Vilken impregnering är bäst?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbl Amigotäcke, X (okänt) år på nacken, tvättat flera gånger började läcka, som ett veritabelt såll. Inte direkt efter tvätt, men i princip från dag till annan.

Då jag har DÅLIG erf av Imprenex och dylikt knallade jag iväg till sportaffären och köpte svindyr impregnering till funktionskläder och sånt. Som man tvättade med. Sen skulle det torka i torkskåp eller tumlare, alt strykas på. Jag byggde om badrummet till torkrum för Rhinohalsen (den gick inte att stryka på, det började smälta), och strök Amigotäcket i flera omgångar och däremellan hade jag den i 'badrumstorkskåpet'.

Idag hällregnade det större delen av dagen.

Fbl täcke har läckt, inte lika mkt som innan men likförbannat. Halsen inte läckt.

Ponnyns Amigo + hals (2 år gammal, tvättat X ggr, aldrig impregnerat) läckte som ett jäkla såll dessvärre.

Jag brukar aldrig behöva impregnera om, och har i ärlighetens namn de få ggr jag försökt inte lyckats heller, hur jag än försökt. Utan en gång läcker = alltid läcker är min erfarenhet. Det har dock varit med Imprenex etc.

Men tyvärr verkar ju inte det här gått så mkt bättre. Just nu velar jag om att prova igen och impregnera om båda (och torka i riktigt torkskåp, tveksam om det gör ngn skillnad då jag ju strök, men..)

Men vad är bästa impregneringen för andastäcken?

Btw så även där det inte läckte täcket, så sög det åt sig vatten, inte som när de är nya att vattnet pärlar sig och rinner av, utan uppsuget i yttertyget.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Jag använder Imprenex och det funkar alltid jättebra. Har provat en sort som skulle användas i tvättmaskin och torkas i värmeskåp efteråt. (hette H-någonting, betydligt dyrare var den) men det funkade inte alls bra. Återgick till Imprenex och har inga läckande täcken.
Jag tvättar täcket. När det torkat hänger jag det ute i solen och sprayar med Imprenex. Täcket får hänga och torka ordentligt i solen.- klart.
På vilket sätt har du dåliga efrarenhetar av Imprenex?
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Har aldrig tvättat med impregnering utan bara sprayat på efter tvätt och det har aldrig läckt igenom då.
Vet inte va det heter, köper alltid på ÖB.

Jag tror inte att det fungerar lika bra att tvätta som att spraya på ur hållbarhetssynpunkt. Täcken som många klassar som rena skiten, ex. Börjes himalaya, Rustas håller tätt i ihållande nederbörd. Börjestäcket jag slängde i våras, var ca 5 år gammalt och färgen hade bleknat men det höll ändå helt tätt enbart av ÖBs sprayimpregnering.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Jag brukar inte ha problem med läckande täcken, använder imprenex.

Men förra året glömde jag regntäcket i maskinen(i ett dygn), och ytan blir sej aldrig riktigt lik efter det...:(

Det tål lättare regn, men inte sånt där ihållande som igår.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

På vilket sätt har du dåliga efrarenhetar av Imprenex?

Att de läcker helt enkelt.

Första ggn trodde jag dte var för lite medel, så nästa gång hade jag på massor. Sen har jag nog provat alla variander, men icke. Soltorka, värmeskåpstorka, rumstemptorka. Nix.

Har aldrig lyckats få ett läckande täcke tätt, dock har jag minimala problem med läckande täcken, även efter år efter år tvättade så brukar de hålla tätt, men tyvärr så om de väl börjat läcka har jag aldrig fått dem täta igen.

Det här medlet man tvättade med som jag glömt vad det hette, är det som fungerat bäst hitills faktiskt, det är ju betydligt tätare än innan, men inte tätt.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Herdins. Kan det ha hetat det? Något på H i alla fall. Det säljs i sportaffärer bland annat.
Mitt Börjes Mac Protäcke började läcka förra året. Då impregnerade jag det i två omgångar med Imprenex istället för en gång som jag brukar. Då blev det tätt igen.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

*kl*

ursäkta trådkapning, men har bara en liten snabb fråga

När man impregnerar täcket, försämras inte andingsfunktionen då? Bara en tanke som slog mig härom dagen..:confused:
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Det finns impregnering som andas, som är gjord för funktionsmaterial.

Använder man inte sådan sabbar man andasfunktionen dock.

Jag körde latmansversionen och skickade täckena på tvätt och impregnering. De tvättar och impregnerar med NikWax. Kostade 180 kr/täcke, så helt prisvärt. Dock inte hämtat täckena än så vet inte hur effekten blev. Skickade med det icke läckande men sjukt skitiga och håriga HS täcket med, och DET är det absolut värt 180 kr att få rengjort och omimpregnerat ;)

Ska skicka ett täcke till, men må ju ta det lite i omgångar så hästen har NÅT att bo i medan de andra är på 'service'.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

okey :) men om vi då säger Imprenex? står inget i katalogen om det är en impregnering som andas. någon som vet?
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

En i stallet använde impregnering för båtkapell på ett av sina täcken, håller riktigt tätt! Vet dock inte hur det påverkar andasfunktionen på täcket.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Nej. andasfunktionen finns kvar. Annars vore det ju ingen ide att impregnera dem alls.
Imprenex fungerar utmärkt.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Eftersom båda täckena är tvättade i annat tvättmedel innan, och en del av täckena är inte Horseware, och jag aldrig haft åproblem med läckade förr så - nja, det är inte ett måste, men absolut inte fel (jag har totalt 7 horsewaretäcken, i olika åldrar). Dock så gäller det ju att ha rätt sorts tvättmedel.

De två som läcker nu är båda köpt beg, så ingen aning vad de är tvättade med innan, vilket kan spela in. Å andra sidan har jag förut i många år tvättat i vanligt tvättmedel, ingen omimpregnering och utan att de läckt eller andra problem.

Men det är inte ett krav att använda horsewares tvättmedel, men man måste/bör använda ett som är anpassat till materialet. Det är dock inte unikt, så.. (Då är det eg kinkigare med teflonbelagda täcken och tvättmedel)
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

jag tror amigo har dålig vattentäthet. ponnyns köpte i våras och det läcker redan nu! aldrig tvättat heller. andra täcken har iaf hållit några tvättar.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Kan kanske stämma.

Jag har ju tre amigo lite (dvs ofodrade regn). Fbl är köpt begagnat, vet inte hur gammalt det är riktigt, och inte hur det tvättats innan. Läckte inte vid köp och är köpt för 2 år sen, börjar läcka hux flux nu efter att 'bara ha legat en sommar'.

Ponnyns är inte alls köpt beg som jag sa, det är köpt nytt för två år sen det med (men bara använt i ett år, var för stort från början), det började också läcka nu 'hux flux' efter att ha legat en sommar. Det KAN ha läckt lite i våras med, jag trodde det läckt in i bogen (lite stort i bogen då), men kan börjat läcka lite då, nu läcker det som ett såll i heldagsregn ivf.

Sen har jag ett i strl 125 som inte används nu, också köpt för två år sen, inte använt sen hösten 2007 men läckte inte då, ingen aning om status nu.

Sen har jag ju ett Amigo medium (200 gr). Det är köpt begagnat 2006 (våren), välanvänt, aldrig läckt. Läcker inte nu heller. Tvättat med vanligt tvättmedel inledningsvis hos mig, sen funktionstvättmedel.

Och ett Heavy från vintern 2007 knappt använt, läcker inte vad jag vet iaf.

Har en Amigohals (beg, okänd årgång, tvättad i vanligt tvättmedel hela tiden) och en Rhinohals (ny årgång 2006, tvättad i vanligt tvättmedel hela tiden). Bägge de började läcka som såll nu i heldagsregn med, ihop med litetäckena. Så ingen skillnad i halsarna mellan Rhino och Amigo dock, men som sagt har bara hals i Rhino.

Ska bli..intressant.. att se om proffstvätt och impreg räckte. Lite grinig över att de börjar läcka faktiskt, har ju andra täcken som sköts/skötts likadant, använts mer etc som inte läcker en droppe.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Fast jag tvättar alla mina täcken i helt vanligt flytande tvättmedel. Det funkar hur bra som helst utan specialtvättmedel.
 
Sv: Vilken impregnering är bäst?

Som sagt, jag har också tvättat i vanligt i många år, fast pulver. Aldrig haft problem och aldrig behövt impregnera om. MEN, tvättar man i vanligt kan man ju inte 'gnälla' sen om det läcker, då man kan sabba hela impregneringen med det. Därför jag bytt.

Mina kom hem från proffstvätt och impregnering nu, och jag säger bara WOW. De är som nya renhetsmässigt, det är vita detaljer i kantband etc, som aldrig blivit helt vita när jag tvättat. De GNISTRAR nästan, så vita är de, absolut superkritvita.

Tänker nog faktiskt aldrig tvätta ett utetäcke själv mer, seriöst. Kostar 100 kr per täcke att tvätta (i Nikwash elelr vad det heter tvättmedlet, för funktionsmaterial), och 80 kr om man vill ha impregnerat med. Och lätt värt de pengarna (både enkom för tvätt och för tvätt + impregnering) för att få dem så himla rena. Och slippa böka och få halvrent.

Sen en sak som slog mig, de är MJUKA. När jag tvättat (i vanligt tvättmedel) har de varit hårdare, de här är supermjuka, som när de var nya.

Återstår att se om de håller tätt. Gör de bara det var de nog en av mina mer välinvesterade 615 kr (tvätt + impregnering av 3 täcken & 2 lösa halsar, samt en decimeter lång reva på ett och en trasig söm i en bogveckskant på ett annat som lagats)
 

Liknande trådar

F
Utrustning Under den varma sommaren passade jag på att tvätta alla täcken. Nu är höst och vinter här i en sällsamt otrevlig kombination, och jag...
Svar
10
· Visningar
2 658
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp