Vilken nosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 806
H

hallon

Vilken nosgrimma är bekvämast för hästen att använda (om man behöver det vill säga, själv rider jag utan.). Jag tänker främst på att vissa nosgrimmor kan orsaka skav på insidan av kinden.
(bara satt och funderade lite och tycker att det var egentligen ganska viktigt, trots att jag aldrig har hört det förrän för ett par dagar sen :crazy: ...)

Sv: Vilken nosgrimma?

Rider heller aldrig med nosgrimma, utom när jag rider på hack då..

Pullargrimman kanske är snällast? Den ger väl inte skav??

Jag gillar remont bäst.
Den ligger inte mot tänderna och det är ganska uppenbart att hästen får andningsproblem om man försöker dra åt för kung och fosterland, som vissa gör med andra nosgrimmor.

Vet inte riktigt, rider också alltid utan :d
Det gör ju ändå inte så stor nytta...

remonten ligger bäst då den inte liggen mot några tänder, bra för unghästar då tänderna fortfarande växer och så.

ser ingen anledninga att använda nosgrimma på min häst...
Annars blir det en engelsk "för syns skull";)

jag använder ingen nosgrimma alls, förutom på tävling, då har jag engelsk.

Nej det är för att grimman sitter för hårt. Tänderna ska vara lite vassa för att tugga höt från sida till sida. Inte upp och ner som vi gör.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 163
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 605
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka