Vilken insekt??

Sv: Vilken insekt??

Här utan för Stockholm har vi haft dem i åratal.

Och just som du säger så är dem värst i starkt solsken och i hetta.
Hästarna får panik av dem och de låter som reaplan.

Ska försöka fotografera i morgon.

Vi får alltid ta in våra hästar i juli när det är som varmast, just pga av dessa mutanter.

Men jag var helt säker på att det var någon typ av broms.

Kofluga brukar vi kalla dom , men innan trodde jag att det var bromsar

Tabanus bovinius..
Boskapsbroms...
2,5 cm stor..sägs det men våra är upp till 5 cm..
Tjernobyl???

Några bilder på den sk. fäbromsen
Den ritade bilden visar bäst hur vingarna ser ut till färgen hos dom vi har....
dipt_brac_taba_tabanus-bovinus.jpg

41678991_aadf5ffd1d.jpg

taonbouviers.jpg

Tabanus-bovinus-2.jpg

Fy vilka äckliga j-ar...:mad:

AM

Senast ändrad:

Usch vilka bilder :P Exakt sån som jag har på min bild är det iaf. :) Usch de är verkligen vidirga:eek:

Ouzo skrev:
Usch vilka bilder :P Exakt sån som jag har på min bild är det iaf. :) Usch de är verkligen vidirga:eek:

Den som du har på bild är ju mindre..men helt klart samma art och befinner den sig på rätt ställe..:devil:
Finns det häst-täcken gjorda av flugpapper???

Hmm..vilken idé!!
Nu ska Naffa bli storm-rik :banana:
AM

Men tänk vad jobbigt att ta på hästen ett sådant, om man råkar fastna själv i det :eek: Klibbigt värre.

Álin skrev:
Kanske är "Tabanus Sudeticus" läste på en hemsida att de kunde vara ändå större än "Bovinius" :crazy: Kallas visst "Dark Giant Horsefly" http://www.nature-diary.co.uk/nn-images/0407/040721-huge-wasp-1.jpg

Kul insekt med just brandgula vingar som vi har..
Men dessa ser klart ut som drottning-getingar..

Ögonen av annan färg är kompisen på Álins flugpapper...

Det måste vara dessa vi har.
MIMUS!!!! Vi får ta en koll på ögonfärgen!!!

Tabanus.sudeticus.jpg

Tabanus-sudeticus.jpg

AM

När jag hade pållan vid Gillingebanan norr om Sthlm fanns det ett :devil: otyg som jag brukade kalla för bombplan. Stora som mitt lillfinger, både vad det gäller längden och bredden. :eek: Enda sättet att få död på en sån var att lägga handen på med stort tryck och dra hårt så man manglade den. Sen när den föll till marken fick man vara snabb med skon och mosa dem. De går helt enkelt inte att slå ihjäl, om man inte slår ihjäl hästen samtidigt! :crazy: Blinningarna och de vanlig bromsarna gör jag processen kort med på samma sätt numera, gnuggar till dem så de inte kan flyga och överlever de den behandlingen så är det skon som gör slut på dem. :devil:

Nu närmare det sig!!!

Jag undrar om det inte är dessa jäklar, fast jag skulle ALDRIG ta dem med handen, det blir som att i storlek döda en liten mus.
Jag måste ha handskar på mig, och så skriker jag.....:eek:

Mia, jo, det är nog sådana, jag bor ju inte alltför långt ifrån Gillingebanan.;)

Förut idag när hovslagaren var här så kom det för FÖRSTA GGN NÅGONSIN in en sån där "helikopter" i stallet:eek: :eek:
Visst har vi dom :devil: -skapen ute varje sommar, men vi har alltid lyckats undkomma dem inne:crazy:
Den stackars hästen visste ju inte vad hon skulle göra:confused:
Stå snällt för hovslagaren eller fly för livet!!!

Till slut fick jag tag i den med en SAX i fönstret & klippte av den på mitten men den fortsatte som om inget hade hänt:cool: :eek:
Fick ändå mosat den till slut... :banana:

Men blinningarna var inte lika "lätta" att bli av med:mad:

[QUOTE skrev:
Nafayette]Tabanus bovinius..
Boskapsbroms...
2,5 cm stor..sägs det men våra är upp till 5 cm..
Tjernobyl???

Allvarligt.
Tror :devil: att all broms har muterats o odlas i labb.
Vet ngn var de övervintrar så ska jag utrota alla under vintern:D

Tennisracket eller badmintonracket funkar bra på flygande otyg... Dom blir strimlade i luften.. ;)

Jag tog kål på en bålgeting eller eventuellt getingdrottning häromveckan när jag semestrade på östra lagnö.. Den flög omkring stugan i en vecka och till slut blev jag less när den kom in och hälsade på.. Fick den på en gaffel och slängde den på grillen så var den sagan slut.. Aset var nog runt 4cm långt och ca 1cm på bredden.. :D

Vi kallar dem för B52: or (gamla bombplan) och de är äckligt många sådana i sommar. De är så stora så man vill verkligen inte döda dem med handen, ser ut att vara lika stora som handflatan juuu :eek: .
Annat namn är "hästbromsar", de grå är "bromsar" och de trekantiga är..."trekantiga bromsar" :D .

KL

Men fy f-n vilka as ni har hos er!
Jag har oxå den där sorten men inte sjutton är dom 5! cm stor!:eek:
Jag hade sprunge snabbare än hästa om dom kom hit till mej!
Åh jisses!
Har för övrigt kallat dom fetbroms men även hört fäbroms.

Nu vet jag att jag ska vara nöjd med mina bromsar jag har...:crazy:

*knapplån*

Kan inte annat än hålla med. Har sett dessa vidriga djur för första gången iår och det är det största jä*elskap jag sett!
Som ni beskriver är dom typ brandoranga i färgen, stora nästan runda flygande varelser.
Både jag och pållen får panik när vi ser och känner dem! :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka