Jag stötte på på typ Manpower el dyl en gång för 100 år sedan. Men jag dög som sagt inte utan hade dålig personlighet. Det testet hävdade att det skilde på hur man var med släkt och på jobbet och om det inte var samma så failade manNä, sanslöst. Jag har bara stött på den typen av tester, personlighetstest och IQ test, i myndigheter också, och det har varit högre tjänster inom försäkringskassan, migrationsverket och abetsförmedlingen. Jag har inte stött på det någonannanstans. Skulle bra gärna vilja veta med de som pluggat HR (finns säkert flera här på buke?) hur sjutton de tänker, specellt eftersom det faktiskt går att ljuga igenom och då duger man tydligen till för ett jobb...
Men alltså hmm om jag stöter på det igen ska man alltså rollspela en av de socialare kollegorna, tack för info! och helst vara noga med att skapa en konsekvent persona.
Jag tycker det mest intressanta är att de bedömer hur en person ÄR på svar på hur personen TROR hon är och tar det för sanning.
Slår vad om att en av mina gamla korridorare scorar superempatisk och fantastisk ömsint och jättepopulär, när hon egentligen var en förfärlig psykisk vampyr.
(men jag är som sagt motsträvig, passade aldrig på astrologibeskrivningarna man var tvungen att ha i 2:klass heller.)
Men som du säger, det är obeskrivligt pinsamt. De har gått en universitetsutbildning och orkar inte ens kolla upp evidensen bakom ett test innan de använder det. På en myndighet no less.
Senast ändrad: