Vilken ras/hundtyp tror ni blir nästa trend?

Eftersom de vägrar göra MH på sina hundar, vilket krävs för att få regga brukshundar är sedan 2013 deras hundar nekade regestrering i SKK och klassas som bladraser. De föder upp 400 schäfervalpar per år i snitt, som aldrig går att regga.
Aha. Det är ju å andra sidan inte ensamma om att hitta på egna villkor. Jägareförbundet har också egna mentalbeskrivningar.

Nu försvarar jag inte på något sätt det hela ur ett avelsperspektiv, men utifrån ett skattemedelsperspektiv så är ju skälet varför de inte vill göra MH att de har en begränsad budget. Å andra sidan, hade de skött sig när de med dispens genomförde MH på egen hand så hade de inte haft någon konflikt med SKK.
Äsch...ett MH ligger på ca 600:- så den ursäkten tycker jag väger lätt när de har en avel där ca 70% av individer inte håller måttet och skänks bort.

Jag som funderar på ny hund tror att mode blir urhundar (de är ju så sunda) vinthund och exotiska monsterhundar fram avlade för att bita ihjäl björnar

Jag vet inte om det är @RedChili s gulliga bilder eller annan yttre påverkan som fått mig att börja läsa om podengo portogues (eller om det bara handlar om att hitta en ras liten nog för att kunna ha schäfer också)

Jag tror att pudelkorsningar (som vissa absolut ska få till egna raser...) kommer fortsätta bli mer och mer populära. Som någon annan sa så tror jag även att italiensk vinthund kommer skjuta på en hel del.

Jag är himla glad att folk inte har samma intresse för min egen ras (borzoi)...

Pudelkorsningar håller jag med om och lägger till dvärgschnauzer.

Intresset för jakt har väl ökat de senaste åren, något som jag tänker mig kan ha med ett ökat vurmande för "naturlighet" att göra.
Ett skräckscenario är att jaktraserna blir ett stående inslag i Södermalms fauna bland hipsters, ekobutiker, surdegar och mikrobryggerier.

Ja, det är en stor uppgång för t ex jägarexamen också.
Jag tror inte att jämtarna ligger i riskzonen för det, det är nog större risk för jaktcocker, jaktlabbe och den typen av mer föriga hundar.
Jämtarna var förr en ras som användes mest norröver, men idag har i stort sett alla jaktlag söderöver också spetsar. I sambons jaktlag t ex finns det 4st jämtar..
Spetsarna har även ökat i kombination med vildsvinen intåg, många söderöver använder bara sina spetsar till vildsvin.

Vad som oroar mig med jämten är hur rakt deras bakställ blivit. Det ökar risken för bland annat korsbandsskada. Det är stor skillnad på hur det såg ut för att antal år sedan.

Ja, det har det kanske blivit?
Trenden har väl gått åt större hundar också, men det tror jag att man till viss mån försöker motverka inom klubben.
Jag vet inte om korsbandsskadorna ökat?

Jämten är ju inte "min" ras, men många i vår umgängeskrets har jämtar, eller spetsar överlag.

@kossankaj, jag brukar vara i hundrastgården med min hund och 85 % av hundarna där är labbar som är feta, ur kondition och med äldre ägare som inte har ett hum om hur man uppfostrar sina hundar.

Jag bor mitt i stan så jag tror att du har rätt i att det syns mer inne i städerna.

En annan korsning som exploderat i popularitet (bland jägare) är gråhund/wachtel, sk gråwachtel eller "sydspets", ett namn som alla spets/wachtelkorsningar går under. De har t om försökt starta upp en egen klubb, Svenska Sydspetsklubben.

Jag tror som flera andra att husky ligger illa till. Nu när avel på exteriöra avarter kommit upp på tapeten kan det få som effekt att det blir trendigt med hundar som ser ursprungliga ut - naturligtvis utan att folk tar hänsyn till vad dessa hundar har för egenskaper och behöver för att må bra.

Olika designraser kommer säkert fortsätta vara på modet av samma anledning, det kommer garanterat snart ploppa upp folk som korsar trubbnosraser med något annat och hävda att det är en ny, sundare "ras". I bästa fall får folk trevliga sällskapshundar, i värsta fall står vi snart med något i stil med Olde English Bulldogge, där dyra valpar säljs med argumentet att de är sundare än vanliga bulldoggar men inga hälsotester görs på föräldradjuren och det finns stora hälsoproblem.

Är det bättre att mallen blir populär istället för HH? Varför? Är inte så insatt, är holländaren tuffare?

Holländare är fortfarande en rätt så liten ras med snäv avelsbas. Skulle den bli populär så det avlas på hundar som inte har i aveln att göra egentligen, t.ex. såna med mentala brister främst, så stjälper det rasen rätt rejält.

Ja, det har det kanske blivit?
Trenden har väl gått åt större hundar också, men det tror jag att man till viss mån försöker motverka inom klubben.
Jag vet inte om korsbandsskadorna ökat?

Jämten är ju inte "min" ras, men många i vår umgängeskrets har jämtar, eller spetsar överlag.
Jag tycker mig se att vi opererar fler i alla fall. Väldigt ovetenskapligt.
Att de blir större i kombination med rakt bakställ kan absolut bidra.

Jaktspaniel tex, eller jaktcocker kanske de kallar sig.
Sen finns det ju patterdaleterrier, men jag vet inte om de har tappat lite fart. Blir de godkända kan jag tänka mig en sån:)

Menar du jaktspaniel- och jaktretrieverklubben då? De som bröt sig ur ssrk för x antal år sen?

Men de har ju inte en egen jakthundsförbund väl? Jag fattar inte :p

Jag som funderar på ny hund tror att mode blir urhundar (de är ju så sunda) vinthund och exotiska monsterhundar fram avlade för att bita ihjäl björnar

Jag vet inte om det är @RedChili s gulliga bilder eller annan yttre påverkan som fått mig att börja läsa om podengo portogues (eller om det bara handlar om att hitta en ras liten nog för att kunna ha schäfer också)
Haha, jag hoppas att mina texter om monstervalpar och jaktidioter kommer fram lika tydligt som bilderna :D kul att du är intresserad av podengo, jag har sett dem ibland på lure coursing. Men.. Om du ska ha en schäfer (eller har en?) borde du inte satsa på en till lite större hund då? Själv tänker jag på hur lätt det blir trassligt att ha en liten hund med en stor hund, och om den stora dessutom är klumpig i sin lek finns ju en viss skaderisk också.

Jag har förresten märkt något senaste åren och det är att just husky blivit populära hos invandrare av någon anledning. Har träffat på ett flertal nu med just husky. Sålde min gamla bil för något år sedan och det blev till en invandrarkille som behövde större skuff för sina två husky. Vet inte varför dom blivit så populära, för det är ju en krävande ras.

Om det kommer någon ny hundfilm så lär väl den rasen bli populär.

Små ulltussar blir väl populära, även om chihuahua har minskat. Nu tror jag mer pomme, små spetsblandningar osv. Så kan man klippa tokiga frisyrer så de ser ut som mjukisdjur.

Jag tror också man kommer vilja ha större muskelhundar. Blanda in mastiff, rottis, t.o.m. GD kanske.

Fast jag tror också vi kommer få fler och fler gatuhundar. Hundar som ska räddas från världens alla hörn och är blandning av precis vad som helst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 785
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 433
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 441
Senast: ildiko
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 978
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈