Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

S

sockerkaka

Ja blev kanske en konstig fråga men vill nu höra vad ni har att säga om olika sadeltyper.

Jag är ute efter en sadel som har bra stöd för knäna och gör så man inte tippar fram lika lätt när man galopperar då man står upp eller hoppar.
Men mest hobbyridning.
Jag har en sadel ifrån en affär som heter H**ks och där köpte jag en sadel i ett material som kallas syntet. Men den tippar man fram i och har inte bra stöd. Den ligger mer där. Har haf denna sadel ett tag och dax att köpa en ny.

Det finns så många olika sadlar där ute så jag chansar med att fråga er för ni verkar ha bra koll på detta.

Alltså det jag söker hos en sadel är detta

  • Bra stöd för knän så man ej tippar fram så lätt.
  • Mjukt säte att man sitter bra för långritt och vid träning.
  • Inte vara allt för dyr utan man skall kunna köpa utan att "ta lån".
  • En sadel man inte glider runt i utan man sitter stabilt.
  • Gärna lite bred byggd.

Hoppas ni kan hjälpa mig om tips =)

Tack.

MVH Sockerkakan i sadeljakt =)

:crazy:
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Du måste ju utgå från hästen, hur hästen ser ut i ryggen och vad som kan passa där! Man köper inte en sadel för att den är skön att sitta på i butiken eller för att den är billig.
När man hittat en modell eller flera som passar kan man ge sig ut och kolla begagnatmarknaden.

Ta ut en sadelutprovare!
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Ja men en sadelutprovare kan inte bestämma vilken sadel jag skall ha bara vilken modell som passar hästens rygg. Om jag vill rida i en mjuk eller hård sadel är upp till mig.
Men jag vill ha svar på vilken sadel typ som ger bäst stöd och knäna och som man sitter mjukt i. Långritter och träningspass i olika grenar, dressyr,hoppning bland annat.

Alltså. Sadelutprovaren provar sadel för häst ej ryttaren om jag ej har helt fel. Iaf gör man så här.
Hon/han kan ex rekomendera en stubben för 20.000 kr till min häst men inte har jag råd med den utan SP tycker den ligger bra med mera. Men hur jag sitter i den sadeln bryr dem ej lika mkt om.
De säger bara om jag skall ha en svängd eller sadel med höga bossor eller så.

Men vill ha svar på mina frågor inte att jag ska ta ut en SP för det vet jag redan.
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Leta begagnat och ta hem och prova!
Många butiker lånar ut begagnade sadlar!
Passier,Kieffer och Prestige har modeller med mkt stöd.
Sedan är det ju individuellt hur man upplever sadlar,så det är bara att prova!
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Det är klart att en sadelutprovare kan prova ut en sadel till ryttaren också!
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

En duktig sadelutprovare provar ut en sadel som passar både häst och ryttare eftersom det är lika viktigt att sadeln passar båda.
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Har aldrig hört talas om en sadelutprovare som inte ger tips på en sadel som både passar häst och ryttare. Det är hela poängen.

Om du vet så väl vad som passar din häst hade det varit mycket lättare för oss att tipsa om sadlar som lever upp till hästens BEHOV och dina krav. Nu har vi ingen aning om om du vill ha en mjuk sadel som är svängd, eller rak osv.
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

Du har fått helt fel uppfattning om sadelutprovare :)

Det går ungefär till så att du åker dit med hästen, SP kollar hästens rygg och frågad vad du vill ha för sadel (tex hopp/dressyr och dina krav på med stöd osv) sedan lägger SP på olika sadlar denne tror passar hästens rygg och dina krav och de som verkar bra får du sedan prova att rida i får att se om de ligger bra även vid ridning och om du gillar att rida i dem.

Alltså tar man hänsyn till både ryttare och häst men med hästens behov kompromissar man inte :)
 
Sv: Vilken sadeltyp? Sadel så man inte tippar fram lika lätt.

En sadelutprovare provar självklart ut en sadel som passar både häst och ryttare, har man däremot begränsad budget så ska man välja den sadeln som passar hästen bäst.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 908
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 844
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 345
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp