vilken olja?

Sv: vilken olja?

Ursäkta, hur läser du egentligen?

Tittilina skrev att majsolja skulle vara den bästa. Svaret hade Tittilina fått från två av varandra oberoende foderrådgivare.
Jag frågade då om det var Kraffts foderrådgivare som var den ena av uppgiftslämnarna.

Jag fick nämnligen rådet av Krafft att använda just majsolja med den påföljden att min häst blev mycket negativt påverkad. Han fick en kraftigt reaktion som gjorde att han blev öm i hela kroppen. Det var sista gången jag anlitat Krafft som foderrådgivare!!
jag säger som Blixtra, hur katten ska kraffts foderrådgivare veta att just din häst är överkänslig mot majsolja? :confused:
jag tycker att du inte tänker och hackar på fel företag..
 
Sv: vilken olja?

Många fettsyror är essentiella dvs livsviktiga o rätt sorts oljor är ett bra sätt att få i sig dessa.
Jag tycker att ditt inlägg är ensidigt o okunnigt!
Men visst jag äter hellre smör än härdade margariner:devil:
PL
 
Sv: vilken olja?

en av de största matmyterna genom tider:

Olja är nyttigt!!

Väldigt få oljor är nyttiga då det är mkt reaktionsbenägna. de bildar fria radikaler vid kontakt med syre och vid upphettning bildas transfetter och fria radikaler (och MASSOR av andra farliga biämnen). En stor anledning till många människors ohälsa i dag (Lätta, margariner , Becel och annat artificiellt skit).

Kallpressead Linfröolja i mörk flaska som förvaras kallt är det bästa då det även ger Omega 3.

Olivolja som är kallpressad är ok till människor men vet ej hur hästar tål oliver eller ej.
kan informera om att all vegetabilisk olja går att ge till hästar, det är animaliska fetter och mineralolja man inte ska ge som fodertillskott..
 
Sv: vilken olja?

Jag tycker att linfröolja är bra!
Den är rik på fleromättade fettsyror (Omega 3 & 6). Hjälper till att hålla hårremmen blank och har en positiv inverkan på leder, hjärta/kärl, hud och hormonbalans.
:D
 
Sv: vilken olja?

Föresten!
Jag ska på utfodringskurs!
Av foderrådgivaren från Flyinge! :D
Lyx! :banana:
 
Sv: vilken olja?

nej, det går ej bra att ge vilken olja som helst som jag försökte förklara. processade oljor är ej bra!!! För både människor och hästar. Hästar skall helst få i sig fettsyror naturligt från gräs annars kan man ge små mängder från oljor som tex linfröolja. Inget bevisat vilken olja som är bäst på just häst.Fett ger ej speciellt mkt insulinpåslag så därför använder man ej fett om man vill gå upp ivikt utan kolhydrater. också en stor myt att man går upp i vikt av fett.
 
Sv: vilken olja?

Processade/upphettade oljor är säkrare på så sätt att s k anti-nutritionella ämnen förstörts till stor del. Sådana ämnen motverkar näringsupptaget. Även en del mögelgifter inaktiveras av upphettning-dock inte alla. Visserligen påverkas också en del av de högt fleromättade fetterna vid upphettning men det blir ändå väldigt mkt kvar av de önskvärda formerna i t ex rapsolja.

Gräs innehåller inte mkt av de högt fleromättade fetter som finns i många oljeväxter och strävbladiga växter. Hästar som betar stora naturbeten eller "vilda" hästar äter ju inte bara gräs utan många olika växter varav en del innehåller rikligt med högt fleromättade fetter. Eftersom odlade vallar mest innehåller gräs är det utmärkt att ge hästen oljor av typ raps o linfrö.
Vissa transfetter - t ex de som tillverkas i ngn av kossans magar och ingår i mjölkfettet är väldigt nyttigt! Dock inte sådana transfetter som tex skapas i i margarinerna för att de ska gå att packa ner i asken. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken olja?

Linfröolja är säkert bra även till häst. Jag tar själv ett par teskedar om dagen för att tillgodose behovet av omega3 (är strikt veg.)

Men är det nåt jag har lärt mig om denna oljan är att den är mycket känslig och härsknar fort. De flaskorna man kan köpa i mataffärer t ex, är snudd på värdelösa. Dels pga att de ofta är processade i för höga temperaturer = man mister många värdefulla ämnen och dels för att dem förvaras i stora ljusa flaskor i rumstemperatur.
För att oljan ska bibehålla sina goda egenskaper ska den förvaras i mörka flaskor och kylskåp redan före öppning.

Med andra ord, det är ju en väldigt känslig olja så frågan är hur den man ger häst är i kvalite?

Och när det gäller människor och linfrön samt linfröolja ska man ju absolut inte ta mer än en msk linfrön eller några teskedar av oljan/dag eftersom dem innehåller nåt ämne som blir skadligt i större mängder.. Kanske är samma för häst???
 
Sv: vilken olja?

Tio msk linfrö räknas som maxdos för människa, inte en. Åtminstone om man tuggar linfröna kan man annars få i sig en symptomgivande mängd vätecyanid.

I upphettad linfrökaka för häst har cyaniden till stor del förstörts. HH
 
Sv: vilken olja?

Vi ger solrosolja, ingen annan som gör det? Inhandlad på coop.
 
Sv: vilken olja?

Själv ger jag kallpressad linfröolja, kallpressad vetegroddsolja och Kraffts sojaolja av livsmedelskvalitet till min tös. Har även test hampaolja, men det vart inte särskilt populärt :smirk: I lagom mängd tror jag att olja är väldigt bra, för både djur och människor :banana: Varierar sort och även mängd litegrann men ser noga till att inte överdosera..

Mvh Tessan
 
Sv: vilken olja?

*dubbelpost* Radera gärna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken olja?

Bästa oljan är linfröolja. Svindyr.. men ja, man får vad man betalar för..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 208
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 363
Senast: Emma-pemma
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 484
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 404
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp