Vilken nosgrimma??

MaRomer

Trådstartare
Läste Sorbes artikel om Pessoabett och vill bara säga:bow::bow:

Men fick mig en funderare. Jag rider ofta med Jaktkandar/Kimbelwick ute i skogen och ibland på banan. Då har jag engelsk nosgrimma (Utan snok) Eller Pullarträns. Fastnade för detta i artikeln:

Stångbett ska användas med korrekt spänd kinnkedja alt läderrem om hästen är känslig och endast ihop med engelsk nosgrimma.

Hmm... Ska jag då ej kombinera mitt bett med pullarnosgrimman och i så fall varför ej?

Jag märker ingen skillnad när jag rider. Kan tänka mig att man ej ska använda annan nosgrimma för att man ej bör ha rem "framför" bettet. Har själv upplevt att "snoken" "lyfter upp" bettet. Och använder därför aldrig denna i kombination med bettet. Dock upplever jag ej detta när jag har pullarnosgrimman. Kan vara för att jag har den väldigt löst.

Någon som har någon annan tanke??

Bild med engelsk nosgrimma resp pullarnosgrimma:

19863730.jpg

20127111.jpg

Sv: Vilken nosgrimma??

Anledningen till att man inte använder kombinerade/låga nosgrimmor till stångbett är dels att det blir väldigt trångt i kinnkedjegropen (kan störa kedjans inverkan), men även för att hästen faktiskt måste få en chans att komma undan om ryttaren blir alltför brysk. Oavsett om det är medvetet eller omedvetet...

En korrekt spänd (=minst två fingrar mellan nosrygg och rem) engelsk eller ingen nosgrimma alls, alltså.

Anledningen till att man inte använder kombinerade/låga nosgrimmor till stångbett är dels att det blir väldigt trångt i kinnkedjegropen (kan störa kedjans inverkan), men även för att hästen faktiskt måste få en chans att komma undan om ryttaren blir alltför brysk. Oavsett om det är medvetet eller omedvetet...

En korrekt spänd (=minst två fingrar mellan nosrygg och rem) engelsk eller ingen nosgrimma alls, alltså.

Vilket betyder att jag ej bör rida på detta bett i kombination med pullarnosgrimman, även om den sitter mkt löst? D.v.s även om den knappt rör bettet?

Själv så sitter den engelska nosgrimman lösare än med 2 fingrar. Tycker det blir för hårt annars.
Jag har även stor vana av att rida med detta bett och märker so sagt ingen skillnad. emn ska tänka på detta!

Tack.

Kom på en annan orsak, eller snarare anledning, kanske... ;)

När hästen är utbildad nog att ridas på stångbett bör den även vara såpass utbildad att den inte behöver korrigeras med "specialnosgrimmor" längre.

Det är nog ingen rent praktisk orsak iofs, utan mer en tradition, sas.

När hästen är utbildad nog att ridas på stångbett bör den även vara såpass utbildad att den inte behöver korrigeras med "specialnosgrimmor" längre.

Haha ja visst kan jag rida honom utan nosgrimma och gör detta ofta=) Tycker dock det är snyggt med pullarnosgrimman till hoppningen=) Så att jag har den är rent estetiskt och har ej med något annat att göra=)

11985040.jpg

Pullargrimma är snyggt - i kombination med tränsbett. I komb med skarpare ser det ut som om ryttaren har svårt att hantera sin häst eller vill göra om den till julgran. Pinky har redan förklarat varför man inte ska ha annat än engelsk. Även om den sitter löst och är "fin" så blir det trångt i kinnkedjegropen - hästen kan nypas. Är det värt den risken för att vara fin?

Pullargrimma är snyggt - i kombination med tränsbett. I komb med skarpare ser det ut som om ryttaren har svårt att hantera sin häst eller vill göra om den till julgran. Pinky har redan förklarat varför man inte ska ha annat än engelsk. Även om den sitter löst och är "fin" så blir det trångt i kinnkedjegropen - hästen kan nypas. Är det värt den risken för att vara fin?

Givetvis inte! Varför skulle det se ut som om ryttaren har svårare att hantera hästen?? Julgran? Tycker det blir bra mycket mer remmar med kandar på=)

Ang att det blir trångt i kindkedjegropen, har jag som sagt aldrig lagt mäke till detta och vad jag vet rör inte kedjan och remmen varandra. Men ska kolla noggrannare när jag kommer hem!

Hittade en bild där man tydligt ser att nosgrimma och kedja ej rör varandra. Ska jag fortfarande ej rida med detta träns??

20127088.jpg

ej jag som rider på nederstående länk.
http://www.pixbox.se/pic_show_id21583735.html

Ser även att de ligger jämte varandra på denna bild: (ej jag som rider)
http://www.pixbox.se/pic_show_id21596845.html

Tur att jag för det mesta rider med tredelat på detta träns om man nu ej dör rida med denna nosgrimma=)

Det är samma sak där, det ska ridas med endast engelsk nosgrimma. På tävlingar har jag för mig att det inte är tillåtet med annan än engelsk elelr ingen alls tillsammans med islansstången (länge sen jag läste FIPO...).

Även om många islandsryttare använder remontnosgrimma hoppas jag att de inte gör det ihop med stång av samma anledningar som skrivits ovan om jaktkandar och andra bett med kedja.

/Linda

Det är samma sak där, det ska ridas med endast engelsk nosgrimma. På tävlingar har jag för mig att det inte är tillåtet med annan än engelsk elelr ingen alls tillsammans med islansstången (länge sen jag läste FIPO...).

Även om många islandsryttare använder remontnosgrimma hoppas jag att de inte gör det ihop med stång av samma anledningar som skrivits ovan om jaktkandar och andra bett med kedja.

/Linda

Tack tack!!!

Har precis läst en artikel om Kyra Kyrklund och på bilderna rider hon hästen Max samt en annan skimmel, båda på Kandar samt med achengrimma med snokrem. Nu tycker jag nog att om man rider svår dressyr på dom hästarna bör man väl kunna rida utan snokrem till Kandaret............

Hm... Proffsen brukar ju ha goda argument till varför de gör som de gör, men jag undrar om de inte biter sig själva i svansen ibland. God förebild? :crazy:

Jag har också jaktkandar till min häst ibland och då har jag en vanlig engelsk nosgrimma för bekvämlighetens skull.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 399
Senast: Lycan
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 575
Senast: IngelaH
·
I
Fälttävlan Är nybörjare på FT o kan inte utläsa av TRR vad det eg är f regler som gäller vid terrängmomentet o hoppningen på tävling. MÅSTE man ha...
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka