Vilken nosgrimma föredrar du?

Ponny föredrar micklem, stabilt men inget tryck på kindtänderna bra även som bettlöst, eller utan. Han gillar inte om det hamnar för långt ner så remont går bort. Aachen har jag inget för och undviker engelsk pga munhälsa.

Islänningen har jag helst mexikansk(pullar) på men börjat testa remont( jag själv tycker den är svår att passa in). Han har även ett Shape( typ som High Jump) som sitter bra, lämnar bettet fritt men inte lika låg som remont. Engelsk har jag ev om han har pehlambettet(enda tillåtna i hop med stångbett på islandshäst-tävling), annars utan.

Micklemet passar inte islänningen, trycker upp bettet och shape har lite för smal nosrem för ponny som lätt får skav..
 
Hm min går bäst på remont, men inte hittat någon som egentligen passar bra antingen blir de förstora eller för små. Just nu går hon med engelsk eller ingen alls funkar helt okej de med :up:O_o
 
Jag har aldrig förstått hur en nosgrimma kan fungera som nödbroms eller för att förhindra att bettet åker genom munnen. Dessutom tycker jag att det är fult. Alltså använder jag ingen alls, har däremot alltid en rem under hakan för att förhindra att bettet åker genom munnen vid ett krisläge.
 
Jag föredrar så lite onödig utrustning som möjligt och därför går både nosgrimmorna och även betten bort.

Måste jag välja tycker jag att vanlig engelsk utan munstängarrem är den bästa. Den räcker gott och väl för att stabilisera bettet.
 
Jag har aldrig förstått hur en nosgrimma kan fungera som nödbroms eller för att förhindra att bettet åker genom munnen. Dessutom tycker jag att det är fult. Alltså använder jag ingen alls, har däremot alltid en rem under hakan för att förhindra att bettet åker genom munnen vid ett krisläge.
Tanken är att hästen inte ska kunna öppna munnen så mycket att bettringarna kan passera genom, det fungerar alltså inte om den är löst spänd, jag vill tro att min stolpnosgrimma däremot stoppar det från att hända även utan att behöva dras åt.
För mig fungerar det som nödbroms genom att min pålle spärrar upp munnen för att slippa lyssna på bettet ibland. Med Micklem kan han inte göra det och jag får därför bättre kontroll på bromsen. På grund av hans tävlingsinstinkt behöver jag den nödbromsen för att det ska vara säkert att rida ut med sällskap.
Jag red utan nosgrimma med curbstrap precis som du under en period, det funkade fint förutom de gångerna när pålle kände för att sticka, då blev det enbart läskigt.
 
Tanken är att hästen inte ska kunna öppna munnen så mycket att bettringarna kan passera genom, det fungerar alltså inte om den är löst spänd, jag vill tro att min stolpnosgrimma däremot stoppar det från att hända även utan att behöva dras åt.
För mig fungerar det som nödbroms genom att min pålle spärrar upp munnen för att slippa lyssna på bettet ibland. Med Micklem kan han inte göra det och jag får därför bättre kontroll på bromsen. På grund av hans tävlingsinstinkt behöver jag den nödbromsen för att det ska vara säkert att rida ut med sällskap.
Jag red utan nosgrimma med curbstrap precis som du under en period, det funkade fint förutom de gångerna när pålle kände för att sticka, då blev det enbart läskigt.

Stolpnosgrimman tycker jag i alla fall fungerar stabiliserande för tränset mer än en vanlig nosgrimma gör. Jag tror dock inte att den förhindrar att bettet åker igenom munnen, särskilt inte om bettet i fråga har små bettringar. Om min häst gapade och inte brydde sig om mina signaler när jag ska galoppera i skogen med kompisar så skulle jag utbilda den lite till, jag är alltså fortfarande inte övertygad om nosgrimmans funktion som nödstopp.
 
Finns ingen mening med att ha nosgrimma, fyller ingen funktion här.

Eftersom vi så gott som bara rider på bettlöst är nosgrimman bara där för att hålla tyglar och träns på plats. Onödigt med bett också. ;) (seriöst, min häst svarar bättre på tyglarna än någon annan häst jag ridit. Både jag och folk som rider honom blir genuint förvånad och jag blir skitstolt haha)
 
Mitt sto gäspar så hiskeligt mycket när hon börjar bli helt lösgjord, så jag rider alltid utan nosgrimma. Enda gången vi har nosgrimma är när vi tävlar dressyr och då är den löst spänd (men hindrar henne tyvärr tillräckligt för att göra henne irriterad).
 
Använder bara Aachen på vuxen häst, det fulaste jag vet är engelsk nosgrimma om det inte är på kandar. Gillar PS High Jump till utseendet men skulle aldrig få för mig att köpa ett, för dyrt för (icke)kvaliteten man får. Remont har jag på unghäst till en början.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp