Vilken Kentaur föredrar du?

linzan

Trådstartare
Ska beställa hem och testa en Kentaur men kan inte bestämma vilken modell jag ska välja. Tyvärr har vi ingen här i närheten som säljer dessa så jag får helt enkelt chansa. Jag har låånga lår vilket brukar ha stor betydelse när man väljer modell. Hästen är inte superrak i stallgången men ryggen blir rätt rak vid ridning. Som sagt så ska jag bara prova och passar den så är de ju kanon annars kan jag skicka tillbaka den.
Vilka har ni provridit och vilka föredrar ni? Kan ju tillägga att jag inte trivs i sadlar som är väldigt breda i midjan. Vill ha en del stöd men inga utanpåliggande. Förlåt för mitt tjat om dessa sadlar :o
Men är tacksam om nån kan svara på nån av mina frågor iaf

Senast ändrad:
Sv: Vilken Kentaur föredrar du?

Jag sitter underbart i kentaur Penelopa. Jag provade Penelopa och Medea. penelopan passade mig bättre just för att jag har så bedrövling långa överben. (roligt att det finns fler som jag) På Medean är stöden så stora upptill att de liksom tryckte mig bakåt i sadeln + att de hamnade fel för att mina överben är så långa. De satt för högt upp för mig. Penelopan var jättebra. På den hamnade stöden rätt och så var de inte lika stora på den vilket jag tyckte om. Gärna stöd, men inga jättestöd för min del. Tyvärr fick jag sälja sadeln eftersom hästen blev för bred men det är en annan historia. Hade det funnit tillräckligt vid penelopa hade jag nog haft en än. En sån kan jag varmt rekommendera till ryttare med långa överben. Jag gillar inte heller breda sadlar och Penelopan har en smal midja.

Det låter perfekt, återstår att se om den passar hästen med då :) Tack för svaret

15163284.jpg

Här är rygglinjen på min häst. Hon blir väldigt rak vid arbete.
Hoppas den passar er!

Min är inte heller speciellt rak uppställd men i arbete blir även han himla rak. Inte helt olik din i kroppen heller. Tack för att du tog dig tid att svara, jag som började ge upp :angel: Kräks snart på alla dessa sadlar

hittar bara bilder där jag sitter i sadeln så där ser man inte så mycket. Tror att sadelprovarbilderna försvann i en datakrasch tyvärr.

Har beställt en Kentaur Penelopa. De hade ingen hemma, så det blev till att vänta 6 veckor. Den ska tydligen passa ryttare med långa överskänklar. Medenas stöd var mest "däruppe" så jag fick inget stöd av dessa. Electran gillade jag inte av olika anledningar, Athen var helt ok, men Penelopan har stropparna utformade på ett sätt som passar min häst bättre så en sådan fick det slutligen bli. Min häst är ganska rak i ryggen men inte spikrak.

aha =) Jag blev lite sådär velig eftersom man inte får skicka tillbaka när det är beställningsvara, suck. Illa om den då inte skulle passa. Men jag ska fundilera lite till, finns ju inga begagnade ute heller.
Stilett: Okej, varför? :)

nu va det ett par års sen jag testade kentaur så jag minns inte detaljer, bara att jag tyckte om att sitta i sadeln. (tyvärr passade den inte hästen) penelopan hade för långa kåpor för mig.

okej tack, jag har ju som sagt vääldigt långa lår så den borde ju passa mig då. Men trist om man beställer hem och den inte passar hästen och det inte är öppet köp :(

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 243
Senast: Linda_A
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
19 120
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut... 2
Svar
35
· Visningar
4 455
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka