Vilken maxlast behöver jag ?

stumpan

Trådstartare
Vad behöver jag för maxlast , ska kunna lasta 2 st varmblod, eller kör man med överlast , jag ska köpa en boggivagn beg

Sv: Vilken maxlast behöver jag ?

Beror ju på hur stora de är, vad väger de? Skulle räkna på minst 600 kg styck.
Och sen ev utrustning naturligtvis. Räkna aldrig på gränsen utan ta till i överkant

Mitt boj har lastvikt på ca 1600 kg :)
Har BE och min nuvarande bil får dra 2300 kg så 1400 kg får jag lasta med den bilen :)

en boj bravo SEH 225 :)

Men de flesta går ju att väga om, man får fråga tillverkaren innan köp om just det släpet man tänkt köpa. Men är det en 225 så sitter det axlar som tål över 2500 kg. Så dom borde gå att väga upp i fall de är registrerade på mindre.

Hästarnas vikt (minst 600 kg/st för större ridhästar) + eventuell utrustning + marginal för "sommarvikt" och felvägning.

Överlast finns inte på världskartan, är släpet registrerat för en viss lastvikt är det av en anledning...

Missa inte att mattan ibland går som last! Kanske inte riktigt men ett sätt för en del att få ner tjänstevikten.

Ptr

Många tillverkare väger in släpet (tjänstevikt) utan matta, bommar, reservhjul och övrig inredning. Det innebär att redan när dessa saker är inne väger släpet i värsta fall några hundra mer än på pappret.

Jag hade i alla fall velat ha 1200 kg lastvikt, vilket med två axlar bör bli runt 2200 kg totalvikt. Krävs alltså en bra dragbil och korrekt körkort.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka