Vilken roll hade du fått i Midsumer?

Luff

Trådstartare
Midsumer är ju fullt av stereotyper. Herrskap, tanten som går i kyrkan, snubben som driver puben, hans riviga fru. Och sen har vi mannen på akvarellkurs, flummiga sektmedlemmar och fågelskådare.
Nu är det dags för oss på Buke att skapa en karaktärskatalog för Midsumer utifrån våra alldeles vanliga jag och lite fri tolkning.

Jag bor i utkanten av byn med en lagom förvirrad make. Trädgården är rörig o full med lika mycket nässlor som fina blommor. Har en tendens att prata med alla som går förbi om tid finnes. Det är väldigt lätt att beskriva mig så även en person som aldrig träffat mig tidigare förstår vem jag är om dom ser mig. Dyker ofta upp mitt ute i skogen med min alldeles för glada hund till somligas förskräckelse. När Barnaby kommer för att fråga om jag sett något blir han smått distraherad av röran inomhus och hittar inte en tom stol att sitta på. Jag pratar öronen av honom och glömmer helt att bjuda på något vilket han nog är glad för. Han försöker förtvivlat hålla sin kostym borta från hundens dreggel samtidigt som han backar mot dörren. När han precis ska gå kommer min man in genom ytterdörren bakom honom och föser honom in mot köket igen, lite kaffe ska han väl ha. Dagen efter besöket inser han att jag i allt jag sagt även gett en tidsangivelse då jag sett en viss person som kan ha betydelse för utredningen. Han skickar då sin assistent som kommer tillbaka två timmar senare något omtumlad. För nu har jag fattat att det är fart i byn och var beredd med både lediga köksstolar och kaffebröd.

Så, det var min karaktär, vem är din?
 
🤣 Kan se det framför mig! Och visst skulle det gå att få ihop ett Buke-avsnitt med alla våra personligheter här 🙂

Frågan är väl...vem måste dö?? 😱
(Minns inte om det brukar vara någon i byn, eller om det brukar vara en utomstående på besök? Jag hoppas på det senare...!)

Jag känner mig dock som en alltför tråkig karaktär i sammanhanget, så jag är nog en statist som sitter i ändlösa politiska diskussioner på puben. Men de behövs också för att ett avsnitt ska bli fyllt 😊 Och öl är gott! 😁
 
Midsumer är ju fullt av stereotyper. Herrskap, tanten som går i kyrkan, snubben som driver puben, hans riviga fru. Och sen har vi mannen på akvarellkurs, flummiga sektmedlemmar och fågelskådare.
Nu är det dags för oss på Buke att skapa en karaktärskatalog för Midsumer utifrån våra alldeles vanliga jag och lite fri tolkning.

Jag bor i utkanten av byn med en lagom förvirrad make. Trädgården är rörig o full med lika mycket nässlor som fina blommor. Har en tendens att prata med alla som går förbi om tid finnes. Det är väldigt lätt att beskriva mig så även en person som aldrig träffat mig tidigare förstår vem jag är om dom ser mig. Dyker ofta upp mitt ute i skogen med min alldeles för glada hund till somligas förskräckelse. När Barnaby kommer för att fråga om jag sett något blir han smått distraherad av röran inomhus och hittar inte en tom stol att sitta på. Jag pratar öronen av honom och glömmer helt att bjuda på något vilket han nog är glad för. Han försöker förtvivlat hålla sin kostym borta från hundens dreggel samtidigt som han backar mot dörren. När han precis ska gå kommer min man in genom ytterdörren bakom honom och föser honom in mot köket igen, lite kaffe ska han väl ha. Dagen efter besöket inser han att jag i allt jag sagt även gett en tidsangivelse då jag sett en viss person som kan ha betydelse för utredningen. Han skickar då sin assistent som kommer tillbaka två timmar senare något omtumlad. För nu har jag fattat att det är fart i byn och var beredd med både lediga köksstolar och kaffebröd.

Så, det var min karaktär, vem är din?

Samma som dig, minus hund plus katt :angel: :laugh:
 
Jag skulle vilja säga en hertiginna boende i en utsökt herrgård någon halvmil utanför Causton som tröttnat på sin man och mördar honom för att kunna fortsätta avla fantastiska engelska fullblod för kapplöpning.

Men med min faktiska tur är jag mordoffer nr 1, boende i Badgers Drift och har egentligen bara råkat se något jag inte borde. 🤣
 
I min närmsta personligt utlevda inkarnation av en Midsumer-karaktär har jag agerat en poesiälskande, lite förvirrad tant vid namn Doris Dove (ej min naturliga hårfärg på bilden :D ). Doris hade även ett ohälsosamt intresse för att snoka på sina grannar och blev olyckligt nog giftmördad mitt under ett egenarrangerat garden party. Hon gick hädan mitt under en diktuppläsning, och fick sedan besvärjelser/välsignelser (?) entusiastiskt upplästa av en galen präst med en gammal dansk (!) bibel. (Varpå hon uppstod som inspektor Clouseau för att lösa mordet på sig själv. Sedan följde bland annat allsång med Land of Hope and Glory. En helt normal dag i svenska Midsumer! :laugh:)

Doris Dove.jpg
 
Jag är rebellen, den som inte vill passa in eller foga sig utan går sin egen väg utan att bry sig om vad andra tycker. Gärna från en familj som tycker de är lite bättre än andra som förfasas över att jag inte vill ha den plats de krattat fram åt mig utan umgås med de som inte anses ha lika hög status.

Det brukar väl vara den typen av karaktär som antingen blir mördad tidigt, eller som på något sätt hjälper till att lösa gåtan.
 
Jag är en i paret som flyttat in från storstan och som byborna tycker är lite suspekt.
"De där" som jobbar med något obegripligt och som inte är så imponerade av landsortens polismyndighet. :o:angel:;)

Håller mig lite för mig själv, men dyker förstås upp på byns årliga marknad.

Blir givetvis misstänkt direkt eftersom jag är en utböling.
Däremot avskrivs misstankarna i slutet då Barnaby med assistent inser att jag i själva verket varit upptagen i grannbyn medan morden begåtts.
 
Jag skulle bo i utkanten av byn men hyffsat nära puben. Trevlig, blommande trädgård när man först kommer in men en baksida full med halvfärdiga projekt och ett fallfärdigt uthus jag snickrar på. Barnaby med assistent skulle förstås bli inspekterade av katterna och gå därifrån med katthår på sina kostymer :rofl: Jag är singel o de flesta av assistenterna ser bra ut så jag skulle nog flirta lite med assistenten och omedvetet råka störa utredningen i nåt halvkritiskt skede bara av att dyka upp vid fel tidpunkt eller nåt :p
 
Jag skulle vara den där enstöringen med ett menageri av udda djur. Eller enstöring förresten... det kommer tjusiga bilar med märkvärdiga storstadsmänniskor då och då, till och med utlandsregistrerade, fransoser och sånt. Är väl för fin att umgås med vanligt folk.... eller fin och fin förresten. Går ju i skruttkläder med röjsågen i skogen, gräver ständigt ner nya blommor istället för att odla potatis. Och sedan helt plötsligt uppstyrd till tänderna på väg till jobbet.. Märklig människa som man inte begriper sig på... men det är klart, inte elak utan upplåter en del av betesmarken till grannarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp