Vilken krubba?

Sv: Vilken krubba?

TYvärr kan ju stalltempen bli -25 med..

Men lät ju lovande med tubtrug tills emelieR sa det om att de frös sönder för henne.

Den på din bild såg bra ut med, men är ju frågan om att fästa, och det beror väl i sin tur på hur 'styvt' gummit är, det måste ju ge efter lite mot väggen så det blir plant där. Men, jag tror jag sett sådan variant på Citygross, alltså samma modell som på din bild, kan ju klämma lite på den och se.

Jag gissar att den du hittar på CG är en budgetvariant... ;)
Dom jag länkade till är mjuka och fina. Tjockare, men mjukare än trugs'en.

Angående tub- och easytrugs, så är väl tubtrugs något mer hållbara? Eller har jag bara fått för mig det?

Jag vet inte, det är ungefär samma pris på den på CG iaf?

Jag har lite för långt till Horze för att 'åka och titta' tyvärr.. =/

Jo, tubtrugsen ska vara (och verkar bara man klämmer på dem) tåligare än easytrugsen. Men emelieR hade ju tubtrugs som frös sönder, och du hade ju haft tubtrugs som frös sönder av -25. Så frågan är ju om de överlever vintern? Det gör det ju säkerligen bättre än easytrugs, men..

Ah, på så sätt!
Men jag ska inte dra alla CG-varor över en kam, det kan ju vara dom!

Jag har den från Horze som tävlingsmatskål. Den STINKER gummi :D Men hästen skiter totalt i det, finns ju mat. Den är väldigt rejäl med tjockt gummi men kanten är lite flexibel, tänk typ att man kan vika in handtagen lite.

Hade vart kul att ringa upp återförsäljarna och frågat om materialets glasövergångstemperatur (? kanske fel svensk översättning), när plast/gummi blir skört ligger man under denna temp - skiten spricker.

Knapplån

Jag vet inte om jag kanske inte hängde med riktgt i tråden (jag har inte riktigt alla hästar hemma just idag) men den där bildäckskrubban som ni pratar om... Skulle den passa i en sån här?

Jag vet inte exakt vad det heter, men det är någon typ av papprör. Vi använder dem (med frilogit i botten) för att vattnet inte ska frysa så fort i vårat stall. (Det fryser i vilket fall, men det tar några minuter längre) och jag har en murarhink i. (passar perfekt)

Min häst har lyft ur vattenhinken någon gång, han kliar sig emot den här anordningen och nattetid str han och doppar sitt hö och "kokar kaffe" så det skummar (och slutligen blir en istapp under) och än så länge håller den.

Smarta rör, du vet inte var ni fått tag i dem?

En däck-krubba passar inte i just det röret, men det kanske finns olika storlekar på rör?

Jag tycker att de flesta fästanordningar för löstagbara krubbor ser livsfarliga ut :crazy: Jag har en väggfast krubba med bottenplugg till grishästen som jag enkelt skruvar ur. Ställer en hink under och kan sedan spola den med slangen och en tvättsvamp. Hur enkelt som helst :idea:Gör man det ett par gånger i veckan så blir den i princip aldrig smutsig. Jag är jättenöjd med min och jag har svårt att se hur de skulle kunna ha sönder den. Samma modell ska köpas in till alla hästarna vid lämpligt tillfälle, den här har jag haft i minst 1½ år i princip utan minsta slitage.

Mvh JV

Ang. easytrugs och liknande modeller så har jag köpt sådana på Netto. De har hållt ca 1½-2 vintersäsonger med neråt -20 och enstaka dagar kallare. Förra vintern var dock fler än enstaka dagar neråt -25 och kanske till och med någon natt som var ännu kallare än så. Min sista sprack igår men har köpt en ny och blir kanske ett par till. Vi ger vatten i hagen i dem när det är kallt just eftersom de är så flexibla att de är lätta att tömma när det fryser. Jo, mina har spruckit/gått sönder efter ett tag men å andra sidan slits de rätt mkt hela vintrarna ute i hagarna och regelbunden bottenfrysning när man glömmer att tömma på kvällen :crazy: Summa summarum är jag nöjd med mina och jag har betalat ynka 49;-/st för 40-liters.

Mvh JV

Ja de är ju inte så dyra... Men här blir de prejade ;) Det är den gummikrubban som visades som jag menar :)

De är iaf de bästa jag har haft som inte sitter fast

Visst är det jätteenkelt att spola. Om man INTE har kallstall. Där är liksom anledningen att jag vill ha de löstagbara, så att jag kan ta in dem och diska dem. Det är liksom enklare än att stå i minus 10 grader och slabba med vatten, och sen stå med en hårfön och torka isen som blivit ;)

Smarta rör, du vet inte var ni fått tag i dem?

En däck-krubba passar inte i just det röret, men det kanske finns olika storlekar på rör?

Jag har faktiskt inge aning om var de kommer ifrån. Det satt redan i stallet när jag kom dit.

Edit: Nu har jag googlat lite. Och det verkar som om de heter Gjutrör. Man använder dem när man ska gjuta betongstolpar ovanför marknivå!

Senast ändrad:

Fast jag har också kallstall och upplever det inte som ett problem. Jag skurar med varmvatten och en tvättsvamp eventuellt lite diskmedel men det brukar sällan behövas. Sköljer med slangen och sedan torkar jag torrt med en handduk så hinner det inte frysa. Hos mig är det inga problem ens under vintern men jag förstår din poäng :)

Kallstall kan ju iofs betyda olika saker, det betyder ju eg bara att stallet är isolerat. Här håller det samma temp som ute, så är det minus tio ute är det minus tio i stallet, och är det minus 25 ute är det det i stallet.

När det är såpass kallt, så t ex när jag fyllt på vatten i vanliga vattenhinkarna, eller knackat is med en hammare i hinkarna, så såfort jag ställer/lägger ifrån mig hinken/hammaren fryser vattnet på den. Dvs det blir hemskt bökigt diska saker, om man inte gör det i iskallt vatten utan det är minsta värme i det så blir det ishinna jättefort.

Köpte en sån där 'gummikrubba' idag. Hööks hade en modell, vet inte om det är samms om Horze, men det kändes somd en borde ha ganska god chans att inte frysa sönder. De andra krubborna var för djupa tyckte jag.

jag använder mig av denna är mycket större än en vanlig och därför lättare för hästarna att äta ur... 30liter går i
riktigt-stor-transportkrubba-med-handtag.jpg

Fast jag ville ju ha just en icke-djup och helt utan hörn. Svårigheten här är ju inte att äta så att säga, utan att han inte är helt road av att äta upp 'ordentligt'. Så ju mindre det finns för maten att fastna i, dessto bättre (då blir mindre kvar och mer uppätet).

Än fungerar gummikrubban eller vad man ska kalla den perfekt förresten, dock inte varit minus 25 sen jag köpte den.

DOck, var har du köpt den där? Sen ser ganska trevlig ut att ha vatten i om inte annat?

Ena stallet hos oss är uteboxar så mer kallstall än så blir det nog inte ;) På sin höjd blir det kanske någon grad eller två varmare i stallet när hästarna står inne men det är nog knappt.

Men jag ska inte argumentera om ditt eller datt, du gör ju precis som du vill. Jag ville bara betona att mina erfarenheter av att diska krubbor med bottenplugg är bra även om vi har kallstall.

Mvh JV

Fast jag ser du bor i Kalmar, vad får ni för temperaturer där? Inte menat som kritik, utan en fundering bara om det är där skillnaden är. För här blir det isskorpa. Jag har samma temp ute som inne som sagt, det är glespanel så hästarna värmer ingenting, och det blir om det blåser ett visst drag.

Gummikrubban funkar dock fortfarande perfekt =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka