Vilken råttjagande hund fungerar bäst hos oss?(Självfallet en ny rastråd :)

RedQueen

Trådstartare
Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja.

För att göra en lång historia kort, min 30-kilos bulldoozer har visat sig vara skrajare än Scooby Doo vad gäller möss och skadedjur och skriker i högan sky när en sådan visar sig. Vilket blir ofta när man bor i skogskanten i ett hus från 1920, framförallt nu på vintern. 😅

Vi har sedan innan funderat på en till hund och då har greyhound och labrador varit på tapeten men jag inser att jag högst troligt inte kommer orka med en amstafftorped och en minst lika stor hund på promenader. Därför har jag börjat titta mer åt småhundarna och framförallt terriers men det är som vanligt en djungel när man bara läser rasbeskrivningar. Om jag spaltar upp de egenskaper hundrasen behöver ha så är det:

  • Jaktinstinkt, allra helst på smågnagare/skadedjur
  • Kort, släthårig päls (allergi hos sambon som på något vänster enbart tolereras när det är kort och slät päls)
  • Frisk och hälsosam ras
  • Gärna busig och lekfull men fortfarande är "vardagslydig"
  • Hänger med på allt, jag ser gärna att det är en mångsidig allsysslare då det vore kul att ha med sig en liten jaktkompis som även gärna kör ett agilityrace utanför jaktsäsong
  • Går ihop eller i alla fall tolererar andra hundar

Vad för raser finns det som uppfyller de här egenskaperna? Jag vet att jack russell/ parson russell kan låta som en bra hund för oss på pappret men jag har hittills inte träffat en som jag gått ihop med, inte heller sambon är förtjust i någon av de raserna. Vilka andra raser bör vi undersöka och träffa? Tax? Rat terrier? DSG?
 
Senast ändrad:
Dvärgschnauzer är gårds och råtthund. De har sträv päls. De fäller inte och funkar oftast bra med allergiker. Min superallergiske bror tål båda våra jättebra. Nackdelen är väl då att det är lite jobb med pälsen. Jag ullkammar bara (20 min/veckan) och lämnar in för trimmningen. Men då blir också pälsen otroligt praktisk.
I övrigt är rasen väldigt allround, lättlärd och inte lika skarp som terriers.
Min äldsta är en riktig dräpare. Den lilla har inte haft chansen men hon letar sork så fort tillfälle ges.
 
Dvärgschnauzer är gårds och råtthund. De har sträv päls. De fäller inte och funkar oftast bra med allergiker. Min superallergiske bror tål båda våra jättebra. Nackdelen är väl då att det är lite jobb med pälsen. Jag ullkammar bara (20 min/veckan) och lämnar in för trimmningen. Men då blir också pälsen otroligt praktisk.
I övrigt är rasen väldigt allround, lättlärd och inte lika skarp som terriers.
Min äldsta är en riktig dräpare. Den lilla har inte haft chansen men hon letar sork så fort tillfälle ges.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men jag borde varit tydligare med att han verkligen inte tål strävhåriga eller långhåriga hundar alls. När vi blev tillsammans hade min mamma en strävhårig taxkorsning och han klarade inte av att gå in i mina föräldrars hus ens även om de städat och hunden inte var på plats utan att ögonen kliade kraftigt och han fick svårt att andas. Hans ex hade också en strävhårig jack russell på prov som fick lämnas tillbaka omgående efter han fått andnöd.

Så alla strävhåriga går dessvärre bort, även om jag inte har problem med hårlaget.
 
Vi har haft ett par russlar och en Parson Russel.
De har varit super på råttor och möss. Hade ett år en musinvasion i hönshuset. Släppte in hunden som på ett par minuter dödade över 40 stycken (samtliga möss).
Synd att du inte klickat med russlar.
IMG_9178.jpeg
 
Hur är westies när det gäller att ta möss? Jag har en vän som har en. Hon berättade att den tog en mus och dödade den oerhört effektivt.
 
Dvärgpinscher? Men de är iofs rätt intensiva och går du inte ihop med Jack Russel så kanske inte dvärgpinscher är din ras heller...😁
DP är faktiskt en av de raser jag gillar, aldrig tyckt att de varit särskilt intensiva utan högst lättlärda och roliga att ha att göra med. Vår nuvarande hund bästa kompis råkar vara en grannes dvärgpinschertik och när hon hade valpar så råkade det hända både en och två gånger att vår amstaff ville sitta barnvakt/ta med en hem. Det lutar åt en dp men jag vill gärna kika närmare på andra raser innan vi avgör vad vi ska ha för ras.
 
Vi har haft ett par russlar och en Parson Russel.
De har varit super på råttor och möss. Hade ett år en musinvasion i hönshuset. Släppte in hunden som på ett par minuter dödade över 40 stycken (samtliga möss).
Synd att du inte klickat med russlar. Visa bifogad fil 133804
Jag vet, på pappret så är det verkligen den perfekta hunden men det klickar verkligen inte med någon jag träffat hur snälla eller duktiga de än varit. Känns surt då en släkting har tre stycken som är fantastiska jakthundar och planerar kull på sin tik. :(
 
Jag vet, på pappret så är det verkligen den perfekta hunden men det klickar verkligen inte med någon jag träffat hur snälla eller duktiga de än varit. Känns surt då en släkting har tre stycken som är fantastiska jakthundar och planerar kull på sin tik. :(
Inte ofta jag säger detta, men i just ditt fall kanske det inte skulle skada att åka och besöka valparna och bli lite valpsjuk..? Tänker att man kan få lite ”mina barn och andras ungar”-feeling om man får träffa och bli kär i en valp trots att den är av ”fel” ras (men rätt på pappeet, i detta fall).
 
Inte ofta jag säger detta, men i just ditt fall kanske det inte skulle skada att åka och besöka valparna och bli lite valpsjuk..? Tänker att man kan få lite ”mina barn och andras ungar”-feeling om man får träffa och bli kär i en valp trots att den är av ”fel” ras (men rätt på pappeet, i detta fall).
Absolut att vi skulle kunna göra så. Allt kan ju hända om man får rätt individ i famnen. :)

Problemet är att jag upplever russlarna som lite.. tråkiga. :bag:
Jag tror att jag är lite ärrad av att ha haft en schäfer/flatte-korsning som första hund som alltid var redo för lek och trams och sen hamnade vår amstaff hos oss som aldrig får nog av att leka och tramsa. Nu har jag förvisso träffat mestadels jaktrusslar som är oerhört inställda på arbete/jakt dygnets vakna timmar och som inte alls varit intresserade av att umgås på det sättet jag gör med de hundar jag haft. Jag tror det är där det skär sig.
 
Lancashire heeler? Träffat några på agilitybanorna som verkat fräsiga. Ska vara boskapdfösare och råttjägare i ursprung och tros ha ursprung ur corgi och terrier vad jag minns.

Jag har en sådan och tänkte på dem med. Det beror lite på hur mkt fokus som ska ligga på jakt, för de är vallhundar. Däremot jaga råttor och möss de gör nog de flesta, det är ju en gårdshund.

Finns en uppfödare här på forumet som kanske vill berätta mer @russinbulle
 
Absolut att vi skulle kunna göra så. Allt kan ju hända om man får rätt individ i famnen. :)

Problemet är att jag upplever russlarna som lite.. tråkiga. :bag:
Jag tror att jag är lite ärrad av att ha haft en schäfer/flatte-korsning som första hund som alltid var redo för lek och trams och sen hamnade vår amstaff hos oss som aldrig får nog av att leka och tramsa. Nu har jag förvisso träffat mestadels jaktrusslar som är oerhört inställda på arbete/jakt dygnets vakna timmar och som inte alls varit intresserade av att umgås på det sättet jag gör med de hundar jag haft. Jag tror det är där det skär sig.
Hälsa på hos en Parson Russell-uppfödare då. Min var alltid med på allt som hände, pigg och glad. :)
 
Absolut att vi skulle kunna göra så. Allt kan ju hända om man får rätt individ i famnen. :)

Problemet är att jag upplever russlarna som lite.. tråkiga. :bag:
Jag tror att jag är lite ärrad av att ha haft en schäfer/flatte-korsning som första hund som alltid var redo för lek och trams och sen hamnade vår amstaff hos oss som aldrig får nog av att leka och tramsa. Nu har jag förvisso träffat mestadels jaktrusslar som är oerhört inställda på arbete/jakt dygnets vakna timmar och som inte alls varit intresserade av att umgås på det sättet jag gör med de hundar jag haft. Jag tror det är där det skär sig.
Jag fattar verkligen att det kan skära sig, har själv en hel radda raser/hundtyper som jag inte alls har något emot egentligen och vars egenskaper skulle passa mig kanon, men som jag ändå inte skulle vilja ha. Eftersom du är så attraherad av DP tycker jag verkligen att du ska se över möjligheterna med en sådan, kanske ffa se över vilka uppfödare som finns för just mer arbetande DP? Men blir det russell-valpar innan du hunnit skaffa dig en råttjägare så åk och gosa lite. Du KAN ju träffa rätt individ!

Trevligt att se någon som vill ha råttjagande hund för övrigt. Katter ser man ju ofta att folk skaffar i det syftet och det är ju effektivt ur människoperspektiv, men ur gnagarnas perspektiv är det nog bättre med hund. De brukar ju vara extremt snabba, ingen nöjesjakt på samma sätt som med katter. Mindre lidande. Det gillar jag!
 
Hälsa på hos en Parson Russell-uppfödare då. Min var alltid med på allt som hände, pigg och glad. :)

Jag är lite nyfiken på vad skillnaden är på Jack Russel och Parson Russel? :) Har inte fått nån riktig rätsida på det, trodde de högbenta var PR men det verkar ju finnas både låg- och högbenta JR också...
 
Jag fattar verkligen att det kan skära sig, har själv en hel radda raser/hundtyper som jag inte alls har något emot egentligen och vars egenskaper skulle passa mig kanon, men som jag ändå inte skulle vilja ha. Eftersom du är så attraherad av DP tycker jag verkligen att du ska se över möjligheterna med en sådan, kanske ffa se över vilka uppfödare som finns för just mer arbetande DP? Men blir det russell-valpar innan du hunnit skaffa dig en råttjägare så åk och gosa lite. Du KAN ju träffa rätt individ!

Trevligt att se någon som vill ha råttjagande hund för övrigt. Katter ser man ju ofta att folk skaffar i det syftet och det är ju effektivt ur människoperspektiv, men ur gnagarnas perspektiv är det nog bättre med hund. De brukar ju vara extremt snabba, ingen nöjesjakt på samma sätt som med katter. Mindre lidande. Det gillar jag!
Den optimala hunden hade egentligen varit en jaktcocker/jaktspaniel men där ställer hårlaget till det. Vilket är synd för sambon tokälskar en ur min jaktskytteklubbs jaktcockerhane som han tycker är fantastisk men som han inte kan klappa. 😕


Ärligt talat så är jag är fruktansvärt allergisk mot katter och har fått åka några gånger till akuten när jag kommit in i ett hem med katter då jag inte kan andas. Så jag har full förståelse för sambon. Sen upplever jag, precis som du säger, att hundar jagar mer effektivt än katter som gärna kan leka med bytet.
 
Jag är lite nyfiken på vad skillnaden är på Jack Russel och Parson Russel? :) Har inte fått nån riktig rätsida på det, trodde de högbenta var PR men det verkar ju finnas både låg- och högbenta JR också...
Ska jag generalisera över hur jag upplever skillnaden så tycker jag att de kortbenta "stall-russlarna ofta är mkt lugnare än mina långbeningar var. Jag har haft en kortbent, sedan två långbenta russlar, och efter det en Parson som jag tyckte var mycket roligare att jobba med, mer samarbetsvillig och mer lyhörd. Men det är såklart inget facit, bara min upplevelse. :)
 
DSG passar ju bra in på de kriterier du söker. Men jaktinstinkten kan skilja en del mellan olika individer. Jag har haft tre dsg som har varit suveräna musjägare. Mina två första samarbetade dessutom i jakten - ingen mus kom undan i mitt stall när de härjade där :D.
De två tikar jag har nu går däremot inte så mycket all-in i musjakten, deras jaktinstinkt är inte lika hög.
Samtliga mina dsg har jag kunnat ha lösa utan problem, både hemma på gården och ute i skogen. Jag har tränat agility, spår och nosework med dem, och de gillar skarpt den typen av träning.
Innan jag fick min första dsg hade jag foxterrier (strävhårig), och det var också en supertrevlig hund, men jag upplevde rasen som lite skarpare, mer "terrier", än dsg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp