Vilken ras?:)

Om jag skriver här ser alla vad jag skriver då? Haha... Jag får hoppas på det..

Tack så jätte mycket för era fina svar allihopa! Men det var ingen ras som jag riktigt fastnade för. Ni får gärna tipsa om lite större raser också. Det skulle vara så härligt med en stor ras, jag har alltid gillat dom större raserna. Men kanske en liten passar bättre? Jag vet inte.. Men drömmen är ju en stor ras. Jag vet att jag skrev att jag ville ha tips på lite mindre raser i inlägget men jag känner att jag gillar dom större bättre. Så tipsa på:D
Jag har kollat runt lite på SKK men skulle gärna höra vad ni tycker passar mig också. Den dagen då jag köper en hund så kommer jag först och främst bo i ett litet hus på landet med stor tomt och gärna vid en skog, så jag kommer inte att skaffa en hund innan det, och som det ser ut just nu så kommer jag att flytta till ett Asperger boende om ett år. Jag har precis sökt, boendet säger att jag antagligen kommer in så nu är det bara att hoppas på att kommunen godkänner. Hoppas hoppas hoppas!:D Haha vad jag babblar på.. Ni får ursäkta, men jag är så himla glad över detta. Men iallafall, kom med tips på raser!:)

Många kramar ifrån Jennifer och katten Märta.:)
 
Hur stor tänker du då?
Jag funderar på t.ex. Leonberger? Men de är kanske för stora, och pälsiga med..

Hur stor den är spelar ingen roll. Leonberger är absolut inte för stor. Men deras päls behöver väl inte klippas osv? Att kamma och borsta har jag inget emot, det är bara kul.:) Jag ska läsa mer om den rasen:)
 
Lite ideer:

Labrador (ej jaktlabbe), dock inte den friskaste rasen
Pudel (kortklippt)
Korthårig collie
 
@MargaretaJennifer, likt @Wingates så tänker jag att leonberger kan passa. Vad du också kan göra är att kolla efter vuxna omplaceringar! Det är långt ifrån ovanligt att vuxna hundar omplaceras utan att det egentligen är något fel på dem. Fördelen är att du då vet hur just den hunden är och inte behöver vara fastlåst vid att kolla på en viss ras. Det kan tex råka bli en brukshund med för lite "motor" som trivs bäst som sällskapshund, det kan vara en jakthund som visat sig vara oduglig i jakt och därför säljs osv.
 
Jag slänger bara in en liten "att tänka på"-grej.
Leonberger är väldigt stora hundar, och stora hundar kräver fler praktiska lösningar än en mindre. Till exempel om du själv inte har körkort så är det mycket svårare att kunna ta med en svinstor hund i någon annans bil, på tåget eller på bussen än en mindre. Har du körkort krävs en större bil och en större bur än för en mindre hund. Stora hundar äter mer och är ofta mycket dyrare i försäkring än en mindre hund, något att tänka in i beräkningen när man planerar (Även om jag hoppas och tror att ekonomiska frågor är besvarade innan man skaffar hund). Det kan vara svårare att få hundvakt för att hunden är stor och stark, det kan vara svårare att ta med den hem till vänner och bekanta som inte är hundvana eller har utrymmet.

Allt detta är saker som givetvis går att lösa praktiskt, och det behöver inte innebära att det är några som helst bekymmer att ha en stor hund. Men, det är värt att ta med i planeringen!
 
Jag slänger bara in en liten "att tänka på"-grej.
Leonberger är väldigt stora hundar, och stora hundar kräver fler praktiska lösningar än en mindre. Till exempel om du själv inte har körkort så är det mycket svårare att kunna ta med en svinstor hund i någon annans bil, på tåget eller på bussen än en mindre. Har du körkort krävs en större bil och en större bur än för en mindre hund. Stora hundar äter mer och är ofta mycket dyrare i försäkring än en mindre hund, något att tänka in i beräkningen när man planerar (Även om jag hoppas och tror att ekonomiska frågor är besvarade innan man skaffar hund). Det kan vara svårare att få hundvakt för att hunden är stor och stark, det kan vara svårare att ta med den hem till vänner och bekanta som inte är hundvana eller har utrymmet.

Allt detta är saker som givetvis går att lösa praktiskt, och det behöver inte innebära att det är några som helst bekymmer att ha en stor hund. Men, det är värt att ta med i planeringen!

Jag har självklart tänkt på allt detta. Körkort är ett måste i mitt liv. (Jag håller på och ta det just nu) Men det är ju inte säkert att jag lyckas men då är det bara att försöka igen. Och eftersom att jag vill bo ute på landet så är det bäst att ha bil.:)
Och jag skulle aldrig skaffa en hund som jag inte har råd med.
Om jag inte kan ta med hunden till vissa vänner så är det bara så det är, hunden kommer att vara min bästa vän. Och om dom är rädd för hundar så får jag acceptera det.
Hundvakt kommer antingen bli hunddagis, mina föräldrar eller mormor.
Det är fortfarande långt kvar tills jag ska skaffa en hund, men jag gillar ju som sagt att vara ute i god tid och planera. Och eftersom att jag kommer bo själv ute på landet så känns det tryggare med en större hund.:)
 
@MargaretaJennifer, likt @Wingates så tänker jag att leonberger kan passa. Vad du också kan göra är att kolla efter vuxna omplaceringar! Det är långt ifrån ovanligt att vuxna hundar omplaceras utan att det egentligen är något fel på dem. Fördelen är att du då vet hur just den hunden är och inte behöver vara fastlåst vid att kolla på en viss ras. Det kan tex råka bli en brukshund med för lite "motor" som trivs bäst som sällskapshund, det kan vara en jakthund som visat sig vara oduglig i jakt och därför säljs osv.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta en omplaceringshund!:)
 
Lite ideer:

Labrador (ej jaktlabbe), dock inte den friskaste rasen
Pudel (kortklippt)
Korthårig collie

Labradorer kräver väl lite mer än vad jag kan ge vovven, fast utställnings Labradoren kanske inte kräver lika mycket?
Pudel har jag kollat mycket på.:)
Och Collie vet jag kräver mer än vad jag kan ge så en sån blir det inte.

Tack för tipsen!:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 190
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 629
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 826
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp