Vilken personlighetstyp är ni?

Defender ISFJ-A
78% introvert
66% observant

I övrigt så är jag enligt testet en planerande, bestämd person som går mycket på känsla och resultatet stämmer rätt hyfsat in på min personlighet, men de yrkesval (vård,skola, inom socialtjänt/kyrka) som kommer upp finns det inte på världskartan att jag skulle jobba inom..
 
Jag fick
1590728537500.png

Och jag måste nog säga att det stämmer ganska bra.
 
Jag är Arkitekten, INTJ-T. Känner väl att det stämmer hyfsat måste jag säga men vissa frågor är lite kluriga eftersom det skulle kunna vara flera olika svar beroende på situation och förutsättningar.
Screenshot_20200529-071738_Samsung Internet.jpg
 
Blev Protagonist, ENFJ- T. Stämmer bra till stor del i,och med att jag i alla sammanhang är den som håller ihop en grupp och för samtal och alltid tagit på mig ledar rollen. Och flera andra saker stämmer också in bra.

Lite intressant bara att ett annat test jag fick göra när jag gick i ett program hos arbetsförmedlingen och kommunen visade att jag inte ska jobba med några människor alls :D Finns inte många jobb utan kontakt med människor och kollegor och jag vill definitivt inte isolera mig helt för det har jag märkt under mina tre månader med Corona. Lagom dos människor är trevligt även om jag blir väldigt trött av att umgås med någon mer än 1-2 timmar och många dagar inte orkar träffa någon alls men många vill mer och det är ju sällan man jobbar1 timme per dag.
 
Det är världens mest använda test för beskrivning av personligheter så det är ganska träffsäkert.
Intj är väldigt ovanligt, min bästa vän är det, 0.8% av kvinnorna.

Jag som INTP är logikern.
Jag och min INTJvän matchar varandra fantastiskt.
Bara för att det ofta används gör det inte träffsäkert. Den här typen av test är väldigt kritiserade inom psykologkåren och det finns väldigt lite evidens som stödjer.
 
Bara för att det ofta används gör det inte träffsäkert. Den här typen av test är väldigt kritiserade inom psykologkåren och det finns väldigt lite evidens som stödjer.
Håller helt med, det kan vara lite roligt med testerna men man får ta det med en stor nypa salt. Lite oroväckande att arbetsförmedlingen ville använda det som grund i vad jag skulle jobba med. Gick inte så länge i programmet men några andra sätt att avgöra vad som passar mig fick jag inte tillgång till.
 
Jag tycker inte ditt förtydligande var tydligare :p

Och beroende på vad de menar så menar jag instämmer 100% eller instämmer 0%
Eftersom de använder det kategoriska "allas" så kan man ju inte hålla med lite grann bara, enl mig.

Jag tror absolut inte att alla åsikter kommer att respekteras.

Jag tycker inte heller att alla åsikter bör respekteras.

Men huruvida en åsikt är faktabaserad eller inte är inte det som är mest relevant i frågan.

Man kan komma fram till helt vidriga åsikter baserat på fakta.

Och så vidare. Testet funkar nog bättre om man inte tänker så mycket. Men det är inget jag kan stänga av.
Eller så överanalyserar du en fråga som egentligen är enkel.
 
Det är världens mest använda test för beskrivning av personligheter så det är ganska träffsäkert.
Intj är väldigt ovanligt, min bästa vän är det, 0.8% av kvinnorna.

Jag som INTP är logikern.
Jag och min INTJvän matchar varandra fantastiskt.

Bara för att det är välanvänt betyder det inte att det vilar på någon form av vetenskap eller teoretisk grund. Testet befinner sig långt ifrån den i forskarvärlden allmänaccepterade uppfattningen av vad personlighet är, är uppbyggt och strukturerat hos individer.

Dessutom är återkopplingen utformad så att det ska tala till ens ego och känna sig speciell "xxxx utgör bara 2 % av befolkningen"... hade "typerna" varit jämnt fördelade hade 6 % hört hemma i varje kategori. Och formuleringarna är tillräckligt allmänna för att i princip vem som helst ska kunna känna igen sig i det; "jomen visst gör jag så då och då...". Och sen matchas man med några extrem framgångsrika individer för att boosta självförtroendet. Oprah, Moder Theresa, mm. Samma träffsäkerhet som horoskop.

Visst, det är ett roligt test för att få lite bekräftelse och igenkänning i ens vanliga sätt att fungera men att påstå att det är världen mest använda test för beskrivning av personligheter är vilseledande då det må vara det hos lekmän och allmänheten, men vet man minsta om personlighet så använder med sig inte av 16pf.
 
Tar testet med en nypa salt, men jag fick INFJ-A "Advokat". Tydligen har mindre än 1 procent av befolkningen INFJ-A.
Introvert 89%, vilket jag antar stämmer ganska bra.
Känner annars igen mig i en del av vad som beskrivs.

Det är jag, Martin Luther King, Nelson Mandela, Moder Theresa och Nicole Kidman. :rofl:
 
Virtuoso
ISTP-T

Blir extremt tveksam till beskrivningen när "vi" tydligen ofta är ingenjörer eller mekaniker - det är verkligen så långt från min verklighet eller intresse. Överlag känner jag inte alls igen mig i texten.

För övrigt tycker jag att det är trist att hamna i facket för mekaniker bara för att man sätter logik och fakta högt upp på prioriteringslistan. Snark, liksom.

Nä, är inte särskilt övertygad om testets förträfflighet.
 
Bara för att det är välanvänt betyder det inte att det vilar på någon form av vetenskap eller teoretisk grund. Testet befinner sig långt ifrån den i forskarvärlden allmänaccepterade uppfattningen av vad personlighet är, är uppbyggt och strukturerat hos individer.

Dessutom är återkopplingen utformad så att det ska tala till ens ego och känna sig speciell "xxxx utgör bara 2 % av befolkningen"... hade "typerna" varit jämnt fördelade hade 6 % hört hemma i varje kategori. Och formuleringarna är tillräckligt allmänna för att i princip vem som helst ska kunna känna igen sig i det; "jomen visst gör jag så då och då...". Horoskop.

Visst, det är ett roligt test för att få lite bekräftelse och igenkänning i ens vanliga sätt att fungera men att påstå att det är världen mest använda test för beskrivning av personligheter är vilseledande då det må vara det hos lekmän och allmänheten, men vet man minsta om personlighet så använder med sig inte av 16pf.
Jag håller absolut inte med.
Givetvis är det inte jämnt fördelat för vissa personligheter är vanligare än andra.
Det skulle vara jättekonstigt om det var 6% i alla grupper.
Jag vet att det finns psykologer som inte anser att testet är evidensbaserat då det var två hobbypsykologer som uppfann det. Ändå är det världskänt och flitigt använt.
Jag tror snarare att folk inte svarar ärligt på frågorna och då inte får ett korrekt svar.
Jag vet ingen som har gjort testet där det inte stämt till punkt och pricka.
 
Har gjort testet många gånger och blir alltid en INFP. Beskrivningen är tämligen klockren även om det inte alltid är så extremt som det man beskriver. Speciellt på de negativa saker vill jag gärna slå ifrån mig, men egentligen stämmer de nog rätt bra också och är därmed lite obehagliga att möta.

Mediator Strengths
Mediator strengths

  • Idealistic – Mediators’ friends and loved ones will come to admire and depend on them for their optimism. Their unshaken belief that all people are inherently good, perhaps simply misunderstood, lends itself to an incredibly resilient attitude in the face of hardship.
  • Seek and Value Harmony – People with the Mediator personality type have no interest in having power over others, and don’t much care for domineering attitudes at all. They prefer a more democratic approach, and work hard to ensure that every voice and perspective is heard.
  • Open-Minded and Flexible – A live-and-let-live attitude comes naturally to Mediators, and they dislike being constrained by rules. Mediators give the benefit of the doubt too, and so long as their principles and ideas are not being challenged, they’ll support others’ right to do what they think is right.
  • Very Creative – Mediators combine their visionary nature with their open-mindedness to allow them to see things from unconventional perspectives. Being able to connect many far-flung dots into a single theme, it’s no wonder that many Mediators are celebrated poets and authors.
  • Passionate and Energetic – When something captures Mediators’ imagination and speaks to their beliefs, they go all in, dedicating their time, energy, thoughts and emotions to the project. Their shyness keeps them from the podium, but they are the first to lend a helping hand where it’s needed.
  • Dedicated and Hard-Working – While others focusing on the challenges of the moment may give up when the going gets tough, Mediators (especially Assertive ones) have the benefit of their far-reaching vision to help them through. Knowing that what they are doing is meaningful gives people with this personality type a sense of purpose and even courage when it comes to accomplishing something they believe in.
Mediator Weaknesses
Mediator weaknesses

  • Too Idealistic – Mediators often take their idealism too far, setting themselves up for disappointment as, again and again, evil things happen in the world. This is true on a personal level too, as Mediators may not just idealize their partners, but idolize them, forgetting that no one is perfect.
  • Too Altruistic – Mediators sometimes see themselves as selfish, but only because they want to give so much more than they are able to. This becomes a self-fulfilling prophecy, as they try to push themselves to commit to a chosen cause or person, forgetting to take care of the needs of others in their lives, and especially themselves.
  • Impractical – When something captures Mediators’ imagination, they can neglect practical matters like day-to-day maintenance and simple pleasures. Sometimes people with the Mediator personality type will take this asceticism so far as to neglect eating and drinking as they pursue their passion or cause.
  • Dislike Dealing With Data – Mediators are often so focused on the big picture that they forget the forest is made of individual trees. Mediators are in tune with emotions and morality, and when the facts and data contradict their ideals, it can be a real challenge for them.
  • Take Things Personally – Mediators often take challenges and criticisms personally, rather than as inspiration to reassess their positions. Avoiding conflict as much as possible, Mediators will put a great deal of time and energy into trying to align their principles and the criticisms into a middle ground that satisfies everybody.
  • Difficult to Get to Know – Mediators are private, reserved and self-conscious. This makes them notoriously difficult to really get to know, and their need for these qualities contributes to the guilt they often feel for not giving more of themselves to those they care about.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp