Vilken krubba?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vill ha någon form av löstagbar krubba, som kan tas in och diskas. Förr hade jag gröna helgjutna transportkrubbor, står emot ALLT. Byggde ett fäste i boxen bara.

Men då L tycker det är roligt ta lös den och spela lite fotboll med nattetid, så gick jag ifrån det när jag 'inredde om' boxarna för drygt ett år sen. Använde istället easytrugs som krubbor, fästa med två hakar mellan handtag och boxvägg. Helt perfekt, med ett undantag - de blir sköra i sträng kyla och fungerar kasst på vintern. De spricker helt enkelt.

Nyss konstaterade jag att en till gett sig, och nu är frågan vad jag ska ha istället? Alt att bygga en låsbart fästesanordning för transportkrubban finns givetvis, men skulle helst ha något annat, en lite flatare krubba med större öppning, de blir så djupa.

Shettisen har en balja i bildäck och det funkar jättebra, men det triggar Lillen för mkt, han är övertygad om att det finns godis bakom/under den. Så det måste vara något som sitter på väggen, ska kunna tas in och diskas och gärna stör öppning och lite flatare.

Några tips?

Sv: Vilken krubba?

Är en 20 l hink för stor?

Jag hade en pillerimästare förut som, trots ihärdiga försök, aldrig lyckades få loss sin vattenhink. Den blev lite knycklig efter något år dock :D

Det är en "vanlig" hink med flat baksida och väggfästet är dels en skåra som man hänger hinkens kant mot och dels en pigg man sätter handtaget i. Lätt att sätta dit, omöjlig för pillhäst att få loss ;)

Jag har bildäckskrubbor. De sitter inte fast men jag sätter in en ny på morgonen med. Lätta att hålla rena och tål det mesta. MEN vi har förstört ett par så det går. Fråga mig bara inte hur... de står i den o drar med huvudet har jag sett men jag fattar inte att de kan gå sönder ändå...
inte vanligt...

I "gamla" delen på mitt förra stall så hade vi sådana här:
corner_0020_manger.jpg

Man sätter stålkarmen på väggen och så sätter man plastdelen i. Av alla år och alla hästar som passerade stallet var det max 2 st som lyckades få ur krubborna och då genom att sparka på dem med knät. Det har säkerligen gått igenom 200 st hästar där som inte fattat ett dyft. :)

De kom i galvaniserat plåt också.
ES2.jpg

Jag har i flera stall sett sådana här där man bara sänker ner hinkarna. De verkar skitbra tycker jag, men jag har ibland funderat på skaderisken när det inte finns någon hink i.
EV0010.jpg

Sen finns ju de där hinkringarna som man fäster på väggen och ställer ner hinken i.

Får han mycket kraftfoder så det tar lång tid att äta upp?
Vi tröttnade på svårrengjorda krubbor, ställningar och dylikt och kör på hink istället. Vi väntar helt enkelt tills de har ätit upp och tar ut hinken igen och diskar den då.

Vi ställer alltså bara in hinken som den är.

Svarar flera.

Lägga maten på höet är inte ett alternativ. Han får medicin i sin mat, och det är viktigt att han äter upp all mat och att han sas gör det 'direkt'.

Det är därför jag helst vill ha en 'grund'/ganska flat krubba för då är det lätt att få i sig hela givan mat.

Han får inte mycket kraftfoder, tvärtom. Utan han får en liten slatt, just nu uppblött lucern, med medicinen i. Han tycker inte det är det godaste som finns lucernet, och kan 'slarva' väldigt med renslickningen och äta silage istället. Men med en grund krubba blir det lätt för honom att snabbt peta i sig allt utan 'rester i hörnen'. Märkt stor skillnad där på nu när han fått i easytrug och förr i transportkrubban, då lämnade han ofta i hörnen, nu finns inga hörn och det är renätet.

En 20 litershink är inte för stor, men för djup, om man tänkte sig man kapade 20 l-hinken en tredjedel upp och behöll bara bottentredjedelen skulle det bli jättebra dock. Även en 10 litershink blir ju för djup. Det som var/är så bra med easytrugen, inga hörn och jmf med det mesta låg kant, dvs grund och flat.

Den ramona visade bild på, sådan såg jag på Hööks sida, dock blev jag inte klok på om den var löstagbar? Kan man ta bort 'sidostagen' på den?

Att hänga in en hink och stå och vänta funkar inte, det gjorde jag ett tag när förra easytrugen gått sönder. Men han är inte dum, och så står vi där och stirrar på varandra och väntar. Jag på att han ska äta upp, han på att jag ska ge honom silaget ;) Man måste gå ur stallet för han ska inse att 'nehe, jag måste visst äta upp det här'. Ett tag låtsades han äta upp maten och ställde sig sen i 'färdig'-position och väntade på silage. Utan att ha rört maten :devil:

Jag får byta maten i perioder för den ska vara intressant nog, men som sagt i vilket läge som helst så silage är godare. Och då det ganska ofta är min mamma som fodrar för jag jobbar, så vill jag inte kräva hon ska gå ut, ge mat, gå in, vänta 15 - 20 min och sen gå ut och ge silage.

Så problemet är egentligen att han inte tycker maten är så god, annars skulle man med den lilla mängd mat det är kunna stå och hålla i en hink, och glufs glufs skulle de där 2 dl vara borta och man kunde ta bort hinken och den skulle vara renslickad och 'färdig'. Men då jag inte kan hitta godare mat, så får jag försöka hitta krubba som gör att han så enkelt som möjligt får i sig hela portionen utan att behöva 'städa i hörnen' osv.

Jag har en helgjuten grönkrubba som sambon har borrat ett hål i. Gör rent den varge dag på plats, ställer bara en hink under som vattnet får rinna ner i. Enkelt ochfunkar bra.

Han kan inte ha en rund gummikrubba som du sätter upp på väggen på något vis då? De är väldigt låga och lätta att göra rent, hästarna kan inte heller göra sig illa på dem.

Jo det borde funka, men hur ska man få fast den är ju problemet, de är ju för stora att gå i t ex hinkhållare? Men de kanske finns i mindre varianter med?

Måste den sättas upp? Om han får lite mat och äter fort kan du väl ställa krubba på golvet och ta ut den så fort han ätit klart. Använd en sån där fotbadbalja. Inte särskilt djup, finns säkert i varje större mataffär, billig, men förmodligen inte extremt hållbar.

En sån här kostar 25 kr.
Runda-plastbaljor.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, vill inte begära att mamma ska stå och vänta på att han ätit upp, och det är viktigt att han inte vickar ut maten eller liknande. Så vore bra med en som 'sitter fast', dvs som är kvar i sin hållare/fäste, men det kanske går att sätta en sån där bunke i någon form av fäste/hinkhållar-ring kanske? ANnars så är form och storlek/djup sådär perfekt på de du visade =)

Den ramona visade bild på, sådan såg jag på Hööks sida, dock blev jag inte klok på om den var löstagbar? Kan man ta bort 'sidostagen' på den?

Vi hade sådana krubbor (från Hööks) i förra stallet, både front- och hörnvarianten. "Sidostagen" sitter med skruv så de är lätta att plocka bort. Själva krubban är av plast och sitter skruvad i ramen. Ta bort skruvarna = löstagbar krubba. I nuvarande stallet har skruvarna tagits bort för längesen och krubban är permanent löstagbar. :p Ingen häst har lyckats få loss den på egen hand dock.

Bildäckskrubban verkar ju perfekt ialla avseenden utom att den inte går att sätta fast... Uppfinna något för det kanske?
Så här i kylan går ju många plastsaker sönder så det hade jag inte investerat något i.... De tjocka 20l hinkarna funkar ju men de passade ju inte... Så behöver det inte försvaras att de håller :)

Vad har du för inredning i stallet? Hur enkelt är det att sätta upp anordningar?

Plankväggar, inget galler. Så hyfsat lätt att sätta upp saker på väggen, men finns inget galler att fästa i.

Eftersom du är nöjd med Easytrug förutom kvalité på material vill jag rekommendera Tubtrug istället. Googla så hittar du mått och storlekar.
Vi har 14L-modellen till ponnyn som gör det mesta för att misshandla hinken när maten är slut t.ex. gnaga på hinken, slänga med hinken, trampa på den... Okej att det var lite sne när hon stått på den men den rätade ut sig snabbt igen.
Enda anledningen till att vi bytte ut den första var att hon lyckats gnaga hål i botten på den i jakten på mat:D

Eftersom han får blöt mat, inte är Sveriges bästa på att 'städa' och jag har kallstall.

Dvs jag vill kunna ta in den och göra ren den =)

Har du provat dom här?
Dom är som trugs'en fast tåligare. Min uppfödare har sådana, och dom ligger ute året runt. Vet inte hur det är med fästningsmöjligheterna, men den har ju handtag!

Själv har jag tubtrugsen, och har bara haft en som spruckit, när den låg ute en natt i -25.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka