Vilken pad till min bomlösa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 725
G

gilisen

Jag har precis fått hem min begagnade barefoot cheyenne. Fick med en grandeurpad, men tycker inte att den lyfter sadeln tillräckligt över manken.
Så vilken pad är bäst till honom då, som verkligen lyfter och lämnar plats för manken?
Jag själv väger 75-80 kg..
Så vad rekommenderar ni som kan?

Tack för svar :)

Sv: Vilken pad till min bomlösa?

Jag hade köpt Skitoinlägg 1". Det kan ju räcka med att köpa iläggen och forma till dem till din Grandeur om du gillar det fodralet. Annars finns Skito i alla former, många färger och olika mönster.
// Linda

Okej, lyfter det tillräckligt om jag formar dom efter min egna pad som jag redan har? För nu trycker det ju typ ner på manken. Jag har ändå den pommeln för hög manke.
Vart är det bäst å vända sig om man vill köpa skitoinlägg?

Jag hade köpt Skitoinlägg 1". Det kan ju räcka med att köpa iläggen och forma till dem till din Grandeur om du gillar det fodralet. Annars finns Skito i alla former, många färger och olika mönster.
// Linda

Finns det någon som vill svara å vet??
Jag är tacksam isf :)

Det är ju inte helt säkert att manken kommer att gå fri trots tjockare pad. Vissa bomlösa ligger inte bra på hästar med mycket manke. Ev får du fundera på en annan modell.
Lösa ilägg kan du köpa hos Stall Vrå.
// Linda

Det är ju inte helt säkert att manken kommer att gå fri trots tjockare pad. Vissa bomlösa ligger inte bra på hästar med mycket manke. Ev får du fundera på en annan modell.
Lösa ilägg kan du köpa hos Stall Vrå.
// Linda

Nej, det är klart. Men han har inte en överdrivet hög manke, den är mer mot normal.
Hon som hade sadeln innan mig hade den på en arab med "fullblodsmanke" som hon kallade det. Så därför tänkte jag att den bör ju kunna ligga på min med manke mer åt det normala hållet.

Jag får testa mig fram och se vad som händer :smirk:
Tack för din hjälp iaf! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31