tjuvbetäckt men jag håller tummarna på Caressini..=)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 225
Senast: Raderad medlem 147980
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: Habina
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 915
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31