Vilken ras passar mig?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig.

Jag är 21år och haft hund sen jag var 9år, tränat hundar sen dess och det är det jag arbetar med idag och min framtid
kommer vara inom. Bor på stor gård, har både hundgårdar och stora marker som hundarna kan röra sig fritt på.

Hunden kommer röra sig mycket utomhus om dagarna på gården, jag gillar att vandra och vi är ofta i fjällen under sensommaren.
Älskar att träna hund och håller på med allt ifrån lydnad, skydd, spår, sök , specialsök, Agility mm. Jag testar gärna på saker och tycker det mest är intressant inom hund.

Har i dagsläget 1st Malinois, 1st schäfer, 2st Border collies. Har haft flertal unga blivande tjänstehundar (Malinoiser och schäfrar) hos mig som jag varit fodervärd åt. Har en Malle valp (fodervärd åt) hos mig idag som jag hoppas håller måtten för tjänst. Tidigare hade jag flertal rottweilers och mina bröder har rottisar idag så jag är ganska van med rasen.

Om jag tänker något/några år framåt så är det två olika hundar jag kanske kommer vara ute efter för olika ändamål.
Jag spånar mest då inget är skrivet i sten utan mer intressant att veta så kanske jag hittar någon mer ras som jag inte tänkt på.

Hund nr 1 "krav + tänkt som" :
  • Specialsökhund
  • Räddningssök
  • Spår/sökintresse
  • Miljöstark, klara av jobbiga miljöer och ljud
  • Ej lätt för stress (pip/skäll)
  • Kunna lämpa sig som Assistanshund - Psykiska hälsahund
  • Vikt ca 14-35kg (plus minus några kilon)
  • 45-65cm (plus några cm är ok)
  • Inte allt för långhårig
  • Aktiv
  • Social mot människor (ska klara av främmande människor väldigt bra)
Hund nr 2 "krav + tänkt som" :
  • Specialsökhund
  • Spår/sökintresse
  • Skyddsträning
  • Miljöstark, klara av jobbiga miljöer och ljud
  • Behöver inte älska människor men ändå fungera med nya människor
  • 55-70cm
  • Vikt 27-40kg
  • Inte allt för långhårig
  • Aktiv

Mina favorit raser är ju helt klart Schäfern och mallen men har även funderat en hel del på en Holländsk herdehund.
Jag älskar verkligen Border collien men känns som det är svårare att hitta rätt individ som klarar av jobbiga miljöer och har rätt egenskaper mm. Har även börjat gilla jaktlabben, jakt golden också men har ingen stor erfarenhet av dom men träffat flera väldigt trevliga individer.
 
När det gäller tjänst inriktat räddning skulle jag kunna tänka mig att ta en titt även på riesen, jaktlabbe och jaktspaniel av något slag, ESS kanske? Det är såklart ett mycket smalare utbud av uppfödare hos de som avlar för funktion/arbete men kanske kan vara värt att stryka med blicken över det i alla fall.
 
En Malle till skulle jag skaffa med kriterierna för hund nr 2. Stämmer ju fint in på alla fina punkter, schäfer också såklart, det är ju en smaksak. :-)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 523
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 040
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 240
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp