Vilken råttjagande hund fungerar bäst hos oss?(Självfallet en ny rastråd :)

Om du är intresserad av att veta mer om dsg, så kanske du kan hänga med på någon av gårdshundsklubbens aktivitetsträffar? Det finns aktivitetsgrupper i hela landet, och de brukar ha träffar någon gång i månaden. Kolla på klubbens hemsida gardshund.com
 
Om du är intresserad av att veta mer om dsg, så kanske du kan hänga med på någon av gårdshundsklubbens aktivitetsträffar? Det finns aktivitetsgrupper i hela landet, och de brukar ha träffar någon gång i månaden. Kolla på klubbens hemsida gardshund.com
Det ska jag absolut göra, tack för tipset! :)
 
Det är helt klart en DSG du ska ha 🥰
Underbara små roliga hundar! Friska men jaktlusten varierar lite så det är nog det du ska hålla koll på när/om du ska välja kull/uppfödare 🙂

Min kompis har två och båda tar möss! Men låter katter, höns och alla andra djur på gården vara.
 
Rent krasst finns det få hundar idag som duger till att vara råttjägare, oavsett hur dugliga de var på det ursprungligen.

Aussie exempelvis, är en duglig gårds och skadedjurshund ursprungligen och även om det finns en hel del som fortfarande är femjävliga på att ta död på gnagare, så skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en om syftet (utöver sällskap etc) är att den ska hålla efter råttor/möss.

Man har större chans att få ner rått/muspopulationen om man skaffar sig 1-2 katter.
 
Australisk terrier?
Då kraftiga allergier sätter lite krav vad gäller hårlag så kan vi tyvärr inte ha en australisk terrier, men tack ändå! :)
Rent krasst finns det få hundar idag som duger till att vara råttjägare, oavsett hur dugliga de var på det ursprungligen.

Aussie exempelvis, är en duglig gårds och skadedjurshund ursprungligen och även om det finns en hel del som fortfarande är femjävliga på att ta död på gnagare, så skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en om syftet (utöver sällskap etc) är att den ska hålla efter råttor/möss.

Man har större chans att få ner rått/muspopulationen om man skaffar sig 1-2 katter.
Nu kan vi inte ha katt p.g.a. min allergi, jag kan inte ens klappa en katt hur mycket jag än skulle vilja. 🫤

Då vi har möss och behöver hålla efter dem men har en totalt oduglig hund för det då han visat sig vara livrädd för möss så har vi antingen valet att åtminstone försöka hitta en hund som klarar uppgiften eller börja med råttgift då råttfällor inte hjälper i den omfattning som är önskvärd. Det senare vill ingen av oss då det i sin tur kan förgifta grannarnas djur om mössen skulle ta sig ut efter att ha ätit det.
 
Då kraftiga allergier sätter lite krav vad gäller hårlag så kan vi tyvärr inte ha en australisk terrier, men tack ändå! :)

Nu kan vi inte ha katt p.g.a. min allergi, jag kan inte ens klappa en katt hur mycket jag än skulle vilja. 🫤

Då vi har möss och behöver hålla efter dem men har en totalt oduglig hund för det då han visat sig vara livrädd för möss så har vi antingen valet att åtminstone försöka hitta en hund som klarar uppgiften eller börja med råttgift då råttfällor inte hjälper i den omfattning som är önskvärd. Det senare vill ingen av oss då det i sin tur kan förgifta grannarnas djur om mössen skulle ta sig ut efter att ha ätit det.
Foxterrier, en släthårig! Har bara träffat roliga individer och har en bekant som tränar och tävlar agility med sina strävhår.
 
Jag tycker ju fortfarande att en bra russel är riktigt svårslagen, särskilt på råttor, samtidigt som de är en fantastisk "bästa kompis". :love:
Min tant kom direkt från en linje som hölls just för det, de bodde till och med i stallet. Gårdsägaren gillade inte katter så hundar it is. Vi sysslade med viltspår, agility, soffa, skoterturer, ridturer... Jag vet att det inte är tipset du frågade efter men jag kan helt enkelt inte se någon annan riktigt lika effektiv och samtidigt allsidig råtthund. 😅
 
Då kraftiga allergier sätter lite krav vad gäller hårlag så kan vi tyvärr inte ha en australisk terrier, men tack ändå! :)

Nu kan vi inte ha katt p.g.a. min allergi, jag kan inte ens klappa en katt hur mycket jag än skulle vilja. 🫤

Då vi har möss och behöver hålla efter dem men har en totalt oduglig hund för det då han visat sig vara livrädd för möss så har vi antingen valet att åtminstone försöka hitta en hund som klarar uppgiften eller börja med råttgift då råttfällor inte hjälper i den omfattning som är önskvärd. Det senare vill ingen av oss då det i sin tur kan förgifta grannarnas djur om mössen skulle ta sig ut efter att ha ätit det.

Rekommenderar er att isf leta efter en vuxen hund, som redan tar råttor/möss just eftersom det idag, efter genarationers avel på mer sällskapsegenskaper än råttdödaregenskaper är ett lotteri om en valp kommer växa upp och vara en effektiv rått/musdödare. Vilket de måste vara ur etisk synpunkt, de måste klippa direkt och inte bita halvdant.

Värt att betänka är också att de hundar som har önskvärda egenskaper ofta -men såklart inte alltid- kan vara rätt tuffa och egensinniga även i övriga livet.
 
Jag tycker ju fortfarande att en bra russel är riktigt svårslagen, särskilt på råttor, samtidigt som de är en fantastisk "bästa kompis". :love:
Min tant kom direkt från en linje som hölls just för det, de bodde till och med i stallet. Gårdsägaren gillade inte katter så hundar it is. Vi sysslade med viltspår, agility, soffa, skoterturer, ridturer... Jag vet att det inte är tipset du frågade efter men jag kan helt enkelt inte se någon annan riktigt lika effektiv och samtidigt allsidig råtthund. 😅
Jag tackar ändå, det är intressant att höra om hur russlarna faktiskt fungerar som råtthundar än och verkar vara rätt effektiva. 😃
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tackar ändå, det är intressant att höra om hur russlarna faktiskt fungerar som råtthundar än och verkar vara rätt effektiva.
It was all fun and games until the russels broke into the game keepers pheasant pen....

Nej, skämt åsido, de var helt Fantastiska på att hålla efter råttor, möss Och vildkaniner på hela gården... samtidigt var min tant den mjukaste hunden i världen bland folk. Det tyckte jag var så himla fint.
Däremot kunde hon ha attityd mot andra hundar.
När jag ser gnagarbekämpning med hund här i UK är det terriers (oftast russlar) och överraskande nog cockers som används.
 
It was all fun and games until the russels broke into the game keepers pheasant pen....

Nej, skämt åsido, de var helt Fantastiska på att hålla efter råttor, möss Och vildkaniner på hela gården... samtidigt var min tant den mjukaste hunden i världen bland folk. Det tyckte jag var så himla fint.
Däremot kunde hon ha attityd mot andra hundar.
När jag ser gnagarbekämpning med hund här i UK är det terriers (oftast russlar) och överraskande nog cockers som används.

Min mammas cockrar (haft 4) har varit värsta mördarna…
Värre än mina två DSG och våra settrar.
 
Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja.

För att göra en lång historia kort, min 30-kilos bulldoozer har visat sig vara skrajare än Scooby Doo vad gäller möss och skadedjur och skriker i högan sky när en sådan visar sig. Vilket blir ofta när man bor i skogskanten i ett hus från 1920, framförallt nu på vintern. 😅

Vi har sedan innan funderat på en till hund och då har greyhound och labrador varit på tapeten men jag inser att jag högst troligt inte kommer orka med en amstafftorped och en minst lika stor hund på promenader. Därför har jag börjat titta mer åt småhundarna och framförallt terriers men det är som vanligt en djungel när man bara läser rasbeskrivningar. Om jag spaltar upp de egenskaper hundrasen behöver ha så är det:

  • Jaktinstinkt, allra helst på smågnagare/skadedjur
  • Kort, släthårig päls (allergi hos sambon som på något vänster enbart tolereras när det är kort och slät päls)
  • Frisk och hälsosam ras
  • Gärna busig och lekfull men fortfarande är "vardagslydig"
  • Hänger med på allt, jag ser gärna att det är en mångsidig allsysslare då det vore kul att ha med sig en liten jaktkompis som även gärna kör ett agilityrace utanför jaktsäsong
  • Går ihop eller i alla fall tolererar andra hundar

Vad för raser finns det som uppfyller de här egenskaperna? Jag vet att jack russell/ parson russell kan låta som en bra hund för oss på pappret men jag har hittills inte träffat en som jag gått ihop med, inte heller sambon är förtjust i någon av de raserna. Vilka andra raser bör vi undersöka och träffa? Tax? Rat terrier? DSG?
Tenterfield terrier.
 
Min JRT var fenomenal på att ta möss och råttor! Hon var dessutom otroligt följsam, gick alltid lös, var med när jag var ute och red och överlag var hon med överallt. Hon var chill hemma men alltid på hugget att hitta på nåt ute! Hon var kortbent och ur en linje som avlat på just stallhundar.

Dvärgpinscher gillar jag också, upplever att de o kså ligger högt i energi och will to please. Vår granne har en DP och hon är alltid med, alltid lös och superföljsam.

Min lilla Praszky krysarik ska enligt rasstandard jaga råttor men vi får väl se. Enligt uppfödaren ska hon ha bevarat jaktgenen men svårt att veta eftersom få köpare har dom i den miljön som gynnar råttjakt.
 
Jag har en jrt x staffe. Han kniper allt om han kan 😄

Hade tänkt säga jrt men läste precis att du inte gillar dom
 
Kolla runt på Dvärgpinschrar, de flesta tar sitt jobb som rått/musfångare på största allvar. Jag har haft dvärgpinscher i snart 18 år. Tävlar dem i olika hundsporter men det finns olika linjer och olika nivå av följsamhet. Har haft en som varit väldigt will to please som jag tävlade lydnad på lätt nivå och agility med på hög nivå. Nuvarande hund har enormt jaktintresse men är alldeles för impulsiv för att få jaga fritt, annars hade min partner tagit med henne på jakt direkt för hon plockar upp allt vilt långt innan hans jakthund. Hon är dessutom väldigt bra på det mesta nosarbetet, så vi kör spår och nose work. Hon har tagit en liten råtta när hon var kopplad inne stan och har pekat ut för mig var mössen tar sig in i stugan. Social hund som gillar närhet, bygger inte på sig rädslor och är väldigt lätt att ha och göra med i de flesta situationer.
 
Kolla runt på Dvärgpinschrar, de flesta tar sitt jobb som rått/musfångare på största allvar. Jag har haft dvärgpinscher i snart 18 år. Tävlar dem i olika hundsporter men det finns olika linjer och olika nivå av följsamhet. Har haft en som varit väldigt will to please som jag tävlade lydnad på lätt nivå och agility med på hög nivå. Nuvarande hund har enormt jaktintresse men är alldeles för impulsiv för att få jaga fritt, annars hade min partner tagit med henne på jakt direkt för hon plockar upp allt vilt långt innan hans jakthund. Hon är dessutom väldigt bra på det mesta nosarbetet, så vi kör spår och nose work. Hon har tagit en liten råtta när hon var kopplad inne stan och har pekat ut för mig var mössen tar sig in i stugan. Social hund som gillar närhet, bygger inte på sig rädslor och är väldigt lätt att ha och göra med i de flesta situationer.
Den kan du skicka hit ,förutom att min har en stopknapp så låter det som en exakt beskrivning av Gissa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp