Vilken kamera???

miiiiiiia

Trådstartare
Är på jakt efter en systemkamera, då jag inte riktigt tycker att min kompaktkamera håller måttet riktigt längre.

Letar efter en hyffsat enkel kamera som inte är alltför dyr, men som ändå tar bra kort och håller ett tag som jag kan utvecklas med. Lånade en Nikon 40D idag av en kompis, tog bra bilder även i ridhus, kunde såklart vart bättre men de blev helt ok. Var även på fotomässan idag och kände på Canons, låg väldigt bra i handen, och var lätta och tog fina kort, iofs inne i bra ljus.

Vill alltså kunna ta bra bilder även inne i ridhus, finns det en kamera som uppfyller mina krav, och vad rekomenderar ni att jag ska skaffa mig, jag villa lltså att det ska vara lätt och enkelt. Behöver man något objektiv i början, om man behöver något, en kille från Canon sa att det skulle räcka till att börja med med det som följde med. Stämmer det? Vem har sedan bra och billiga objektiv om jag vill utöka med ett nytt?

Snälla hjälp mig ut ur denns enorma kameradjungeln!!!!!!

Sv: Vilken kamera???

Jag har Canon EOS 1000 D som ju är relativt ny, och lite billigare än tex 450 D. Min pappa har Canon 450 D och jag märker ingen större skillnad på hans och min kamera, och man får ju komma ihåg att objektivet gör halva jobbet.

Jag tycker att orginalobjetivet är ett bra "partyobjektiv", det blir fina bilder ute på krogen men är inte optimalt för att fotografera tex hästar och porträttbilder.

Här är några bilder jag fotat med min kamera, tänk på att de är förminskade (såklart):

IMG_6229.jpg

IMG_5825.jpg

IMG_2934.jpg

IMG_0376.jpg

Fina bilder!!!!!

Kände på en 1000D idag och den kändes väldigt bra i handen! Är den likvärdig med en Nikon 40D? Har du extra objektiv? Vad kostade dom i så fall??

Tacksam för all hjälp!

Nikon har jag ingen erfarenhet av så kan inte svara på det :p Kan bara säga att jag trivs väldigt bra med kameran.

Jag har ett orginalobjektiv, och ett billigt Tamron 55-200 mm (kostar ca 900) som jag tycker är helt ok. Ibland lånar jag också min pappas 75-300 mm, det tror jag kostade ca 2000 kr.

en kille från canon? från en butik då eller? eller en kille som anvämnder sig av canon?

jag har en Canon eos 400D och jag är grymt nöjd med den. fotat massvis i ridhus (med objektivet som följde med i köper ja).. och vill man ha det bästa möjliga ska man byta till ett mer ljusstarkt objektiv.
om man tänker fota mycket i ridhus.. som bekant är det oftast dåligt ljus där..

lycka till att bestämma dig om ett märke. det är ju bara du som kan anvgöra vad du vill ha.. så låt inga andra bestämma, men du kan ju få riktlinjer. ;)

och sen finns det andra bra märken än Canon och Nikon ^^

slänger väl in en bild också.. men det är inte just kameran som gör bilden, det handlar mycket om fotografen också..

tagen med kitobjektivet. har använt det i över ett år och den duger. men den är dålig i dåligt ljus
22377866.jpg

vill du köpa nytt och du vill ha just en 400D får du leta lite mer.. annars är det bara å köpa den nyare 450D ;)

Han jobbade på Canon, eller det stog det på tröjan som han hade i canons monter på mässan iaf, men vad vet jag..:grin:

Hittade ett bra(?) ejbjdande på en 450D idag, är det lika bra och billig som det låter, vad tycker ni, är det värt att slå till?? Hur är objektivet, är det något att ha???

CANON EOS 450D + EF-S IS 18-55 MM + 4 GB MINNE + VÄSKA

Jag skulle isf få allt detta för 6588:- inkl frakt och fakturaavgift.

Det nya 18-55 IS är en fruktansvärt välbehövd uppgradering från den gamla kitgluggen, EF-S 18-55 II, den är mycket skarpare på alla brännvidderna. det är helt klart i samma klass som nikons 18-55 VR (som skickas med tex d40 och d60 kitterna)

Okej, men vad ger mest för pengarna canonkameran med tillbehör för 6588:- eller

NIKON D60 + OPTIK AF-S DX 18-55MM VR + 4 GB MINNE + VÄSKA för 5190:-

Vad ger mest för pengarna, vilken håller längst, alltså en bra grundkamera å sedan bara uppgradera med objektiv???

jag skulle ha köpt Canon kameran, vad som ger mest för pengarna är jag osäker på :angel:

vet ej vad den nikon kostar, bara kameran..

den som är lägst pris på paketet men högst utanför paketet är väl mest för pengarna?

dra lott om vem du ska köpa.. drar du nikon och så blir du inte riktgit glad, ja då kanske det är menat för en canon ;) :p

om du förstår vad jag menar ^^

Jag skulle ha köpt Nikon, eftersom jag trivs bäst med Nikonkameror. Du måste klämma lite på dem, och komma fram till vilken du gillar ergonomi och känsla bäst hos.

Det jobbiga är att jag känt på dom massa gånger nu, men kan inte komma på vilken som e skönast att hålla i...det är nikonkameran när jag håller i den, å canon kameran när jag håller i den...suck

Det är likvärdiga kameror, och alla kommer att säga olika om vilken du ska ha. Välj en och du blir nöjd oavsett. Jag hade valt 450'n : )

ja alltså, jämför menysystemet och allt då, jag finner att canons skärm ochinställnignssytem är öerlägsetnikons, men det är iofs för att jag inte arbetat så mycket med nikons.

Bild härunder från blddagboken, tyvär, men besök www.bilddagboken.se så går den att se.
27507_1235680891.jpg

Innan jag köpte min kamera tänkte jag köpa en nikon.
Men sen sa pappa att han hade en massa pentaxobjektiv.
Så det blev en sån istället.

Haha, ja kanske skulle göra det, jag vet inte varför men jag tycker om Canon bättre, men jag vet inte om Nikon känns bäst i handen, ska åka å känna på dom efter jobbet idag, igen...suck! Jag är supervelig när det gäller sånt här.

spelar nog ingen roll vem du tar, du kommer få superbra bilder med både nikon och canon :)

fast canon är ju K(C)anon :angel:

nä, som sagt.. båda kamerorna är bra :)

sist jag kollade var det "With Canon you can" :D

Jag upprepar iaf det som tidigare sagts i tråd(arna framförallt), många upplever att Nikon ligger bättre i handen, också är marginellt bättre på höga iso-nivåer, men det är essentiellt dött lopp där, canon och nikon är överlägsna tex sony eller pentax i de prisklasserna vi pratar om.

många upplever att det finns ett mycket större utbud av andrahands objektiv och tillbehör till Canon som funkar, i dessa prisklasser, med kamerahusen, i och med Nikons nyligen genomförda systembyte där de tagit bort autofokusmotorn ifrån kamerahuset. Canon genomförde samma byte i mitten av 90talet.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31