Vilken Ras?

Sv: Vilken Ras?

Som jag har sagt tidigare;

Papillon eller Phaléne

Två härliga raser som man kan ha till mycket. Små i storleken, men stora i sinnet. De tar mycket plats och ofta hörs dom. Fast det är en träningssak i sig, min phaléne som jag hade var knäpptyst i alla lägen. Lättlärda och uppskattar träning, likväl som de kan ta det lugnt utan att riva huset. Friska och lättskötta när det gäller pälsvården. Bara att kamma igenom någon gång i veckan.

Jag har upplevt dessa två som familjekära, alltså, att de föredrar familjen före andra. Utan att vara reserverade och skygga. Alla jag känt och träffat har alltid varit överlyckliga med familjen, men mer på normal nivå med andra.

Dessa raser används med fördel inom både agility och lydnad, sveriges första lydnadschampion var bland annat en papillon. Viktigt är att kolla linjer tror jag, köpa hund från en som kanske satsar mer på mentaliteten än bara utseendet. Är du intresserad av phaléne och bor i närheten av Stockholm (eller åt det hållet) så vet jag ett par stycken mycket vettiga uppfödare.

Hör gärna av dig om du har fler frågor :)
 
Sv: Vilken Ras?

Coolt! Vad heter han/hon? Då kanske jag kan fråga henne om hon kommit på ngn lösning? Men det kanske inte var så lika?

Okej, jo jag kollar runt lite^^ Tack:)
 
Sv: Vilken Ras?

Förresten om ngn vet ngt om shibor får ni hemskt gärna dela med er:D:D

Jag är shibaägare (eller snarare shibaägd...) och vet inte riktigt om jag håller med Flo-Jo om att det är den optimala rasen för dig. Det är en pigg och rolig hund som inte kräver lika mycket som en brukshund, men som orkar hänga med på det mesta. Har du dock långtgående planer för tävling i lydnad bör du vara medveten om att du har ordentligt mycket mer jobb framför dig än med en mer förig ras (säg papillon, cavalier, sheltie), för shiban är precis som Flo-Jo säger lite av en katt i huvudet. Den gör det den tjänar på, vilket inte nödvändigtvis är det du vill. Dessutom har de en hel del jaktinstinkt vilket kan komplicera att ha dem lösa i marker med vilt.

Däremot är de inte omöjliga att träna och de är jätteroliga hundar. Jag tränar personspår och freestyle främst med min, men är inte tävlingsklar ännu (hon har inte ens fyllt ett år än). Spåret passar shiban bra (i de flesta fall) eftersom de i grunden är jakthundar och gillar att arbeta med näsan och det är dessutom något de kan "köra sitt eget race" i vilket också är något de ofta gillar. :)

Jag har skrivit mer om shiban i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=967302

Och det finns massor info att inhämta på shibainfo.com :)

main.php
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 285
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp