Vilken råttjagande hund fungerar bäst hos oss?(Självfallet en ny rastråd :)

Kolla runt på Dvärgpinschrar, de flesta tar sitt jobb som rått/musfångare på största allvar. Jag har haft dvärgpinscher i snart 18 år. Tävlar dem i olika hundsporter men det finns olika linjer och olika nivå av följsamhet. Har haft en som varit väldigt will to please som jag tävlade lydnad på lätt nivå och agility med på hög nivå. Nuvarande hund har enormt jaktintresse men är alldeles för impulsiv för att få jaga fritt, annars hade min partner tagit med henne på jakt direkt för hon plockar upp allt vilt långt innan hans jakthund. Hon är dessutom väldigt bra på det mesta nosarbetet, så vi kör spår och nose work. Hon har tagit en liten råtta när hon var kopplad inne stan och har pekat ut för mig var mössen tar sig in i stugan. Social hund som gillar närhet, bygger inte på sig rädslor och är väldigt lätt att ha och göra med i de flesta situationer.
Har samma erfarenhet av DP. Den DP mina föräldrar hade var jättefräsig att träna och helt jäkla orädd med en bra avknapp, hon gjorde sig bra i vår grupp med Brukshundar. 😎
I sitt tidigare hem bodde hon i stall och fungerade bra som råtthund.
 
Det beror helt på var o vem man köper den av
Ja, absolut. Nu blev den DP jag hade överlämpad på mig som min första egna hund, hade jag tänkt efter lite så hade jag ju aldrig tagit över honom. Men han var förhållandevis lugn i jämförelse med de två som min syster hade, men hon uppskattade ju dem, jag gillar ju frallor så DP var ju helt fel hund för mig.
 
Jag har en sådan och tänkte på dem med. Det beror lite på hur mkt fokus som ska ligga på jakt, för de är vallhundar. Däremot jaga råttor och möss de gör nog de flesta, det är ju en gårdshund.

Finns en uppfödare här på forumet som kanske vill berätta mer @russinbulle
Många heeler klipper möss/sork/råttor - men jag tror dansk-svensk gårdshund är bättre till det :)
Heelern är som ras inte homogen alls, så om en valp kommer lbi en råttjägare eller ej går inte alltid att sia om. Av mina 4 heeler så skulle två klippa möss/sork mm (stort intresse för mink), en kuta efter och gräva i den gång gnagaren krupit in i och en skulle bara fnysa ointresserat :)
Heelern är dock ingen bra hund för allergiker, då dom har underull och fäller ur rejält med årstiderna (tikar mer efter löpcykeln). Vet många allergiker som reagerar på heeler tyvärr.
 
Om syftet är att ta ihjäl råttorna så känns terrier som ett givet val. Jag säger
Jack Russell
eller
Släthårsfox

Tysken är fenomal på ovanstående också men den passar inte en familj som inte jagar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Terrier Brasileiro
Träffat ett gäng från samma uppfödare upplever dem lite mindre terrier än min JRT
 
Om syftet är att ta ihjäl råttorna så känns terrier som ett givet val. Jag säger
Jack Russell
eller
Släthårsfox

Tysken är fenomal på ovanstående också men den passar inte en familj som inte jagar.
Nu råkar jag vara jägare och letade delvis efter en liten jaktkompis men av de tyskar jag mött så är det främst på gris och hjort de verkligen kommer till sin rätta. En tysk skulle bli oerhört understimulerad av att typ bara jaga råttor och apportera.
 
För att svara alla som säger jrt i ett inlägg: det har aldrig klickat mellan mig och en jrt, alls. Mest troligt för att jag upplever dem som lite tråkiga av någon anledning, det handlar alltså inte om att de är terriers och terrierintensiteten då jag är förtjust i både cairnterriern och manchesterterriern.

Sen vill jag att ni har i åtanke att det inte bara är jag som skaffar hund, vi är två och min sambo har också sitt att säga. Det är alltså inte bara jag som ska trivas med hunden utan även han och vår andra hund. Och han säger starkt nej till jack russell/parson russell.
 
Senast ändrad:
För att svara alla som säger jrt i ett inlägg: det har aldrig klickat mellan mig och en jrt, alls. Mest troligt för att jag upplever dem som lite tråkiga av någon anledning, det handlar alltså inte om att de är terriers och terrierintensiteten då jag är förtjust i både cairnterriern och manchesterterriern.

Sen vill jag att ni har i åtanke att det inte bara är jag som skaffar hund, vi är två och min sambo har också sitt att säga. Det är alltså inte bara jag som ska trivas med hunden utan även han och vår andra hund. Och han säger starkt nej till jack russell/parson russell.
Kan inte Manchester terriern passa då?
Det är ju en terrier som använts till just råttdödande historiskt? Medveten om att de inte används till det idag, men den är väl fortfarande väldigt mycket "terrier"?
(dessutom verkar ju råttdödargenen finnas kvar hos dobermann som förmodligen har manchesterterrier i sig ;) )
 
Kan inte Manchester terriern passa då?
Det är ju en terrier som använts till just råttdödande historiskt? Medveten om att de inte används till det idag, men den är väl fortfarande väldigt mycket "terrier"?
(dessutom verkar ju råttdödargenen finnas kvar hos dobermann som förmodligen har manchesterterrier i sig ;) )
Det tror jag absolut, en bekant hade en förut som gärna knep en råtta om den fick chansen (ägaren ifråga var inte så glad över det p.g.a. gnagarfobi 😅). Den hunden tyckte jag mycket om då hon var oerhört charmig och lite clownig.

(Det har nog hänt både en eller två gånger att det kollats längtande på en dobbis av många olika skäl. Risken finns att kravet "småhund" kan komma att försvinna vid tillräckligt mycket minnesförlust om hur det är att ha 2 stora hundar på promenad. :angel1:)
 
Det tror jag absolut, en bekant hade en förut som gärna knep en råtta om den fick chansen (ägaren ifråga var inte så glad över det p.g.a. gnagarfobi 😅). Den hunden tyckte jag mycket om då hon var oerhört charmig och lite clownig.

(Det har nog hänt både en eller två gånger att det kollats längtande på en dobbis av många olika skäl. Risken finns att kravet "småhund" kan komma att försvinna vid tillräckligt mycket minnesförlust om hur det är att ha 2 stora hundar på promenad. :angel1:)
Då tycker jag du ska kolla på dem!
(Eller en dobbis ;) Vill du hitta en så hjälper jag gärna till!)
 
Nu råkar jag vara jägare och letade delvis efter en liten jaktkompis men av de tyskar jag mött så är det främst på gris och hjort de verkligen kommer till sin rätta. En tysk skulle bli oerhört understimulerad av att typ bara jaga råttor och apportera.
Tänkte på jägarbiten och så slog det mig - Tax :up:
Nu känner jag bara strävhår som jagar, men nog borde det finnas släthår som gör det också? Dom är bra på små byten iom grythud och TUFFA :up:
 
Tänkte på jägarbiten och så slog det mig - Tax :up:
Nu känner jag bara strävhår som jagar, men nog borde det finnas släthår som gör det också? Dom är bra på små byten iom grythud och TUFFA :up:
Det finns faktiskt släthår som avlas på jaktlinjer, har träffat någon då och då även om det inte tillhör vanligheterna (senast en 12-veckors valp med liiite för stora öron att växa i :love:). Ska nog hålla ögonen lite mer öppna på taxarna. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp