Bukefalos 28 år!

Vilken hund passar mig?

U

UrsusRex

Francess skrev:
Det ska finnas nåt test man kan göra för att se vilken eller vilka raser man skulle passa med. Vet inte om länk finns på SKKs hemsida? Man får fylla i hur mycket tid man kan lägga ner, om man gillar pälsvård etc. Inte dumt alls om man är i valet o kvalet! Kan ju ge lite hintar om inget annat?

Är det någon mer som hört talas om det här testet eller andra liknande? (Ska erkänna att jag inte gått in på SKK och kollat efter den än :o )
Men jag skulle hemskt gärna vilja prova för egen del nämligen.

Mvh
Björn
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Nja? Fast tack ändå.

Jag förstår det som att det ska finnas ett "formulär" där dom frågar typ;
Hur ofta kommer du träna lydnad med din hund.
Svar; A, minst en gång i veckan B, mer sällan C; aldrig

Är det viktigt att din hund går ihop med barn
Svar; A; JA absolut B; Inte ett dugg C; Jag ska bussa honom på ungarna som pallar äpplen så NEJ :devil:

Så svarar man på en massa frågor och så kommer det upp typ;
"Du passar som ägare till en tax. Det är en liten tuff och egensinnig jycke som gör lite som den vill men lyssnar ibland om det gynnar den. Den används till jakt och ser ut som en limpa med fyra ben. ;) Eller nåt i den stilen.

Vore askul om man kunde hitta ett sådant test!

Mvh
Björn

PS: Jag älskar taxar! Hade haft en själv om det inte var för att min fru vägrade pga hennes föräldrars taxar så det blev en beagle för oss istället.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Men beagle är väl en fin ras?

Mina svärföräldrar har en. Underbar liten jycke - men vilken apitit! :crazy: (svärföräldrarna har gött honom alldeles för länge)

Taxar är personliga. Min mormor hade strävhårig tax under hela sitt vuxna liv. Som barn tyckte jag mycket, mycket om hennes hund. :love: Hon sade alltid att det inte fanns någon ras som var som tax! Bäst - helt enkelt! :D
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Golden retriver är en ras som jag tror passar alla. har själv en hund som är blandning mellan golden , flat å labrador.. han är BÄST :love: :love: :love:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Fast det där var rätt lustigt. T.ex.; bara för att man är beredd och villig på att t.ex. borsta varje dag betyder det ju inte att man ska få en röd prick - dvs att rasen inte passar alls - vid pälsskötseln på en schäfer :crazy:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

*kalla kårar*

Vad menar du med passar alla?

En Golden Retriver är en jakthund som kräver mycket motion så väl fysisk som psykisk!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Det där var ett lustig test, dels var man tvungen att välja mellan småvilt, klövvilit eller eftersök... Eftersök hänger ju ihop med båda dessa jaktformer... Och sen var det inte en enda hundras som passade oss bara för att vi har barn mellan 0-6 år, helt perfekt... Varför ska det alltid ställas hinder bara för att man har barn? Åh ja jag vet att det är många stackars hundar i barnfamiljer, men de borde överhuvudtaget inte skaffa hund, oavsett om man har barn eller inte...
För det tredje, så eftersom jag kunde tänka mig att ta pälsvård tre gånger i veckan så passade inte boxer... Och hur de fick in den på klövvilt jakt det undrar jag fortfarande...
Men när jag tog bort att vi hade barn, så passade Eng Springer spaniel, Munsterländare och Wachtel och precis och det var de raser vi funderade på innan vi köpte våran Springer så vi gjorde nog ett rätt val, och då hade vi inga barn heller... ;)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

hm .. min ras ( petit brabancon) passade jätte bra men ... bara för att jag kunde vara ute mer än två timmar/dag så fick jag en röd prick på motion ... "rasen behöver inte så mkt motion" nähä så hon kan inte vara utomhus 2 timmar/dag :confused: promenera 2 timmar fattar jag men frågan va hur länge man kan tänka sig vara ute med hunden ...
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tihi, den rasen vi tänker köpa, shiba, stämmer helt in på oss enligt testet :) Fast jag tror det blir ganska schablonmässigt, gjorde testet som en kul grej, det bästa är ju att läsa på om olika hundraser, prata med uppfödare och ägare till rasen. Så kan man också gå på hundutställning och kolla in rasen också. Vi planerar att köpa hund under nästa år någon gång och då kommer vi att vara väl förberedda. Vi planerar att gå på utställning där det finns shiba med, har gått med i rasklubben och har kontakt med några uppfödare också.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Personligen var jag för ung för min hundras... "Man har inte så mycket livsrefarenhet och hunderfarenhet vid denna ålder, dessutom har psykisk mognad en viss betydelse"... Sen att jag har tränat aktivt sedan 10 års ålder är en annan femma... Gillade inte alls det testet, canis test är ngt bättre..

//E
 
Sv: Vilken hund passar mig?

haha, kollade på min ras, massa röda prickar :) valde att borsta en gång i veckan, men mer behövs inte för min vovve även om de sa det :)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Den hund som jag passade bäst med, Borderterrier, är även den hundras jag funderat på om jag skulle köpa hund! :)

/Timsetim
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Raderat.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hund passar mig?

håller med, det var bara ett förslag. fick upp massor med raser jag inte alls passar med. på canis var det bättre och det engelska testet var roligt.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

jag fick följande raser på rasväljaren på canis:
Airedale terrier
Akita Inu
Amerikansk bulldog
Berner sennenhund
Bouvier des flandres
Briard
Cane corso
Curly coated retriever
Dalmatiner
Dobermann
Great Japanese Dog
Hovawart
Kaukasisk ovtcharka
Rhodesian ridgeback
Riesenschnauzer salt/pepper
Riesenschnauzer sort
Rottweiler
Schäferhund
Stabyhound
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 306
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Red_Chili
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp