Vilken personlighetstyp är ni?

ja jag känner många, inklusive mig själv.

Är det så att det personlighetstest som används i flest rekryteringar är det mest träffsäkra eller hur resonerar du?

Om argumentet för att MB är bra är att det används i rekrytering 3.5 millioner gånger per år skulle alltså ett ännu populärare test vara ännu bättre?

Är det användning i just rekrytering som bevisar att testet är träffsäkert eller skulle ett gratistest på nätet kunna vara ännu träffsäkrare baserat på att det används ännu fler gånger per år?

Försöker hänga med i resonemanget här..
 
Jag blev INTJ-T. Jag har gjort testet några gånger förut och tycks minnas att jag fått just detta resultat oftast, även fast jag ibland fått någon annan. Men det kanske har att göra med att jag är både instabil och bipolär... :angel::laugh:

Jag känner igen mig oerhört mycket i beskrivningen, men jag är inte dummare än att jag begriper att vi alla har personlighetsdrag och nycker utöver personlighetstypen. Vi är ju alla egna individer, även om man kan ha underliggande liknande personligheter. Jag är säker på min egna identitet så jag lägger inte så stor vikt vid testet, ser det mer som en kul grej! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men kanske inte på det sättet? Alla människor är självklart fantastiska i sig själva och speciella.

Men jag är ju ganska glad över att min arbetsplats inte består av den där bunten människor :D
https://www.16personalities.com/sv/personlighetstyper
De säljer ju "workshops" i personlig utveckling för den som vill, så testet är ju marknadsföring mot potentiella kunder. I god amerikansk tävlingsanda, förstås, med stora gester och uttryck. Kanske inte direkt överförbart till oss som är vana vid ett mer lågmält uttryckssätt. Initialt smickrande säkert, följt av växande misstänksamhet o jante.

Hade en amerikansk lärare en gg (här i landet) som högljutt proklamerade att min assignment var bäst och föreslog en applåd. Kulturkrock.
 
På tal om konstiga rekryteringstester, så var jag på intervju hos ett bemanningsföretag för ca 20 år sedan. Jag skulle genomgå ett test, varav ett som bestod av nio rutor på ett papper. I varje ruta var några streck utritade och min uppgift var att fortsätta teckningen (antagligen någon typ av associationstest). Rekryteraren var mycket bekymrad när resultatet skulle tolkas. Testerna visade nämligen att jag var gravt deprimerad och jag skulle helst inte jobba alls, utan hålla mig till mina hobbies ! Jag satt mest så här :confused:O_o:cautious:, för jag kände mig inte det minsta deprimerad, inte ens nedstämd. Jag hade förstått om jag hade ritat döskallar, kors och gravstenar, men att blommor, hus och stjärnor kan tolkas så, det hade jag ingen aning om...
 
På tal om konstiga rekryteringstester, så var jag på intervju hos ett bemanningsföretag för ca 20 år sedan. Jag skulle genomgå ett test, varav ett som bestod av nio rutor på ett papper. I varje ruta var några streck utritade och min uppgift var att fortsätta teckningen (antagligen någon typ av associationstest). Rekryteraren var mycket bekymrad när resultatet skulle tolkas. Testerna visade nämligen att jag var gravt deprimerad och jag skulle helst inte jobba alls, utan hålla mig till mina hobbies ! Jag satt mest så här :confused:O_o:cautious:, för jag kände mig inte det minsta deprimerad, inte ens nedstämd. Jag hade förstått om jag hade ritat döskallar, kors och gravstenar, men att blommor, hus och stjärnor kan tolkas så, det hade jag ingen aning om...

Det låter ju helt sjukt!
 
Nej man trodde inte alls att jorden var platt. Det är en extremt seglivade myt att man trodde det. Däremot trodde man (framför allt kyrkan) att jorden var centrum i universum fram till 1600- talet då det med hjälp av det nya instrumentet teleskopet kunde visas att både jorden och planeterna rör sig runt solen. Redan de gamla grekerna dvs strax efter Jesus födelse föreslog en modell där jorden rör sig runt solen
Du ser det blir inte rätt för att alla tror att det är rätt :D
Men likväl så var det något många trodde var rätt som visade sig vara fel. En sanning som alla visste.
 
Fuskar man får man ju skylla sig själv. Det handlar om personligt ansvar. Det är till för självkännedom och då lurar man bara sig själv. Men å andra sidan finns det folk till allt.
detta test är inte det enda som används i rekrytering så om någon ljuger kommer det fram ganska snabbt.

Att alls tänka att det är lätt att fuska på (vilket är extremt uppenbart att det är) säger ju hur lite man har förstått av detta hjälpverktyg.
Det är ingen bibel som man måste leva efter. Det är ett verktyg för att se sina starka respektive svaga sidor. Det hade inte skadat om folk fick lite bättre självkännedom.
Fast du skriver ju att alla använder det i sin anställningsprocedur. Det är det som är problemet. Att använda det till sig själv är en sak. Att gallra ut folk med hjälp av en ”damtidningtest” är något helt annat. Det är ju där man kan fuska och styra resultatet dit det behövs. Överlag är det väldigt populärt att testa folk med alla möjliga och omöjliga tester vid anställningsintervjuer. Detta har också fått en massiv kritik att företag har en övertro på dessa tester. Men sån är väl tidsandan just nu med en massa tester. Om tio år ser det säkert helt annorlunda ut.
 
Fast du skriver ju att alla använder det i sin anställningsprocedur. Det är det som är problemet. Att använda det till sig själv är en sak. Att gallra ut folk med hjälp av en ”damtidningtest” är något helt annat. Det är ju där man kan fuska och styra resultatet dit det behövs. Överlag är det väldigt populärt att testa folk med alla möjliga och omöjliga tester vid anställningsintervjuer. Detta har också fått en massiv kritik att företag har en övertro på dessa tester. Men sån är väl tidsandan just nu med en massa tester. Om tio år ser det säkert helt annorlunda ut.

Det som är mest trist är att det finns evidensbaserade metoder för rekrytering som ger bra resultat OCH undviker diskriminering. Då blir det ledsamt att höra att man använder magkänsla och pseudovetenskapliga metoder istället, som bidrar starkt till dålig kvalitet på rekryteringar, men mest ledsamt är att de bidrar till diskriminering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp