Vilken häst passar MoN på?

Martina_m

Trådstartare
Är lite nyfiken på Morris and Nolan Gold Collection dressyr.
Vilken typ av häst (rygg) passar den?
Vilken typ av ryttare? Långa/korta ben. Stor/liten/normal i sitsen?
Hur är knästöden?

Om ni har erfarenheter av MoN, får ni gärna dela med er av dem :laugh:!

Kan en sådan sadel passa en häst som Albion style ligger bra på?

Sv: Vilken häst passar MoN på?

Passar utmärkt på min häst som har lite kort och bred rygg.
I yngre dar hade hon ingen markerad manke alls och den låg ändå still.
Nu med åldern har hon blivit lite svankryggig och sadeln ligger t.o.m. ännu bättre.
Jag gillar att den inte "låser fast" mig, dessutom är den väldigt bekväm!

Nu har jag iof. bara ridit i den sadeln de senaste 10 åren, så har svårt att jämföra med andra sadlar! :)

De nyare modellerna har rätt stora och breda kilbossor, så de passar inte allt för nätta/korta hästar. Passar breda, rakare ryggar.

Har ej ridit i nån M&N, men har provsutttit i en på sadelbocken och upplevde den som ganska bred i midjan. Knästöden är stora och slutar ganska "tidigt"/högt uppe, korta stöd alltså :). Passar bra om man är lång som jag och knäna åker utanför när stöden är längre, men kan tänka mig att stöden funkar bra om man är kortare också.

Tror säkert att M&N kan vara värt att prova om Albion ligger bra! :)

Tack för era svar :) Jag gillar svaren dessutom ;)

Har precis sålt min Albion Style eftersom jag inte fick plats i den (17").
Mina långa lår gjorde att knäna inte alls hamnade rätt. Dessutom var den aningens liten i sitsen (äldre modellen och jag har stl 28 i byxor (38 i damstl)).
Men hästen låg den bra på.

Och då undrar jag om jag drar en 17" eller 17 1/2" i en MoN? De verkar ju ändå vara ganska djupa, så gissar mot en 17 1/2", men om den är anpassad för långa ben, kanske 17" blir bättre? Eller har jag för stor rumpa för det?

Tänkte mig en 32 i vidd på bommen, hade en W på Albionen.
Hästen är "normallång" mot lite kort i ryggen. Bara 156 cm, så är inte så stor.

(Och tyvärr, jag bor i det bortglömda hörnet i Sverige. Så här är ont om sadlar att prova, så därför funderar jag på att chansa.... men vill ha lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig.)

rygg002.jpg

Och med den gamla sadeln, hade iof väldigt korta läder. och fårskinnet är för att han var lite tunnare då ;) ( i maj).
463085_10150804449771150_1695320401_o.jpg

Jag har en sån till min pålle, tycker dom är rymliga för jag har en som bara är 16,5 " och jag är 171 och har inte nättaste rumpan i stan just nu.

Här är en bild på den. Hästen ser dock ut som om han har sålt smöret och tappat pengarna ;)
46BE105E-E7DF-47C4-A88D-3775211A81A8-5174-000008B1D702F356.jpg

Jag hade en Style på honom innan men då ligger den här bättre för han är väldigt rak i ryggen. Den ligger alltså inte helt 100 men bäst av de jag hunnit prova än så länge.

Men jag gillar sadeln annars och den är gudomligt mjuk att sitta i med sin gelé i sitsen. :)

Men jaha... ååh, vad velig jag blir. 17" eller 17,5"????
Jag är 165, så är ju inte så lång, men det är ju de där benen och rumpan som ska få plats oxå. Och mina ben i sig är väl inte så långa, mest låren som är långa.

Men jag är ganska sugen på att chansa att på en MoN, låter ju ändå ganska lovande. Den borde ju inte sitta hur illa som helst.
Sen har jag en häst som inte bryr sig så mkt, han går i princip med på vad som helst. Både positivt och negativt, men är ändå glad att han inte protesterar hej vilt om det är en sadel han inte är nöjd med. Har väl iof inte ridit i de som legat illa på honom heller... men men.

Nu sedan jag sålde min sadel för 2 veckor sedan har jag ridit i en Bates Cair Caprilli hoppsadel, Trainers Professional hoppsadel, Bates Innova dressyr och någon Equipe dressyr. Och det känns som att alla legat hyfsat bra på honom ;)

Har ni gjort sånna här chansingar någon gång?
(om jag tänker efter så köpte jag iof en Jensen Amiral och min Albion Style utan att ha provat först...)

Jag chansar typ jämt ;)

Jag tror 17" räcker, jag har 17" i min M&N islandssadel och jag har mkt större rumpa än du :p
Men islandsmodellerna är ju flatare och mer öppna i sätet så de upplevs lite större.
Dock behöver du nog en vidare sadel än 32.
När jag provade en Albion k2 dressyrsadel så drog lillkillen MW i vidd och han behöver 33-34 i M&N.
Har märkt att M&N kan skilja sig en del i storlekarna även fast de är märkta med samma vidd.
Så bäst är om du har möjlighet att prova först.

Tack för svaren!

haha, jag som iaf hade bestämt mig att en bomvidd 32 skulle bli bra :p

Har sett i annonser att det verkar vara lite olika ang uppfattningen om bomvidden. Men i de flesta fall har det stått att 32 är vid.

Någon som oxå vill dela med sig av sin erfarenhet av bomvidden på MoN??
Nu blev jag ju lite tveksam igen vad som räknas som vid.

Men en 17" hade kanske passat mig då.. hmm. Men en vidare bom...

Jag har en Morris & nolan som jag älskar! jätteskön sadel! Min sadel är av den nyare modellen, de bytta väl storlekar i bommen för några år sedan? Bom 31 är inte samma vidd på en sadel som är 8år och en som är 4år gammal.

Min häst har rak rygg och hög manke o den passar väldigt bra när han arbetar.

Han ser ut såhär:
Ben663.jpg

Bild på min sadel och de stora stöden.
DSC_1194.jpg

Ben642.jpg

Vad är skillnaden i bomvidderna mellan de nyare och äldre sadlarna. Min borde vara den äldre varianten och den har bomvidd 32 och jag uppfattar den som väldigt vid.

Till Ts
Jag har storlek 28 på byxor också och hade jag köpt en ny m&n hade jag nog valt en 17 " iaf om det var den äldre varianten.

Jag vet inte om de blev vidare eller smalare,
när jag provade ut min sadel så sa han att de bytte för 5 år sedan tror jag jag sa, så jag skulle inte kunna köpa en äldre sadel med samma bomvidd som på den jag har nu o tro att bommen har samma bomvidd.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilket årtal de ändrade.

Ok det är bra att veta :)

Min Albion som jag hade var MW och där jag köpte min M&N så sa sadelmakaren att den var MW när det var en 32:a. Men jämför man dessa sadlar så är M&N vidare än Albionen.

Hur är skillnaden på Albion i W då? Jag hade ju en äldre modell stl W. Hur är de nyare modellerna i W? Smalare eller vidare?

(Snälla säg att de gamla modellerna på Albion är ganska smala i sina vidder, typ motsvarande 32 i MoN :angel::o ;))

Jag har en hopp M&N i 32. Den är vid och från ca 2004.
En stallkompis köpte en sproilans dressyr förra året.
Hon fick 34 till sin stora och kraftiga fjording.
Så jag tror definitivt att 32 kan funka fortfarande.

Jag hade provat en 32 om den inte är en väldigt ny M&N för då vågar jag inte svara;)

Mina båda sadlar skulle ju vara MW i bommen men jag upplever M&N som något vidare och den är som sagt 32. Min pålle brukar inte kunna ha något annat än vida sadlar då han ser ut som en öltunna i formen:)

Den sadel som jag har kollat in är från 2008. Och enligt säljaren en MW (32).
Fy så velig jag är.
Det känns som min häst är mellan MW och W. Men om då 32 MW är en väldigt vid sådan, så kan det ju fungera ändå??!! :confused:

Hmm, ska se om det kanske kan bli lite ryggbilder på hästen imorgon så kanske ni kan hjälpa mig mer.

Eller ska man bara chansa och hoppas på det bästa. Skulle det bli fel så får man ju försöka sälja vidare helt enkelt.

Kontakta Lars Sundin på Horseman, han säljer M&N och han åker runt i hela landet så han kan hjälpa dig att prova ut en som passar din häst.

Lägger upp lite bilder på hans rygg från igår.
Upptäckte att han har ganska högt kors, nästan lite överbyggd ;).
Problemet är väl att han ser olika ut i ryggen när han står still och när han blir riden. Han rakar ju ut ryggen ganska mycket under ridningen.
Hade en Edinburgh Elit innan, och den blev för böjd.

Vad tror ni om den här ryggen?
IMG_20121006_105618_zps699e3c4a.jpg

IMG_20121006_105435_zpse84249f3.jpg

IMG_20121006_105300_zps997605b7.jpg

IMG_20121006_105413_zpsf3a8d450.jpg

IMG_20121006_105402_zpsa5621eac.jpg

IMG_20121006_105408_zps36d4abe9.jpg

Hej! HUr har det gått med sadeln? Jag är också på jakt efter en ny sadel och jag är sugen på en M & N. Har nu en sadel som är rak men inte spikrak men den vill inte ligga still så jag tror att han behöver en vidare. Har provridit en M & N en gång och har sedan dess alltid velat ha en... :)

Min hästs rygg ser nästan IDENTISK ut med din, rak när han jobbar och nåååågot högre bak men ändå gott om plats för sadeln rent längdmässigt (lång rygg).

Är därför nyfiken på hur det gick med din sadel, passade den?

Åhh, JAG VELAR FORTFARANDE!!!! :eek::eek: :o

Blir tokig på min enorma beslutsångest.
Har alltså inte provat någon ännu. Har letat lite efter någon som jag bara kan prova. Men utan att ha hittat någon.

Det jag är rädd för är alltså att den kommer vara för smal. Har bara hittat 32 i bomvidd. Och det ska tydligen motsvara ca MW.

Men det lutar åt att faktiskt chansa. Måste bara ta steget ;) (innan sadeln som jag kollat ut blir såld :o...)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka